• یکشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۷:۲۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94050401925
  • خبرنگار : 71191

ساخت‌وسازها را براساس 40 سال پیش انجام دهید

ساخت‌وسازها را براساس 40 سال پیش انجام دهید

بازار ارومیه با 14 اثر تاریخی و ارزشمند خود به عنوان یکی از مهمترین ارکان و عناصر هسته‌ی تاریخی شهر ارومیه با تدقیق و تکمیل عرصه و حریم مشخص، بیشتر از گذشته مورد حفاظت قرار می‌گیرد.

بازار ارومیه با 14 اثر تاریخی و ارزشمند خود به عنوان یکی از مهمترین ارکان و عناصر هسته‌ی تاریخی شهر ارومیه با تدقیق و تکمیل عرصه و حریم مشخص، بیشتر از گذشته مورد حفاظت قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی در این زمینه اظهار کرد: مجموعه‌ مسجد جامع و بازار تاریخی ارومیه از مهمترین ارکان و عناصرِ هسته‌ی تاریخی شهر ارومیه است. که هر کدام از آثار تاریخی آن در زمان‌های مختلف در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

او با بیان این‌که مسجد جامع این مجموعه‌ تاریخی در سال 1314، مجموعه‌ بازار تاریخی ارومیه در 1362، حمام آخوند و حمام تجلی نیز فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، ادامه داد: حریم حفاظتی مجموعه‌ی بازار ارومیه در سال 1353 توسط اداره کل حفاظت آثار باستانی و بناهای تاریخی ایران تعیین و ابلاغ شد. در عرصه‌ی این مجموعه سه کاروانسرا به نام‌های «سرای نخجوانی»، «سرای جدید»، و «سرای مهدی‌زاده» وجود داشت که بعداً از بین رفته بود.

وی با تاکید بر این‌که فعالیت‌های مقدماتی، عمرانی و گودبرداری در این محدوده، بازنگری حریم این مجموعه را ضروری کرد، افزود: در سال جاری تکمیل حریم و ضوابط حفاظتی این مجموعه نیز ضرورت یافت.

به گفته‌ی او در بازنگری عرصه و حریم بازار تاریخی ارومیه نیز این محدوده به عرصه‌ی بازار افزوده و مصوب شد هرگونه ساخت‌وسازی در این محدوده مطابق با طرح و تراکم سراهای مذکور و با استناد به عکس هوایی سال 1335 شمسی باشد.

نظری همچنین از اضافه شدن سه راسته‌ی «نجاران»، «آهنگران» و «نوبخت» در بازنگری عرصه و حریم بازار تاریخی ارومیه، به عرصه‌ی این بازار تاریخی خبر داد و گفت: این سه راسته جزو بخش‌های لاینفک بازار بوده که با احداث خیابان پهلوی سابق (خیابان امام خمینی فعلی) از بدنه بازار جدا شده است. «دوشابچی‌بازار» یا بازار دوشاب‌فروشان بخش دیگری از بازار ارومیه در قسمت شمالی است که به سرنوشت این راسته‌ها دچار شده است.

او اضافه کرد: این راسته‌ی تاریخی نیز فرآیند ثبت در فهرست آثار ملّی را طی می‌کند و در حریم بازنگری شده به عنوان بنای واجد ارزش معرفی شده است.

نظری همچنین از قرار داشتن 11 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی و سه اثر ارزشمند در این مجموعه ی تاریخی خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha