• پنجشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94051508556

صلح را روی بال تو می‌نویسم

صلح را روی بال تو می‌نویسم

70 سال از روزی که هیروشیما با بمباران اتمی نابود شد می‌گذرد؛ بعد از گذشت این همه سال در سالگرد این اتفاق، اسم هیروشیما به‌جز بمب اتم، نابودی و جنگ، یک نام آشنا را هم به ذهن‌ها می‌آورد: «درنای کاغذی».

70 سال از روزی که هیروشیما با بمباران اتمی نابود شد می‌گذرد؛ بعد از گذشت این همه سال در سالگرد این اتفاق، اسم هیروشیما به‌جز بمب اتم، نابودی و جنگ، یک نام آشنا را هم به ذهن‌ها می‌آورد: «درنای کاغذی».

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، هر سال در سالروز بمباران اتمی هیروشیما، کودکان ژاپنی در پارک صلح این شهر در کنار مجسمه‌ی دختر بچه‌ای دور هم جمع می‌شوند و هزار درنای کاغذی را به امید رسیدن دنیا به صلح و آرامش و همچنین یادبود کودکان قربانی جنگ می‌سازند. درنای کاغذی حاصل هنری به نام «اریگامی» است. پرنده‌ای که پس داستان غم‌انگیز زندگی یک دختربچه‌ی ژاپنی به نماد صلح تبدیل شد.

«اریگامی» هنر خلق طرح‌های جالب به‌وسیله‌ی تا کردن کاغذ است. هنری که همه‌ی مردم دنیا با هر سن و سطح تحصیلات و طبقه‌ی اجتماعی می‌توانند آن را یاد بگیرند و از به کار بردنش در ساخت شکل‌های مختلف لذت ببرند.

درباره‌ی این‌که نخستین‌بار هنر تا کردن کاغذ و ساخت اشکال مختلف در کدام کشور آغاز شد، اختلاف‌ نظرهایی وجود دارد؛ اما در این‌که اریگامی در ژاپن رشد کرد و شکوفا شد، شکی نیست. ژاپنی‌ها این هنر را ارتقا بخشیدند و در مراسم خاص و جشن‌های‌شان از آن استفاده می‌کردند. این هنر در دوره‌ای، به مدارس ژاپن نیز وارد شد. برای سیستم آموزشی مهم بود که کودکان از همان سن کم و بدو ورود به مدرسه، مهارت کار با کاغذ و ساختن شکل با انگشتان‌شان را بیاموزند.

ساخت یک طرح اریگامی از یک کاغذ مربع‌شکل شروع می‌شود و با تا کردن‌های متفاوت به اشکال مختلف درمی‌آید. این هنر امروزه کاربردهای مهمی در کیهان‌شناسی، ریاضیات، مهندسی، معماری، هنر و صنعت پیدا کرده است.

«درنای کاغذی» معروف‌ترین نماد اریگامی است. «ساداکو ساساکی» دختر بچه‌ای ژاپنی بود که در جریان بمباران اتمی هیروشیما توسط نیروی هوایی آمریکا در جنگ جهانی دوم، به‌دلیل تشعشعات اتمی بیمار شد. وقتی او در بیمارستان بستری بود به توصیه‌ی دوستانش شروع به ساخت درناهای کاغذی کرد.

به او گفته شده بود که طبق یک افسانه‌ی ژاپنی، اگر بیماری هزار درنای کاغذی بسازد، شفا می‌یابد. او روی بال‌های درنایش نوشته بود: «من صلح را روی بال تو می‌نویسم تا تو به همه جهان پرواز کنی».

با این حال، ساداکو فقط تا زمان ساخت 644 درنا طاقت آورد و در 12 سالگی از دنیا رفت. دوستانش بقیه‌ی درناها را ساختند و هر هزار درنا را با پیکر ساداکو به خاک سپردند.

درنا امروز به نماد صلح تبدیل شده است. هر سال کودکان ژاپنی در سالگرد بمباران اتمی هیروشیما در کنار مجسمه‌ی ساداکو جمع می‌شوند و برای رسیدن دنیا به صلح و آرامش، هزار درنای کاغذی می‌سازند.

مجسمه ساداکو

پس از جنگ جهانی دوم، این هنر از مرزهای ژاپن فراتر رفت و در کشورهای دیگر مورد توجه قرار گرفت. در حال حاضر اریگامی در بیشتر کشورهای دنیا یک سرگرمی محبوب است و کودکان به آن علاقه‌ی زیادی دارند. 10 سال است که انجمن اریگامی در ایران نیز تأسیس شده و این هنر را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهد.

بهرام دریانی - مدیر انجمن اریگامی ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی فعالیت این انجمن اظهار کرد: انجمن اریگامی ایران در سال 1384 زیر نظر انجمن اصلی آن که در کشور ژاپن قرار دارد، فعالیت خود را آغاز کرد. از همان بدو تأسیس با سفارت ژاپن در ایران و شهرداری همکاری خود را آغاز کردیم و کلاس‌های آموزشی و مسابقات این هنر زیر نظر انجمن برگزار شد.

او ادامه داد: تا امروز سه مسابقه‌ی ملی اریگامی و 39 دوره کلاس آموزشی برگزار و در بسیاری از نمایشگاه‌ها شرکت کرده‌ایم. انجمن در طول این 10 سال با مراکز مختلفی از جمله بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موسسات و بنیادهای خیریه‌ای مانند «محک» و دیگر مراکزی که با کودکان مرتبط است، ارتباط برقرار کرده است.

دریانی به وضعیت این هنر در ایران اشاره کرد و گفت: تا 10 سال پیش و قبل از آغاز فعالیت انجمن، کمتر کسی با اریگامی و هنر تا کردن کاغذ آشنا بود؛ اما در سال‌های اخیر به‌دلیل برپایی نمایشگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی مختلف و برنامه‌هایی که در تلویزیون و دیگر رسانه‌ها داشته‌ایم، بیشتر مردم این هنر را می‌شناسند و به آن علاقه‌مند شده‌اند.

مدیر انجمن اریگامی ایران همچنین اضافه کرد: ما هر 18 ماه یک‌بار مسابقاتی را در سطح کشور برگزار می‌کنیم و در 16 استان هم نماینده داریم. ورود به دانشگاه‌ها و برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در بخش معماری از اهداف انجمن در ماه‌ها و سال‌های پیش رو است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha