• یکشنبه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 94051810274
  • خبرنگار : 71038

نشست ویژه بررسی توافق هسته‌ای

عراقچی: تمام قد از توافق هسته‌ای دفاع می‌کنم

عراقچی: تمام قد از توافق هسته‌ای دفاع می‌کنم

یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد که تمام قد از توافق هسته‌ای دفاع می‌کند.

یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد که تمام قد از توافق هسته‌ای دفاع می‌کند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر خارجه ایران در نشست ویژه «بررسی توافق هسته‌ای» که از سوی موسسه دیپلماسی ایرانی در سالن کنفرانس روزنامه اطلاعات برگزار شده بود، تصریح کرد: یکی از دستاوردهای این مذاکرات افزایش و بالا بردن سطح شعور و بلوغ سیاسی و بین‌المللی جامعه بوده است.

او با اشاره به بررسی زوایای این مذاکرات در جلسات مختلف ادامه داد: ما در جریان مذاکرات و بعد از آن به خاطر این جلسات فشار زیادی را تحمل کردیم ولی تاثیر خوبی داشت و اثبات کرد که چند صدایی در جامعه ایران وجود دارد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا اول ایران به تعهدات خود عمل می‌کند و بعد تحریم‌ها برداشته می‌شود و یا برعکس است؟ توضیح داد: اصل مذاکرات صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5 بر اساس بی‌اعتمادی است. هیچ کدام به یکدیگر اعتماد نداشته و نداریم. مذاکرات و توافق نیز بر اساس همین روند طی شد و با توجه به این موضوع نیز تصمیم گرفته شد که سازوکاری را برای اجرای توافق در نظر گرفته شود که کارها به صورت موازی با درصد کمی ریسک به پیش برود.

معاونت حقوقی و امور بین‌الملل وزیر خارجه با بیان این که در بحث تحریم باید آن‌ها یک سری اقداماتی انجام دهند و تحریم‌ها را بردارند ادامه داد: با توجه به بی‌اعتمادی دو طرف به یکدیگر، ما راه‌حل همزمانی را انتخاب کردیم یعنی آن‌ها تحریم‌ها را بر می‌دارند و ما تعهدات خود را انجام می‌دهیم. البته یک مشکل فنی در این ارتباط وجود دارد که تعهدات دو طرف از دوره‌های زمانی مختلف برخوردار است. یعنی این که انجام تعهدات از سوی ایران چند ماه طول می‌کشد ولی انجام تعهد آن‌ها یکی دو هفته بیش‌تر طول نخواهد کشید.

وی با بیان این که در راه‌حل همزمان تصمیم گرفته شد که اقدامات دو طرف متناظر یکدیگر باشد، ادامه داد: مرحله اول که مرحله تثبیت است، نود روز طول می‌کشد به نحوی که توافق در کنگره آمریکا مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ایران نیز روند قانونی مورد نظر طی می‌شود. بعد از این 90 روز ما به نقطه‌ای می‌رسیم که به عنوان روز اجرای توافق از آن یاد می‌شود. درآن روز اروپا و آمریکا تحریم‌های اقتصادی و مالی خود را لغو می‌کنند؛ البته اروپا این تحریم را لغو می‌کند و رییس‌جمهور آمریکا نیز دستور متوقف شدن تحریم‌ها را امضا می‌کند. شورای امنیت نیز که قبلا تحریم‌ها را لغو کرده است. در این مرحله ما هنوز هیچ کاری نکرده‌ایم و از طرف مقابل نیز حکم لغو تحریم‌ها انشاء می‌شود ولی اجرایی نمی‌شود تا زمانی که کارهای خود را ا نجام دهیم. این وضعیت مثل قانونی است که تصویب می‌شود ولی زمان اجرای آن بعد است.

عراقچی با توضیح ادامه این فرایند و زمان اجرای این قانون تاکید کرد: ما هیچ فرمول دیگری را نمی‌توانستیم پیدا کنیم که این هم‌زمانی ایجاد شود ولی همان‌طور که گفتم در همان وهله اول تحریم‌های مالی و اقتصادی رفع خواهد شد و روند رفع تحریم‌هایی که مربوط به اشاعه، کالاهای دو منظوره و محدودیت‌های تسلیحاتی و موشکی است در یک فاصله معقولی که مورد نظر رهبری است طی می‌شود.

او با بیان این که جدول زمانی مشخص شده در این برنامه معقول است، در مورد بحث لغو تحریم‌های سوییفت (تحریم مربوط به مبادلات بانکی) خاطرنشان کرد: طبق قوانین اتحادیه اروپا تحریم سوییفت شامل کسانی است که در فهرست سیاه تحریم‌ها وجود دارند. در حقیقت اروپا، آمریکا و شورای امنیت علاوه بر تحریم‌های معمول یکسری افراد را نیز در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهند که سوییفت حق ندارد با آن‌ها کار کند.

این عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای کشور با بیان این که سوییفت یک شرکت خصوصی است که در بروکسل قرار دارد و این شرکت به خاطر بحث روانی تحریم‌ها، همکاری خود با ایران را قطع کرد، تصریح کرد: فضای روانی تحریم‌ها باعث شد که برخی شرکت‌ها در حالی که از نظر تحریم‌ها مشکلی برای همکاری با ایران نداشتند، همکاری خود با ایران را حذف کنند و یکی از دستاوردهای این اقدامات فروشکستن فضای روانی تحریم‌ها علیه ایران است.

معاون وزیر خارجه ایران با بیان این که در همین راستا در وهله اول 800 نهاد و اسم حقیقی و حقوقی از فهرست تحریم‌ها خارج می‌شوند، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با تکرار صحبت وزیر خارجه مبنی بر این که متن توافق صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5 متوازن است، تاکید کرد: هر دو طرف در جریان این مذاکرات به خواسته‌های خود رسیدند ولی باید این پرسش را مطرح کرد که آیا خواسته‌های دو طرف متوازن بود؟ که این یک موضوع جدا است.

وی با بیان این که خواسته طرف مقابل این بود که ایران به سمت سلاح هسته‌ای نرود، ادامه داد: خواسته آن‌ها این بوده که مثلا ایران اگر اراده کند به سمت سلاح هسته‌ای برود این کار یک‌سال طول بکشد و آن‌ها با پذیرش یکسری محدودیت‌ها از سوی ایران به این خواسته خود رسیدند.

عراقچی با اشاره به حکم رهبری در ارتباط ممنوعیت استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ادامه داد: مانع اراده ایران برای حرکت در این راستا حکم رهبری است.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده با بیان این که در جریان این توافق خواسته اول ما که خارج شدن از فضای امنیتی و امنیت‌سازی پرونده هسته‌ای ایران بود محقق شد، گفت: آن‌ها در این سال‌ها سعی کرده بودند که ایران را به عنوان تهدید مطرح کنند و بحث ایران هراسی و شیعه هراسی را به پیش می‌بردند و این که ایران به دنبال بمب است. خواسته اول ما این بود که از این فضا خارج شویم.

عراقچی با بیان این که شش قطعنامه قبلی سازمان ملل در ارتباط با ایران ذیل فصل هفت شورای امنیت بود و ما اکنون با این قطعنامه جدید از این ذیل خارج شدیم، خاطرنشان کرد: خواسته دوم ما این بود که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تثبیت شود و با این توافق و قطعنامه صادر شده برنامه ممنوعه فعالیت هسته‌ای ایران در نظر شورای امنیت و حقوق بین‌الملل به یک برنامه مشروع تبدیل شد که دیگر کشورها نیز می‌توانند در این زمینه با ایران همکاری داشته باشند و ما یک چشم‌انداز صنعتی و تجاری در ارتباط با برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان داشته باشیم که در حد دکوری نیست.

او هم‌چنین دیگر خواسته ایران را برداشتن تحریم‌ها عنوان کرد و افزود:‌ طرف‌های مقابل می‌گویند ایران تایید غنی‌سازی خود را از شورای امنیت گرفته و به برنامه هسته‌ای‌اش مشروعیت داد و از طرف دیگر تحریم‌ها نیز علیه‌اش برداشته شده است.

عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این که ما در یک دعوای 12 ساله حرف خود را به کرسی نشاندیم و این از همه دستاوردها مهم‌تر است ادامه داد: آن‌ها در این 12 سال با کمک شورای امنیت که در خدمت‌شان بود می‌گفتند که ایران نباید غنی‌سازی کند ولی ما می‌گفتیم این حق ماست. موضوع مبارزه اراده‌ها بود. در پایان، این دعوای 12 ساله به نفع چه کسی پایان یافت؟ شش قطعنامه سازمان ملل توسط یک قطعنامه دیگر کنار گذاشته شد و آن‌ها غنی‌سازی و فعالیت فردو و آب سنگین ما را پذیرفتند. این دعوا به نفع ما حل شد.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده با اشاره به جایگاه قدرت‌سازی و آینده سازی ایران در منطقه به این دلیل که قدرت ایستادگی داشته است، ادامه داد: 12 سال همه مردم در برابر فشارها و تحریم‌ها مقاومت کردند و دستاورد حاصله متعلق به همه مردم ایران است.

وی با اشاره به توانمندی دفاعی و فنی ایران و تاثیر این موضوع بر دستاورد حاصله ادامه داد: این دستاوردها دشمنان را از تهدید ناامید کرد. ما به خودمان به خاطر این توافق تبریک می‌گوییم. البته برخی می‌گویند که اگر بخواهیم منصف باشیم باید نه جشن بگیریم نه عزا، اما من می‌گویم به خدا باید جشن گرفته شود و من تمام قد از این توافق دفاع می‌کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۵-۲۴ ۱۴:۱۰

خدا را شکر به خاطر داشتن افراد شايسته اي مثل شما آقاي دکتر عراقچي عزيز