• سه‌شنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 94050603137
  • خبرنگار : 71060

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد

همین حالا شبکه ملی اطلاعات داریم

همین حالا شبکه ملی اطلاعات داریم

رییس سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: همین حالا هم دسترسی به شبکه ملی اطلاعات وجود دارد و در طول سال‌های آینده دسترسی به این شبکه به مرور زمان تکمیل خواهد شد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: همین حالا هم دسترسی به شبکه ملی اطلاعات وجود دارد و در طول سال‌های آینده دسترسی به این شبکه به مرور زمان تکمیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نصرالله جهانگرد امروز در جمع تعدادی از خبرنگاران به پاسخگویی به برخی سوالات پرداخته و به‌طور مشخص ارائه‌ی توضیح درباره وضعیت مخابرات را به زمانی دیگر موکول و از پاسخگویی به سوالاتی که در این زمینه مطرح شده بود، خودداری کرد.

وی در بخشی از صحبت‌های خود در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با وضعیت پروژه‌های بومی از جمله ایمیل‌ها، موتور جست‌وجو و یا سیستم عامل بومی اظهار کرد: طی سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی به عنوان ابزار‌های توسعه ICT مورد حمایت قرار گرفته‌اند به عنوان مثال اکنون در ایران حداقل دو تا سه موتور جست‌وجوی بومی تجربه شده وجود دارد که شاید در مجموع تعداد این موتورهای جست‌وجو به بیش از هفت مورد هم برسند.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: البته در موفقیت این موتورهای جست‌وجو قطعا آنهایی که مزیت بیشتری را برای کاربران خود فراهم کنند برنده بوده و در جذب مشتری موفق‌تر عمل خواهند کرد، در مجموع جلب رضایت مشتری فاکتور موفقیت این موتورهای جست‌وجو به شمار می‌رود، زیرا اکنون مردم عادت کرده‌اند از موتور جست‌وجوهای خارجی استفاده کنند و اگر قرار باشد نمونه ایرانی را جایگزین آنها کنند باید قطعا در این زمینه مزیتی وجود داشته باشد.

جهانگرد همچنین متذکر شد: البته می‌توان مانند برخی دولت‌های خارجی از جمله چین دسترسی به موتورهای جست‌وجوی خارجی را مسدود کرد، اما سیاست ایران این‌گونه نبوده و ما براین باوریم که می‌توان در فضای رقابتی فعالیت کرد.

معاون وزیر ارتباطات همچنین به تاکید بر راه‌اندازی موتورهای جست‌وجوی تخصصی پرداخته و عنوان کرد: اگر یک موتورجست‌وجوی تخصصی به عنوان مثال در حوزه صنایع نساجی ایجاد شود قطعا این موتور جست‌وجو می‌تواند اطلاعات کامل‌تری را تهیه کرده و در اختیار کاربران خود قرار دهد. این موضوع در دنیا رایج است و اتفاقا موتورهای جست‌وجوی تخصصی اطلاعاتی به مراتب سطح بالاتر ارائه کرده و صفحه‌هایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند که موتورهای معمول امکان دسترسی به‌ آنها را فراهم نمی‌کنند.

وی همچنین عنوان کرد: نکته‌ی دیگر آنکه موتورهای جست‌وجوی بین‌المللی به عمق زبان فارسی اشراف کاملی ندارند و برهمین اساس نمونه‌های ایرانی می‌توانند در این حوزه موفق‌تر عمل کنند. ما نیز اکنون در زمینه‌های مختلف حمایت‌های خود را از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از این پروژه‌ها دنبال خواهیم کرد و امیدواریم به زودی بتوانیم اعلام کنیم که موتورهای جست‌وجوی ایجاد شده این قابلیت را دارند که تمام صفحه‌های فارسی را جست‌وجو کرده و غنی‌ترین اطلاعات را در اختیار کاربر قرار دهند.

استفاده معاون وزیر از شبکه‌های اجتماعی داخلی

جهانگرد همچنین اظهار کرد: با ایجاد شبکه‌های اجتماعی بر روی تلفن همراه این امکان ایجاد شده است که این شبکه‌ها سرویس‌های اضافه متعددی را در اختیار مشترکان قرار دهند. این موضوع در دنیا رایج است و ما در ایران حمایت‌های لازم را به عمل می‌آوریم و امیدواریم شرکت‌های داخلی بتوانند خدمات بهتری در این حوزه ارائه کنند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین متذکر شد: به شخصه در موارد متعدد از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنم چرا که این شبکه‌ها امنیت بیشتری دارند و برخی از آنها توان رقابتی مناسب را نیز دارا هستند.

اما معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که چندی پیش اعلام شده بود لازم است برای ورود به این عرصه، شرکت‌ها طرح توسعه تجاری ارائه کنند ایا این صحبت به معنای آن است که تاکنون در میان فعالان این عرصه چنین طرحی ارائه نشده است؟ توضیح داد: ما برای هر کار انتظار داریم منافعی ایجاد شود اما گاهی این منافع در طول زمان به دست می‌آیند و ممکن است بخش خصوصی انگیزه چندانی برای توجه به آنها نداشته باشد بر همین اساس ما به دنبال ایجاد ابزارهای پایه هستیم و در این زمینه حمایت‌های لازم را نیز به عمل می‌آوریم تا شرکت‌ها پیش از رسیدن به سود دچار مشکلی نشوند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال دیگری که درباره عدم موفقیت برخی جست‌وجوگرهای بومی از جمله "یوز" مطرح شده بود، اظهار کرد: اکنون موتورهای متعددی که در حال فعالیت هستند موفقیت محدودی را به دست آورده اند و در این میان موتورها دو موتور جستجوی "یوز" و "پارسی جو" در حال افزایش ظرفیت جست‌وجوی خود هستند. زمانی که ما در این عرصه یا هر عرصه دیگری هیچ ورودی نداشته باشیم هر گامی که برداشته شود رشد صددرصدی محسوب می‌شود اما پس از این مرحله هر قدم که برداشته شود نسبت به مراحل قبلی سنجیده می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه موتورهای جست‌وجو نیز در حال حاضر در پاسخگویی به سوالات مردم قاعدتا به طور مداوم بهبودهایی صورت خواهد گرفت و رقابت این جست‌وجوگرها با نمونه‌های خارجی آنها کار سختی است که با غنی شدن این موتورها و اصلاح برخی موارد به هر حال وضعیت آنها بهتر خواهد شد.

جهانگرد همچنین متذکر شد: البته ما نمی‌خواهیم برای این موتورهای جست‌وجو در قیاس با نمونه‌های خارجی نمره‌ای تعیین کنیم چرا که اکنون سایز بازار ما متناسب با شرایط بازارهای بین‌الملل نیست.

آماده سازی گزارشات شبکه ملی اطلاعات

اما معاون وزیر ارتباطات و مجری شبکه ملی اطلاعات در پاسخ به سوالی که در خصوص وضعیت این شبکه مطرح شده بود و همچنین بحث ارائه گزارشات آن به شورای عالی فضای مجازی، اظهار کرد: گزارشهایی را برای ارائه به شورای عالی فضای مجازی آماده کرده‌ایم که در صورت دعوت آنها را ارائه خواهیم کرد.

وی همچنین اظهار کرد: بر اساس تعریف شورای عالی فضای مجازی و قانون برنامه پنجم، لازم است که در ایران شبکه‌ای در حوزه ارتباطات ایجاد شود که این شبکه‌ی پرظرفیت اینترنت امکان دسترسی به دیتا را فراهم کرده و صددرصد ظرفیت مسیردهی به تقاضاهایی که مبدا و مقصد آنها داخل کشور است را تامین کند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر وقتی ما می‌خواهیم تولید یا انتقال داده را در درون کشور دنبال کنیم بهتر آن است که از شبکه‌ای استفاده شود که اطلاعات در داخل کشور محفوظ مانده و به خارج از کشور منتقل نشود. خوشبختانه این ویژگی‌ها در طراحی شبکه ملی اطلاعات لحاظ شده و اخیرا با افزایش امکانات فنی امکانی ایجاد شده است که مسیریابی ترافیک در داخل کشور انجام شده و در حوزه تبادلات بین‌الملل نیز اشراف وجود داشته باشد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین اظهار کرد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه لازم است که با ایجاد شبکه ملی اطلاعات، ترافیک پرظرفیت برای 60 درصد خانوارها و صددرصد کسب و کارها ایجاد شود که طبق برنامه ما مسوول طراحی این موضوع بودیم و اجرای آن طبیعتا در بخش‌های دیگری مانند شرکت ارتباطات زیرساخت و یا شرکت‌های PAP دنبال خواهد شد.

وی در عین حال توضیح داد: تاکنون در برخی شهرها و استان‌های کشور امکانات فنی فراهم شده است اما به طور کلی در تمام دنیا وقتی از شبکه‌های اطلاعاتی استفاده می‌شود معمولا 60 تا 70 درصد نیازهای داخلی مردم در خود کشور مدیریت می‌شود و 20 تا 30 درصد نقل و انتقالات نیز که به بخش بین‌الملل اختصاص دارد در شبکه‌های بهینه‌سازی شده صورت می‌گیرد.

جهانگرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ورود اپراتورهای تلفن همراه به عرصه ارائه خدمات 3G و 4G اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با ورود اپراتورها به این عرصه بخشی از نیازهای موجود در این زمینه تامین شده و انتظار ما این است که امسال شبکه‌های موبایلی بخش عمده کشور را پوشش داده و ظرفیت آنها بیشتر شود تا مردم بتوانند نیازهای خود را در حجم بیشتر از بازارهای داخلی تامین کنند. قطعا تکمیل این ظرفیت در کنار تولید محتوا موجب افزایش ظرفیت شبکه ملی اطلاعات خواهد شد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در عین حال متذکر شد: نکته دیگر آنکه ما همین حالا هم شبکه ملی اطلاعات را در کشور داریم چرا که در هر نقطه از کشور این امکان وجود دارد که شما به عنوان مثال یک بلیت را از طریق کارت بانکی خود خریداری کنید در واقع با این شیوه دو سازمان بزرگ کشور (بانک و راه‌آهن) به شما خدمات ارائه می‌کنند. اما اینکه ظرفیت این خدمات به حد نیاز برسد هنوز رخ نداده و باید در این زمینه ظرفیت‌ها ارتقا پیدا کند.

هشدار به کاربران شبکه های موبایلی

جهانگرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی موبایلی و نمونه‌های داخلی آنها مطرح شده بود، اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی یکی از جلوه‌های گسترده و پرتوان استفاده از اینترنت برای کاربران است. اکنون نیز شبکه‌های مختلف در سطح دنیا خدمات مختلفی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند اما شبکه‌های اجتماعی تخصصی نیز در کشورهای مختلف دنیا باب شده که در ایران هم این موضوع پا گرفته است و جا دارد در این حوزه بیشتر کار شود.

وی اظهار کرد: ازنظر ما لازم است از شرکت‌هایی که قصد ورود به این حوزه را دارند چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ مالی فعالیت‌های لازم صورت بگیرد. اکنون نیز چند شبکه اجتماعی فعال در داخل کشور داریم که از بین آنها می‌توان به بیسفون اشاره کرد که البته تعداد این شبکه‌ها رو به افزایش است و ما امیدواریم شرایطی فراهم شود که شبکه‌های داخلی در سطح بین‌الملل هم استفاده شوند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین یادآور شد: در این حوزه معمولا اپراتورهای تلفن همراه نیز ورود می‌کنند.

جهانگرد در پایان صحبت‌های خود نیز خطاب به کاربران خاطرنشان کرد: طبیعی است زمانی که ما در شبکه‌های اجتماعی خارجی فعالیت می‌کنیم آنها به تمام داده‌های ما دسترسی دارند. این داده‌ها هم می‌تواند ارزش اقتصادی داشته باشد و هم می‌تواند از نظر مسائل امنیتی مورد توجه قرار گیرند به همین دلیل باید کاربران خود دقت لازم را به خرج دهند تا اطلاعات خانوادگی و مواردی که دوست ندارند پخش شود بر روی این شبکه‌ها قرار ندهند البته دولت هم در نهایت برای صیانت فرهنگی و اجتماعی از حقوق شهروندان در شبکه‌های اجتماعی تلاش خاص خود را به کار خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha