• پنجشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 94050100189
  • منبع : نمایندگی زنجان

معاون وزیر آموزش و پرورش:

کلید توسعه کشور در گرو رشد آموزش‌های مهارتی است

کلید توسعه کشور در گرو رشد آموزش‌های مهارتی است

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: کلید توسعه کشور در گرو رشد آموزش‌های مهارتی است.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: کلید توسعه کشور در گرو رشد آموزش‌های مهارتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه زنجان، علی زرافشان ظهر امروز پنجشنبه در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره مسابقات هنرهای تجسمی در زنجان، گفت: هنر تجلی بیرونی حس زیبایی‌دوستی انسان است و هنرمند در قالب اثر هنری احساسات عمیق زیبایی‌دوستانه خود را بروز می‌دهد. دنیا و عالم هستی کلاس است که هنرمند در آن زندگی و هنرنمایی می‌کند و معلم این کلاس جلوه‌های هنر را در سراسر گیتی خلق کرده است تا انسان با نگاه به آن و رشد حس زیبایی‌دوستی، اثر هنری بیافریند.

وی افزود: انسان‌ها همه به زیبایی علاقه‌مند هستند و از آن لذت می‌برند، ولی برخی که هنرمند نامیده می‌شوند توانمندی بیشتری در نگاه عمیق به زیبایی‌ها دارند. این حس زیبایی‌دوستی همه را به سوی شناخت و درک زیبایی‌ها هدایت می‌کند که در نهایت مسیر آن رسیدن به زیبایی مطلق است و آنچه که فطرت نامیده می‌شود همان حس زیبایی‌دوستی است که انسان را به سوی زیبای مطلق دعوت می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه انسان‌ها دارای توانمندی‌ها و استعدادهای متفاوتی هستند، خاطرنشان کرد: در نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا انسان‌های موفق کسانی بودند که بهره هوشی بالاتری داشتند، ولی دانشمندان با دقت در رفتار مردم متوجه شدند انسان‌ها توانمندی‌های مختلفی دارند، لذا هوش‌های چندگانه مطرح شد و هوش ذهنی رقبای جدی پیدا کرد.

وی اظهار کرد: به همین جهت نظام تعلیم و تربیت موفق نظامی است که با نگاه به یادگیرنده و توانایی‌های متفاوت آن زمینه رشد توانمندی‌ها را فراهم کرده و به همه ابعاد مختلف انسان‌ها توجه می‌کند.

زرافشان تصریح کرد: برای بروز این استعدادها و امکان ادامه فعالیت آن در عرصه‌های جدی اجتماعی آموزش و پرورش باید تلاش کند، لذا با هدف تغییر نگاه جامعه به توانایی‌ها و ظرفیت هنرجویان جشنواره‌های مختلفی در این زمینه برگزار شده است؛ چرا که کلید توسعه کشور درگرو رشد آموزش‌های مهارتی است و با توجه به اینکه سیاست آموزش و پرورش، آموزش همراه با تولید و فروش دست‌سازه‌ها است، در این وزارتخانه در همه زمینه‌ها از دست‌سازهای دانش‌آموزان استفاده می‌شود؛ چرا که در دنیا به این توانمندی‌ها توجه ویژه می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش‌ فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم یادآور شد: در سال تحصیلی گذشته 300 هزار هنرجو در 43 رشته در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل بودند که از این تعداد رشته تحصیلی 174 هزار نفر در زمینه خدمات است. با توجه به استراتژی اصلی آموزش و پرورش مبنی بر کیفیت‌بخشی به آموزش‌ها برنامه‌های مختلفی از قبیل گردهمایی، مسابقات، کارگاه‌های آموزشی و ... انجام گرفته است.

سید محسن حسینی‌مقدم تاکید کرد: در این راستا مسابقات علمی و عملی در اردیبهشت‌ماه امسال در 34 رشته با 15 هزار هنرجو در استان قزوین برگزار شد و هم‌اکنون نیز شاهد برگزاری مسابقات هنرهای تجسمی هستیم. از اهداف جشنواره هنرهای تجسمی می‌توان توسعه و تعالی رشته‌ها، بررسی کیفیت آموزشی رشته‌های هنری و ایجاد فضای رقابتی سازنده را نام برد.

وی اعلام کرد: شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی در شش رشته تحصیلی و 38 زمینه برگزار شد که در ابتدا 7591 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از داوری در بخش استانی و داوری اینترنتی 168 اثر به مرحله کشوری راه یافت که در بین آثار راه‌یافته به مرحله نهایی به ترتیب استان‌های اصفهان، البرز و تهران بیشترین آثار را داشتند.

استاندار زنجان نیز در این مراسم گفت: حدود دو دهه از رویکرد جدید نظام تعلیم و تربیت کشور در توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌گذرد و امروز شاهد هستیم که حجم قابل توجهی از دانش‌آموزان در زمینه آموزش‌های معطوف به بازار کار فعالیت می‌کنند. البته باید توجه کرد که برای رسیدن به شرایط مطلوب هنوز فاصله زیادی وجود دارد، لذا آموزش و پرورش در توجیه افکارعمومی باید تلاش مضاعفی انجام دهد.

جمشید انصاری ادامه داد: توسعه کمی و تنوع رشته‌ها متناسب با خلاقیت و ارائه تصویری روشن‌تر از قابلیت‌هایی که دانش‌آموزان این رشته‌ها در بازار کار دارند، یکی از وظایف آموزش و پرورش است؛ چرا که اولیاء همواره این ذهنیت را دارند که فرزرند آن‌ها باید تا پایان دانشگاه آموزش ببیند؛ چرا که در این صورت می‌تواند در مشاغل ساده‌تر و درآمد بیشتر مشغول باشد، این در حالی است که در دنیا چنین تصوری از تحصیلات وجود ندارد.

وی اظهار کرد: لازم است آموزش و پرورش افکارعمومی را با راهکارهای تشویقی به سمتی ببرد که به استعداد نهفته دانش‌آموزان توجه شود و جامعه بپذیرد تفاوتی بین کسی که دارای مدرک دیپلم ریاضی و فیزیک است و شخصی که نقاشی را به عنوان حرفه دنبال می‌کند، وجود ندارد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان خاطرنشان کرد: امروز با توجه به افزایش گرایش زنان جامعه به اشتغال لازم است در جهت توسعه رشته‌هایی که دختران در آن توانمند هستند گام برداریم و در جامعه بیشتر به دنبال دختران توانمند باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این مراسم گفت: با توجه به سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ارتقاء کیفیت آموزشی و برای توسعه و تقویت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و بروز استعداد نهفته دانش‌آموزان جشنواره هنرهای تجسمی برگزار شده است تا شاهد بروز خلاقیت در بین دانش‌آموزان باشیم.

مرتضی تمجیدی عنوان کرد: 7200 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و پس از داوری اینترنتی 168 اثر به مرحله نهایی راه یافت و پس از برگزاری مرحله عملی این جشنواره برگزیدگان نهایی انتخاب شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha