• سه‌شنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94051307513
  • خبرنگار : 71496

در آستانه افتتاح بزرگترین طرح توسعه‌ای مصر؛

افتتاح کانال سوئز جدید رویای اسرائیل را به هم می‌زند

افتتاح کانال سوئز جدید رویای اسرائیل را به هم می‌زند

در حالی که مصر قرار است جشن بزرگی را به مناسبت افتتاح کانال جدید سوئز با حضور 90 هیات رسمی و 30 رهبر عربی و خارجی برگزار کند و هرازان پلیس را به حالت آماده باش درآورده است، یکی از مسوولان مصری با اشاره به دستاوردهای بزرگ افتتاح کانال سوئز جدید گفت: این کانال می‌تواند رویای اسرائیل را در قبضه کردن تجارت دریایی و افزایش وزنه ژئوسیاسی خود در منطقه نابود کند.

در حالی که مصر قرار است جشن بزرگی را به مناسبت افتتاح کانال جدید سوئز با حضور 90 هیات رسمی و 30 رهبر عربی و خارجی برگزار کند و هرازان پلیس را به حالت آماده باش درآورده است، یکی از مسوولان مصری با اشاره به دستاوردهای بزرگ افتتاح کانال سوئز جدید گفت: این کانال می‌تواند رویای اسرائیل را در قبضه کردن تجارت دریایی و افزایش وزنه ژئوسیاسی خود در منطقه نابود کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه اماراتی البیان، محمد شحاته، رئیس شورای اداری انجمن حمل‌ونقل مصر اعلام کرد: افتتاح کانال سوئز جدید در زمان مناسبی اتفاق می‌افتد. این کانال می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در آینده موجب رشد اقتصادی مصر شود.

شحاته افزود: این کانال می‌تواند رویای اسرائیل در منطقه برای کنترل بر تجارت دریایی و افزایش وزنه ژئوسیاسی خود در میان کشورهای عربی منطقه را برهم بزند.

رژیم صهیونیستی بعد از اینکه مصر اقدام به حفر کانال جدید کرد پروژه احداث کانال «ایلات - اشدود» را به عنوان طرحی رقابتی با افتتاح این کانال آغاز کرد اما افتتاح کانال سوئز ضربه اقتصادی و استراتژیک به اسرائیل محسوب می‌شود. اسرائیل سعی کرد با افتتاح کانال ایلات - اشدود سعی کرد کشتی‌های خود را از دریای سرخ به دریای مدیترانه منتقل کند.

این رژیم مدعی است که پروژه‌اش امن‌تر از پروژه کانال سوئز مصر است.

تل‌آویو مدعی است، این پروژه که فاصله 300 کیلومتری میان دو بندر ایلات و اشدود را به هم مرتبط می‌کند، می‌تواند جایگزین خوبی برای مهم‌ترین گذرگاه آبی جهان (کانال سوئز) باشد.

هدف تل‌آویو از این پروژه، گسترش بندر ایلات و تبدیل آن به یک بندر محوری است که بتواند جایگزین بنادر دمیاط و سوئز شود.

با افزایش عمق کانال سوئز و ساخت کانال جدید دیگر هیچ کشتی بزرگ تجاری برای عبور از کانال اسرائیلی باقی نخواهد ماند و عملا این پروژه بی‌فایده خواهد بود و هزینه‌های سنگین این پروژه نیز به هدر خواهد رفت.

گفتنی است رژیم صهیونیستی با شایعه‌پراکنی اشاعه این مطلب که افتتاح کانال سوئز جدید بر محیط‌ زیست تاثیرات منفی دارد و یا اینکه این کانال جدید در بستر مناسبی ساخته نمی‌شود و این منطقه به دلیل حضور افراطی‌ها از ثبات امنیتی برخوردار نیست، قصد داشت در روند اجرای این پروژه اختلال ایجاد کند.

تل‌آویو که گمان می‌کرد با ساخت این کانال می‌تواند روابط تجاری خود با کشورهای آسیای شرقی را توسعه دهد، اما موفقیت مصری‌ها در افتتاح کانال سوئز جدید این رویای تل‌آویو را نابود کرد.

در این راستا یک مقام ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که بیش از 90 هیات رسمی و 30 رهبر خارجی و عربی از تمامی کشورهای جهان در مراسم افتتاح کانال جدید سوئز شرکت می‌کنند که از جمله آنها رئیس جمهوری عراق، فرانسه، روسیه و پادشاه بحرین و امیر قطر هستند.

هزاران نیروی پلیس و نیروی ارتش نیز تامین امنیت مراسم افتتاح این کانال را که قرار است پنجشنبه جاری انجام شود برعهده خواهند داشت.

مصر یک سال پیش افتتاح کانال سوئز در استان اسماعیلیه را به طول 35 کیلومتر آغاز کرد که بزرگترین طرح عمرانی و توسعه این کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha