• یکشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 94052513943
  • خبرنگار : 71424

نویدادهم تاکید کرد

انحصار برتری دانش‌آموزان با ملاک «نمره» باید شکسته شود

انحصار برتری دانش‌آموزان با ملاک «نمره» باید شکسته شود

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه باید انحصار برتری دانش‌آموزان با ملاک نمره را در آموزش و پرورش شکست و توانمندی در ابعاد مختلف وجودی افراد را ملاک قرار داد، گفت: اگر به همه ابعاد وجودی دانش‌آموزان توجه کنیم در نهایت انسان‌هایی تربیت خواهیم کرد که تراز انقلاب اسلامی هستند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه باید انحصار برتری دانش‌آموزان با ملاک نمره را در آموزش و پرورش شکست و توانمندی در ابعاد مختلف وجودی افراد را ملاک قرار داد، گفت: اگر به همه ابعاد وجودی دانش‌آموزان توجه کنیم در نهایت انسان‌هایی تربیت خواهیم کرد که تراز انقلاب اسلامی هستند.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی نویدادهم در نخستین دوره آموزشی مدرسان استانی طرح شهاب با بیان اینکه طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر که از آن تحت عنوان طرح شهاب یاد می‌شود کاملا مورد تایید شورای عالی آموزش و پرورش است، گفت: این طرح کاملا با اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین همخوان است و متناسب با استراتژی ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش تنظیم شده است.

وی افزود: باید اصل پرورش استعدادهای درخشان را بر طرح تلفیق بنا گذاشت تا دانش‌آموزان با استعدادهای برتر در کنار دانش‌آموزان عادی در مدارس تحصیل کنند؛ اگر هم قرار است جداسازی انجام شود باید حداقلی باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مروری داشت و افزود: چند سال انرژی و توان صرف تدوین طرح تحول شده و براساس نیاز جدی شکل گرفته و پیش فرض آن این بود که آموزش و پرورش در حال حاضر علی‌رغم همه محاسنی که دارد پاسخگوی نیاز امروز و فردای جامعه نیست و تداوم این آموزش و پرورش نمی‌تواند نیروهایی را که باید متناسب با اقتضائات جامعه نقش‌آفرینی کند، تربیت کنند.

نویدادهم با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش به شدت از برخی آسیب‌ها رنج می‌برد، گفت: این آسیب‌ها درخود سیستم نهادینه شده و با اصلاحات جزئی حل نخواهند شد؛ اگر به دنبال آموزش و پرورش مطلوب هستیم نباید برنامه‌های قدیمی را بازسازی و اجرا کنیم بلکه باید آموزش و پرورش مطلوب را در آینده جست، آینده‌ای که تصویری مبهم از آن داریم.

وی ادامه داد: آموزش وپرورش فعلی یک سیستم وارداتی است در حالی که سابقه دیرینه چند هزار ساله در تعلیم و تربیت داریم که متاسفانه با ورود مدرنیته کنار گذاشته شد. باید در نظر داشت که در هر سرزمینی نمی‌توان هر درختی را کاشت. گذشتگان تلاش کردند تا این سیستم را متناسب با اقتضائات خودمان بومی کنند که آن هم در حد کامل محقق نشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه سیستم فعلی آموزش و پرورش کاستی‌های بسیاری دارد و از اینکه فرزندان ما در ابعاد مختلف آسیب‌پذیر شده‌اند، رنج می‌بریم، افزود: تحول بنیادین که برای تدوین آن حدود 600 کارشناس چند سال بر روی آن کار کردند، تغییری عمیق، ریشه‌ای، نظام‌مند، همه‌جانبه و آینده‌پژوهانه مبتنی بر آموزه‌های دینی است.

نویدادهم تاکید کرد: آموزش و پرورش یک مقوله فرهنگی است و در بستر فرهنگ جامعه تحقق می‌یابد. تحول بنیادین به معنای تعلیم و تربیت به اقتضا فرهنگی دیرینه ایرانی و اسلامی است.

وی در ادامه بر ضرورت توجه به تفاوت‌های دانش‌آموزان در ابعاد مختلف تاکید کرد و گفت: در طرح شهاب نیز معلم‌ها باید تفاوت‌های دانش‌آموزان را ببینند. باید انحصار برتری با ملاک نمره را در آموزش و پرورش شکست و توانمندی در اخلاق، هنر، مناسبات اجتماعی، فهم زیبایی‌ها، خلاقیت‌ها و... را ملاک قرار داد. اگر بتوانیم به همه ابعاد وجودی دانش‌آموزان توجه کنیم، انسانی را تربیت کردیم که تراز انقلاب اسلامی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن تبریک فرا رسیدن ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر گفت: متاسفانه در مدارس ما یکی از مشکلات موجود این است که برخی دختران از دختر بودن خودشان ناراحت هستند. باید بررسی کرد چه فضایی در مدرسه، خانه و جامعه ایجاد شده که چنین برداشتی وجود دارد؟ باید دانش‌آموزان دختر ما از دختر بودنشان لذت ببرند و احساس غرور کنند. هرچند نهادینه کردن این تفکر کار بسیار مشکلی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: باید باور داشته باشیم که اگر در یک باغ به دنبال زیبایی می‌گردیم، با یک گل مشکل حل نمی‌شود بلکه کل یک باغ باید سرسبز باشد و فضای عمومی مدارس باید استعدادپرور باشند. اینکه برخی معلمان تنها چند دانش‌آموز متفاوت و برتر را شناسایی و تنها به آنها توجه می‌کنند، صحیح نیست. باید مدارس مبتنی بر طرح شهاب و سند تحول داشته باشیم که لازمه آن بازخوانی همه فرآیندهای موجود است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۱۳:۴۸

جناب آقاي ادهم شما از دور دستي بر آتش داريد. هيچ‌گاه يک معلم در کلاس درس فقط دانش آموزان زرنگ را نمي‌بيند بلکه ديگر دانش آموزان نيز براي معلم عزيز و خوب هستند و سند روشن آن نيز تمام کساني هستند که شايد از نظر شما زرنگ نبودند ولي امروز در شغلهاي شريفي که بچه زرنگ ها از ان ابا دارند به درستي کار ميکنند و اين نتيجه زحمات معلمان فداکار است. خواهشمندم هر روز يک طرح من دراوردي را به اصطلاح خودتان کارشناسي نکنيد بدون اينکه نظر معلمان را بپرسيد .

avatar
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۱۴:۰۸

بشر در کارهاي سخت به طبيعت رجوع مي‌کند. هواپيما دلفين. در جامعه طبيعتا تمام مردم با هم زندگي ميکنند در مدرسه هم. پس خيلي وسواس به خرج نديد درس را بايد خواند هي رتبه بندي و .. نکنيد ! ! !