• چهارشنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 94052111732
  • منبع : نمایندگی کرمان

مدیر مرکز کرمان‌شناسی:

ارگ بم اسیر پنجه مرگ نشد

ارگ بم اسیر پنجه مرگ نشد

ایسنا/کرمان مدیر مرکز کرمان‌شناسی گفت: ارگ آمد تا پنجه در پنجه مرگ بیندازد و دیدیم که اسیر پنجه مرگ نشد و ماندگاری خویش را رقم زد.

مدیر مرکز کرمان‌شناسی گفت: ارگ آمد تا پنجه در پنجه مرگ بیندازد و دیدیم که اسیر پنجه مرگ نشد و ماندگاری خویش را رقم زد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، سید محمدعلی گلاب‌زاده در سمینار «کرمان در گذر تاریخ» که در جشنواره فرهنگی اقتصادی استان کرمان در تهران برگزار شد، اظهار کرد: کرمان دارای ارزش‌ها و اعتباری است که همواره بدان نازیده‌ایم و سرزمینی است که تاریخ به آن مباهات می‌کند.

وی تصریح کرد: مردم کرمان در گذر تاریخ از کمترین زمینه‌ها، بیشترین بهره‌ها را برده‌اند و در کنار رودخانه با کشت و زرع تمدن، هلیل را آفریده و در جایی مانند شهداد که با خشکسالی روبه رو بوده اند، جواهر ساخته و جواهرات خود را به سومر، آشور و بین النهرین صادر کرده‌اند.

گلاب‌زاده بیان کرد: مردم کرمان توانسته‌اند درفش 5000 ساله شهداد را به عنوان تمدن این سرزمین برای ما نگه بدارند و کرمان آمده بود تا سنگ صبور همه روزگاران باشد.

این نویسنده و کرمان شناس ادامه داد: کرمان هرگز در برابر سختی‌ها سر خم نکرد و هر بار از میان ناملایمات برخواسته و حیات مجدد خود را آغاز کرده است. کرمان، دامن خود را پروردگاه مردان و زنان فرهیخته‌ای قرار داد که نام هر یک به تنهایی به عنوان مفخر یک جامعه بسنده می‌کند. مردان و زنانی که 400 سال پیش از سومریان در محل تمدن هلیل، مخترع و کاشف خط بودند.

مدیر مرکز کرمان‌شناسی تصریح کرد: خواجو آمد تا طرز غزل به خواجه شیراز بیاموزد و فرمود "دارد سخن حافظ طرز سخن خواجو". شاه نعمت اله ولی، عیسی ماهانی و محمد بحر رهنی از مفاخر کرمان بودند.

گلاب زاده افزود: میمند استان کرمان که چندی قبل به دست فرزند خلف این دیار به ثبت جهانی رسید، سنگستانی است که هزاران فرهاد عاشق با تیشه همت و اراده دل سنگ را شکافته و قریب 10 هزار سال قبل طرحی نو در انداختند تا نام کرمان به عنوان سرافرازترین خطه همت و بالندگی و سازندگی باقی بماند.

مدیر مرکز کرمانشناسی ادامه داد: شهیدان استان کرمان سرافرازی را به تاریخ هدیه کرده اند و مسجد امام کرمان حکایت گر هزار سال پایندگی و خداشناسی این مردم است و چنین است که باید گفت تاریخ دیار کرمان، جغرافیای عشق است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha