• جمعه / ۹ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94050904538
  • خبرنگار : 30057

رییس انجمن سوخت‌های زیستی خبر داد

اجرای آزمایشی طرح جایگزینی سوخت‌های زیستی از سال جاری

اجرای آزمایشی طرح جایگزینی سوخت‌های زیستی از سال جاری

رییس انجمن سوخت‌های زیستی ایران از اجرای آزمایشی طرح جایگزین کردن سوخت زیستی با سوخت‌های فسیلی در بخش حمل و نقل خبر داد.

رییس انجمن سوخت‌های زیستی ایران از اجرای آزمایشی طرح جایگزین کردن سوخت زیستی با سوخت‌های فسیلی در بخش حمل و نقل خبر داد.

دکتر میثم طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا با تاکید بر ضرورت استفاده از سوخت‌های زیستی در کشور، افزود: در دنیا حدود 70 سال است که از سوخت‌های زیستی استفاده می‌شود، اما در ایران هنوز در زمینه استفاده از این نوع سوخت‌ها اجماع کلی صورت نگرفته است.

وی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و آلودگی‌های زیست محیطی را از مزایای استفاده از سوخت‌های زیستی دانست و خاطرنشان کرد: در ایران روزانه 60 میلیون لیتر بنزین و 60 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شود که این میزان به اندازه کل اتحادیه اروپا است و رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

طباطبایی ابراز امیدواری کرد که انجمن سوخت‌های زیستی ایران در کنار کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌ فناوری، بتوانند سوخت‌های زیستی را وارد چرخه سوخت مصرفی کشور کنند.

رییس انجمن سوخت‌های زیستی ایران از اجرای برنامه‌ای در این زمینه خبر داد و گفت: در این برنامه درصدد هستیم تا در سال جاری با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و ستاد توسعه زیست فناوری، سوخت‌های زیستی مایع را جایگزین سوخت فسیلی در بخش حمل و نقل کنیم.

طباطبایی اظهار کرد: در این طرح که به صورت آزمایشی اجرایی می‎شود، سوخت‌های زیستی مانند گازوئیل زیستی جایگزین گازوئیل نفتی و اتانول و الکل‌های زیستی جایگزین بنزین خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پتانسیل‌های خوبی برای تولید سوخت‌های زیستی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: مهمترین چالش کشور برای کاربردی کردن دستاوردهای محققان در زمینه سوخت‌های زیستی این بوده که وزارت نفت اقدامی در جهت تعیین قیمت این نوع سوخت‌ها نداشته است.

طباطبایی با بیان اینکه سوخت‌های زیستی مقداری از سوخت‌های فسیلی گران‌تر هستند، ادامه داد: از آنجا که مقدار کمی سوخت‌های زیستی به سوخت‌های فسیلی اضافه می‌شود، تاثیر چندانی در قیمت نهایی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: در زمان سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، در صورتی که دو درصد گازوئیل زیستی و بیو دیزل با 98 درصد گازوئیل نفتی مخلوط می‌شد، قیمت تمام شده این سوخت برای پالایشگاه‌ها به دو هزار و 40 تومان بالغ می‌شد، یعنی وزارت نفت برای هر لیتر تنها 40 تومان هزینه‌ بیشتر متحمل می‌شد ولی در عین حال آثار زیست محیطی بسیار قابل توجهی را به دنبال داشت.

طباطبایی سوخت‌های زیستی تولید شده از منابع ضایعاتی را یکی از راه حل‌های معضل کشور در حوزه‌های کاهش بحران انرژی و مسایل زیست محیطی دانست و خاطرنشان کرد: لازم است تا دستگاه‌های متولی استفاده از سوخت‌های زیستی را به قانون تبدیل کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۵-۰۹ ۰۹:۵۹

خيلي مطلب مهمي است و بايد به شدت پيگيري شود و اجرايي