• یکشنبه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 94051810373
  • خبرنگار : 71368

تلاش شهرداری برای وصول بدهی 5000 میلیاردی از دولت

تلاش شهرداری برای وصول بدهی 5000 میلیاردی از دولت

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران از بدهی 5000 میلیارد تومانی دولت به شهرداری خبر داد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران از بدهی 5000 میلیارد تومانی دولت به شهرداری خبر داد.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر قدرت الله گودرزی ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه 102 هزار میلیارد تومان در برنامه پنج ساله شهرداری در حوزه معاونت مالی و اقتصادی شهرداری پیش بینی شده است، گفت: با اینکه بودجه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد کاهش داشته است اما در چهار ماهه نخست امسال در قالب برنامه‌ریزیهای انجام شده حرکت کردیم.

وی با بیان اینکه بحث تلفیق بودجه شهرداری از سال 85 برای شفاف سازی مالی انجام شد، گفت: این مهم توسط حسابداران شورای شهر انجام می‌شود و در حال حاضر حسابهای تلفیق بودجه در سال 90 در دست بررسی است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با بیان اینکه تفریغ بودجه سال 92 شهرداری در شورای شهر تصویب شد، گفت: تفریغ بودجه 93 شهرداری نیز در خردادماه امسال به شورای شهر ارائه و در حال بررسی است.

گودرزی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده ساخت مترو پس از ارائه حقوق و مزایای کارکنان جزو اولویتهای این معاونت است، گفت: طی هجده سال تنها 83 کیلومتر مترو ساخته شد اما در 10 سال اخیر 132 کیلومتر مترو ساخته شده است و شاهد آن هستیم که سالانه 13.5 کیلومتر مترو ساخته می شود.

وی پرداخت دیون پیمانکاران را یکی از برنامه‌های مهم این معاونت در سال جاری عنوان کرد و گفت: تا پایان سال 92 حسابرسی‌ها انجام شده است و میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران مشخص شده و امسال با تاکید بیشتر دیون املاک نیز پرداخت خواهد شد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با بیان اینکه پرداخت دیون پیمانکاران به صورت نقد و غیرنقد در حال پرداخت است، گفت: هر جلسه‌ای که در این چهار ماه در کمیسیون ماده 38 تشکیل شد پیمانکاران با رضایت جلسه را ترک کردند چرا که بنا را بر پرداخت دیون پیمانکاران و دیون املاک گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه پرداخت مطالبات پیمانکاران و املاک استارت خورده است، گفت: قالیباف در ابتدای مسئولیت بنده در معاونت مالی پرداخت دیون پیمانکاران و املاک و همچنین شفافیت مالی و رضایتمندی مردم را به عنوان اولویتهای این سازمان اعلام کردند.

گودرزی با بیان اینکه اعتبار امسال 17 هزار و 300 میلیارد تومان است که البته تبصره‌هایی نیز برای جبران کسری اعتبار احتمالی در نظر گرفته شده است، گفت: با اینکه امسال پنج درصد کاهش در درآمدها را شاهد هستیم اما سعی داریم تا پایان سال 94 بدهی پیمانکاران را به صورت نقد و غیرنقد و همچنین بدهی املاک را پرداخت کنیم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران افزود: 800 میلیارد تومان برای پرداخت دیون در سال جاری در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه هفته‌ای 10 الی 15 میلیارد تومان بابت بدهی پیمانکاران و حوزه املاک پرداخت می‌شود، در مورد بدهی شهرداری به ارگانهای دولتی بخصوص بیمه تامین اجتماعی، گفت: تا پایان سال 93 بدهی شهرداری به سازمان تامین اجتماعی مشخص شده است و با این سازمان نیز جلساتی مبنی بر اینکه قسمتی از بدهی را به صورت نقد و مبلغی دیگر را به صورت غیرنقد پرداخت کنیم برگزار کردیم و امیدواریم تا پایان بهمن ماه این بدهی پرداخت شود اما بدهی سازمانها به بیمه همیشه ساری و جاری است.

گودرزی با بیان اینکه با سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی مشکلی نداریم و با برگزاری جلسات منطقی سعی در پیشبرد برنامه ها داریم، افزود: تا پایان سال 93 شهرداری تهران کمتر از 500 میلیارد تومان به بیمه تامین اجتماعی بدهی داشته است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران همچنین در مورد طلب شهرداری از دولت نیز با بیان اینکه از سال 87 تا 93 میزان بدهی دولت به شهرداری احصاء شده است، ادامه داد: میزان بدهی دولت به شهرداری پنج هزار و 375 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل، شهرداری از دولت چهار هزار و 816 میلیارد تومان بر اساس قانون طلب داشت، اظهار کرد: دولت تنها یکهزار و 713 میلیارد تومان را پرداخت کرده اما همچنان سه هزار و 103 میلیارد تومان در حوزه حمل و نقل عمومی به شهرداری بدهکار است.

گودرزی با بیان اینکه دولت تا پایان سال 93 در حوزه بافت فرسوده باید به شهرداری 404 میلیارد تومان اعتبار می داد که نداده است، عنوان کرد: همچنین بابت عوارض و جرایم شهری نیز که در حوزه کمیسیون ماده 100 است حدود هزار و 182 میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است.

به گفته معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران، دولت در بحث پرداخت جرایم راهنمایی و رانندگی نیز 376 میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است که در مجموع میزان بدهی دولت به شهرداری پنج هزار و 375 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

وی در مورد سرانجام وصول این بدهی‌ها به ایسنا، گفت: دولت در حال بررسی میزان بدهی به شهرداری است. هر چند که عدد مشخص است اما کمیته‌ها در حال بررسی هستند.

گودرزی در مورد سخنان قالیباف در خصوص وجود دریاچه‌های فساد مالی در شهرداری تصریح کرد: در همه سازمانهایی که مسائل مالی مطرح باشد این شائبه‌ها وجود دارد اما از آنجایی که شهردار تهران تاکید فراوانی بر شفاف سازی مالی دارد، در نیمه شعبان در تفاهمنامه ای با بانک شهر زمینه را برای شفاف سازی مالی ایجاد کرده‌ایم به گونه ای که این تفاهمنامه موجب انضباط مالی در شهرداری خواهد شد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران همچنین در مورد انتشار اوراق مشارکت از سوی شهرداری، گفت: هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای مترو صادر شده است که در حال حاضر در مراحل پایانی قرار داریم.

وی در مورد میزان بدهی مردم به شهرداری نیز گفت: مردم بدهی به شهرداری ندارند اما تعهداتی بر اساس قانون برای آنها در حوزه پرداخت عوارض در نظر گرفته شده است که میزان مشارکت مردم در چند سال اخیر به شدت افزایش یافته به گونه ای که در سال 86 تنها 12 درصد از درآمدهای پایدار متعلق به پرداخت عوارض بود اما حالا 45 درصد مربوط به این حوزه است.

گودرزی از شناسایی سه منبع دیگر برای دریافت عوارض که به عنوان منابع درآمد پایدار محسوب می شوند، خبر داد و گفت: باید در این خصوص لایحه‌ای تنظیم و به شورای شهر ارسال شود.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران همچنین از استقبال شهرداری برای حضور سرمایه گذاران خارجی در تهران خبر داد و گفت: با بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان، سرفصل هایی احصا شده است که سرمایه گذاران می توانند در این زمینه ها مشارکت داشته باشند که از جمله مجتمع‌های دروازه شهر، حمل و نقل، هتل ها و مراکز تفریحی، مراکز تجارت جهانی، IT، محیط زیست و ... است که شهرداری آمادگی برای جلب مشارکت سرمایه گذاران در این بخشها دارد.

وی در مورد میزان بدهی عوارض ساختمانهای دولتی به شهرداری نیز اظهار کرد: این سازمانها برای پرداخت عوارض سالانه خود به شهرداری تاکنون مقاومت کرده اما عدد آن را دقیق به خاطر ندارم.

گودرزی در پاسخ به این سوال که چه مرجعی باید پیگیر وصول مطالبات شهرداری از دولت باشد؟ گفت: شهرداری از دولت طلب دارد و تاکنون نیز این پولها پرداخت نشده است اما ما به خاطر ایجاد رفاه بیشتر برای مردم پیگیر وصول این بدهی هستیم و پیگیر هستیم تا دولت هر رقمی که در توان دارد بدهی‌اش را پرداخت کند اما در حوزه مترو قولهایی داده اند که امیدواریم این مهم محقق شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha