• شنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 94050300735
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یک استاد دانشگاه:

انتخاب رشته مجازی تنها ابزار کمکی برای انتخاب رشته صحیح است

انتخاب رشته مجازی تنها ابزار کمکی برای انتخاب رشته صحیح است

یک استاد دانشگاه فردوسی گفت: انتخاب رشته مجازی، به‌ عنوان ابزار کمکی به مشاوران انتخاب رشته، برای انتخاب رشته صحیح کمک می‌کند.

یک استاد دانشگاه فردوسی گفت: انتخاب رشته مجازی، به‌ عنوان ابزار کمکی به مشاوران انتخاب رشته، برای انتخاب رشته صحیح کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، راضیه حافظ در همایش «انتخاب رشته ویژه داوطلبین کنکور سال 94» که به میزبانی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: انتخاب رشته باید با کمک مشاوران انجام گیرد و توسط انتخاب رشته مجازی چک شود تا مشخص شود داوطلب شانس قبولی در چه رشته‌هایی را داراست، پس از آن داوطلب وارد انتخاب رشته اصلی شود.

وی ادامه داد: انتخاب رشته صحیح شامل انتخاب رشته بر اساس رتبه و شهر است که به عنوان مثال، در این انتخاب رشته، رشته شهرهایی که امکان رفتن به آن شهرها وجود دارد مشخص شده و سپس بر این اساس، رشته‌ها اولویت‌بندی ‌می‌شوند که در خصوص شهر نیز همانند مورد قبل، هر شهری که رشته موردنظر را دارا است، انتخاب می‌شود، ترتیب رعایت شده و مرحله مقایسه آغاز می‌شود .

حافظ خاطرنشان کرد: پروسه انتخاب رشته به‌گونه‌ای مناسب و مطلوب باید طی شود، چرا که قرار است این انتخاب در کنار همه کسانی که در کنکور مجاز به انتخاب رشته هستند انجام گیرد، اما گاهی اوقات برخی افراد فرصت انتخاب رشته صحیح را از دست می‌دهند که یکی از دلایل آن می‌تواند وجود استرس باشد.

این استاد دانشکده علوم تربیتی و روان‍شناسی گفت: در انتخاب رشته صحیح و مناسب باید رشته‌ها به صورت "بسیار خوش‌بینانه"، "خوش‌بینانه"، "منطقی"، "کف" و "بدبینانه" درنظر گرفته شوند.

حافظ در ارتباط با رتبه و تراز موجود در کارنامه نتایج کنکور گفت : تراز، همسان کردن نمرات، با توجه به ضریب دروس در یک سطح برابر است.بر این اساس گفته می‌شود کسانی که نمره مشابه را کسب می‌کنند رتبه‌ برابر به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال، اگر فردی رتبه 100 را کسب کرده به این معنا نیست که 99 نفر، قبل از آن فرد قرار دارند، چرا که ممکن است تعداد داوطلبان متفاوتی قبل از فرد وجود داشته باشند.

این استاد دانشکده علوم تربیتی و روان‍شناسی در ارتباط با دانشگاه‌های کم‌تقاضا اظهار کرد: به عنوان مثال استان سیستان و بلوچستان دارای دانشگاه‌های قوی است اما کشش نسبت به این گروه دانشگاه‌ها کم است و آنها جزو دانشگاه‌های کم تقاضا هستند، بنابراین به داوطلبان توصیه می‌شود اگر تمایل دارند در رشته مورد علاقه خود قبول شوند بر روی شهرهایی که رشته‌های خوبی را دارا هستند و جزو شهرهای درجه دوم یعنی مرکز استان نیستند تمرکز کنند.

حافظ اضافه کرد: شهرهای کم‌تقاضا شهرهایی هستد که لب مرز، بسیار گرم و یا سرد بوده و نیز دارای یک مسئله خاص استراتژیک هستند.مثلا استان سیستان و بلوچستان با خراسان هم‌قطب بوده و این ویژگی‌ها را نیز دارا است.

این استاد دانشکده علوم تربیتی و روان‍شناسی اظهار کرد: وزارت علوم عقیده دارد داوطلبانی که در شهرهای بزرگ و با امکانات بسیار زیاد به تحصیل می‌پردازند با دانش‌آموزانی که در نقاط دوردست بدون امکانات درس می‌خوانند برابر نبوده، بنابراین سهمیه‌بندی داوطلبان در سه منطقه ، 1، 2و 3 اعمال می‌شود.

وی اظهار کرد: در خصوص دانشگاه فرهنگیان، باید مطمئن بود که در صورت قبولی در رشته‌های نیمه‌متمرکز، در آن رشته ادامه تحصیل داده می‌شود. در خصوص رشته‌های نیمه متمرکز شکست رتبه نیز وجود دارد، به این معنا که به عنوان مثال ممکن است فردی با رتبه 1000 قبول و فردی دیگر با رتبه 700 قبول نشود که این موضوع به دلیل وجود همان شرایط خاص از قبیل مصاحبه است، اما می‌توان گفت که با انتخاب یک رشته نیمه متمرکز شانس قبولی داوطلبان افزایش می‌یابد.

وی در ارتباط با انتخاب رشته براساس سوابق تحصیلی نیز افزود: این انتخاب رشته بدون در نظر گرفتن رتبه انجام می‌شود و با سوابق تحصیلی موجود، امکان ورود به دانشگاه را فراهم می‌کند و رشته‌هایی را شامل می‌شود که ظرفیت‌شان تکمیل نشده است. البته بیش‌تر این رشته ‌ها در مقطع کاردانی هستند.

حافظ در بخشی دیگر از سخنان خود به داوطلبان توصیه کرد: با توجه به استعداد، توانایی، پایه علمی، علاقه و شناخت تصمیم‌گیری کنید، چرا که ممکن است در آینده امکان تغییر رشته و یا انتقال وجود نداشته باشد. همچنین رشته‌ها را بر حسب علاقه اولویت‎بندی کنید، به‌طوری که هر انتخابی که انجام می‌دهید بر انتخاب‌های پایین‌تر برتری داشته باشد و نیز در ثبت و وارد کردن کدها دقت کافی داشته باشید و قبل از تایید حتما کنترل کنید.

این استاد دانشکده علوم تربیتی و روان‍شناسی اظهار کرد: اگر داوطلب قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارد به امکان ادامه تحصیل در رشته انتخابی توجه و تحقیق کند. همچنین بیش‌ترین انتخاب‌ها را به رشته‌های استانی، ناحیه‌ای و قطبی اختصاص دهد و از مشورت با مشاور آگاه غافل نشود.

حافظ تصریح کرد: اگر داوطلب به دلیل ترس یا از دست دادن انگیزه در سال بعد و یا نداشتن حوصله برای مطالعه مجدد دروس و یا به هر دلیل دیگر با یک رتبه بد مجبور به انتخاب رشته است، احساس ناامیدی نکند و با این فکر که امیدی نیست، دست به انتخاب نزند و با خود کنار بیاید و بپذیرد که زمان را نمی‌توان به عقب برگرداند و خودسرزش‌گری نکند.

وی عنوان کرد: فرد برای انتخاب رشته باید برای تحقیق سراغ افراد موفق و با تجربه برود و اگر تصمیم گرفت وارد دانشگاه شود پس از شناخت رشته‌ها و دانشگاه‌ها، رشته‌هایی را انتخاب کند که با توجه به رتبه اکتسابی احتمال موفقیت وی در آینده و بازار کار بیشتر است و اگر به رشته خاصی علاقه دارد اما با توجه به رتبه به آن دست نمی‌یابد، سراغ رشته‌هایی برود که دروس مشترک بیش‌تری را با رشته مورد نظر دارد و در کارشناسی ارشد می‌تواند در آن رشته ادامه تحصیل دهد.

این استاد دانشکده علوم تربیتی و روان‍شناسی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، رشته الهیات گرایش فقه و حقوق می‎تواند در ارشد برای وکالت یا حقوق ادامه دهد و یا کسی که به رشته برق علاقه دارد اما با توجه به رتبه نمی‌تواند در آن رشته پذیرفته شود سراغ کاردانی برق برود و بعد ادامه تحصیل دهد.

حافظ عنوان کرد: اگر فرد علی‌رغم تلاش بسیار از رتبه خود راضی نیست و تصمیم گرفته‌ که یک سال دیگر پشت کنکور بودن را تجربه کند، ساعاتی را به تفکر و تامل بپردازد و دلایل عدم موفقیت خود را شناسایی و بررسی کند.به عنوان مثال، چگونه برنامه‌ریزی کنم؟ چند ساعت در روز درس بخوانم؟ کدام کتاب کمک درسی بهتر است؟ کدام آزمون ازمایشی شرکت کنم؟ کدام کلاس کنکور بهتر است؟ روش مطالعه هر درس چگونه است؟ تست‌زنی چه زمانی آغاز و چند تست زده شود؟ و یا با حواس‌پرتی و عدم تمرکز چه راه‌کاری موثر است؟ مد نظر قرار گیرد.

در ادامه این همایش، رقیه ارجی مشاور تحصیلی در دانشگاه فردوسی نیز به معرفی تعدادی از دانشگاه‌های خاص موجود در سطح کشور پرداخت و تصریح کرد: دانشگاه شبانه، هیچ تفاوتی با دانشگاه روزانه از نظر واحدهای درسی و یا کلاس‌ها ندارد و تنها تفاوت این است که در مدرک فارغ‌التحصیلی مهر نوبت دوم زده خواهد شد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های نیمه‌حضوری نیز عملکردی مشابه با دانشگاه پیام‌نور دارند و به رفع ‌اشکال می‌پردازند و مدرک این دانشگاه نیز در سطح بین‌الملل معتبر است.

ارجی خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام‌نور نیز به‌نوعی غیر حضوری است که دارای شهریه خواهد بود و پذیرش این دانشگاه نیز به‌صورت استا‌ن‌های بومی و تحت پوشش استان‌های بومی اولویت‌بندی می‌شود.

این مشاور تحصیلی در دانشگاه‎فردوسی تصریح کرد: دانشگاه مجازی نیز از جمله دانشگاه‌های تعریف شده در سطح کشور است که کلاس، حضور و غیاب، امتحانات ترم و میان‌ترم به‌صورت اینترنتی برایش تعریف می‌شود، دارای هزینه بوده و برای ادامه تحصیل نیز محدودیتی ندارد.

وی عنوان کرد: دانشگاه بین‌الملل نیز در سال‌های گذشته با مصاحبه همراه بوده که اخیرا و از سال گذشته مصاحبه آن نیز برداشته شد. دانشگاه آزاد نیز به‌ طور کل با انتخاب رشته سراسری متفاوت است که با دارا بودن کد دسترسی و مراجعه به سایت مربوطه امکان انتخاب رشته این دانشگاه نیز وجود دارد

ارجی در ارتباط با دانشگاه فرهنگیان نیز خاطرنشان کرد: برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان، باید نمره‌کل و یا تراز 6500 و معدل کل نیز 15 و حداکثر سن نیز 22 سال باشد. این دانشگاه از مصاحبه و گزینش برخوردار بوده و حداقل دو برابر مدت تحصیل در دانشگاه محل تحصیل باید به خدمت پرداخته شود.

این مشاور تحصیلی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: دانشگاه علوم‌قضایی نیز دارای ویژگی‌های خاص مربوط به خود است و در واقع افرادی که در این دانشگاه به تحصیل می‌پردازند نسبت به‌ دولت تعهد دارند و در واقع به استخدام دولت در‌می‌آیند و باید دو برابر مدت تحصیل خود در دانشگاه مربوطه به تحصیل بپردازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha