• شنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94042010531
  • خبرنگار : 71186

یک کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد

تولید و واردکنندگان خودرو، دو لبه قیچی!

تولید و واردکنندگان خودرو، دو لبه قیچی!

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان داخلی و نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی مانند دو لبه یک قیچی هستند که حقوق مصرف‌کنندگان را پایمال می‌کنند.

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان داخلی و نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی مانند دو لبه یک قیچی هستند که حقوق مصرف‌کنندگان را پایمال می‌کنند.

امرالله امینی در گفت‌وگو با خیرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: متاسفانه انحصاری بودن تولید خودرو در ایران باعث شده که توجه به نیاز و خواست مشتریان از سوی خودروسازان داخلی در اولویت آخر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بازار خودروهای وارداتی نیز از سال گذشته به همین سرنوشت دچار و انحصاری شده است، خاطرنشان کرد: نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی نیز هم‌اکنون به موازات خودروسازان داخلی، به انحصارگر بازار خودروهای وارداتی تبدیل شده‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو در سال‌های گذشته و زمانی‌که واردات خودرو رقابتی بود تخلفاتی چون واردات خودرو با ارز مرجع 1226 تومانی و فروش آن با نرخ آزاد حدودا 3500 تومانی را مرتکب شدند و هم‌اکنون که بازار انحصارا در اختیار آن‌هاست باید دید چه خواهند کرد.

وی افزود: خودروسازان داخلی نیز همچنان به تولید خودروهایی که پلت‌فرم آنها مربوط به حدود سه دهه پیش است ادامه می‌دهند و متاسفانه مردم مجبورند این خودروها را با قیمت‌های آن‌چنانی و با ایرادات مختلف کیفی خریداری کنند.

امینی با بیان اینکه در علم اقتصاد و تجربیات مختلف ثابت شده که انحصار در هر بازاری حاصلی جز رانت و فساد ندارد، تصریح کرد: در این زمینه سازمان‌های مربوطه باید طرحی را برای رفع انحصار از فرایند تولید و واردات خودرو تهیه و اجرایی کنند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: البته رفع انحصار از تولید خودرو امری دشوار و زمان‌بر است اما وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند به سرعت و با یک دستورالعمل واردات خودرو را از وضعیت انحصاری فعلی خارج کند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو مانند دو لبه یک قیچی و هر کدام به‌گونه‌ای حقوق مصرف‌کنندگان را تضییع می‌کنند در حالیکه فلسفه آزاد شدن واردات خودرو این بود که واردات به عنوان رقیب تولید داخلی عمل کرده و باعث ارتقای کیفیت خودروهای داخلی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۰:۵۸

جانا سخن از زبان ما مي‌گويي مرسي اقاي دکتر کاش همه مثل شما شجاع بودن

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۱:۵۵

بابا يکي به اين حرف گوش کنه تو رو خدا

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۲:۰۹

لطفا خودتونو خسته نکنيد. رانت و رانت‌خواري در صنعت خودرو در حدي هست که کسي جرات نمي‌کنه چيزي بگه.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۲:۱۰

نمرديم و يکي از شرکتهاي معظم و محترم خودروسازي انتقاد کرد. اما کو گوش شنوا؟

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۲:۱۱

مردم ايران سزاوار بهترين و با کيفيت‌ترين خودروهاي جهان هستند نه اينهایی که به اسم خودرو توليد مي‌شه.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۲:۱۲

خودروسازا و واردکننده‌ها هر دو خون مردمو تو شيشه کردن اما عملکرد واردکننده‌ها بدتره.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۲:۱۴

آقايون خودروساز آيا پرايد سوار ميشن؟ نه نميشن. پس چرا خودرويي رو که خودتون سوار نمي‌شيد توليد مي‌کنيد.آنچه را براي خون نمي‌پسندي براي ديگران هم نپسند.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۲:۱۹

"خودروسازان داخلي و نمايندگي‌هاي رسمي خودروسازان خارجي مانند دو لبه يک قيچي هستند که حقوق مصرف‌کنندگان را پايمال مي‌کنند". لپ کلامو گفتي.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۳:۳۶

شرکتهاي خودروساز و واردکننده خودرو انحصارا بازار و کنترل مي‌کنند. کنترل يعني اينکه محصول رو به قيمتي بالاتر از قيمت اصلي و با شرايط نامناسب و دلخواه خودشون تحويل مشتري مي‌دهند. نمونه آن وجود معوقات فراوان در شرکتهاي واردکننده خودرو و خودروسازان است.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۵:۰۳

سالهاست که مردم از خودروهاي داخلي ناراضي هستند و خودروسازها هم در صحبتاشون هميشه از برنامه‌ريزي براي افزايش کيفيت ميگن اما در عمل هيچ اتفاقي نمي‌افته چون خودروي داخلي آش کشک خالته، بخوري پاته نخوري پاته

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۰:۱۸

هم خودروسازا هم واردکننده‌ها نون انحصار رو مي‌خورن. اگه بازار خودروي ايران انحصاري نبود همشون با اين عملکردشون ورشکست مي‌شدن.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۰:۴۴

راستي از گزارش تخلفات واردکنندگان خودرو چه خبر؟ مخصوصا اون زماني که با ارز دارو، خودروهاي لوکس و غير لوکس چيني وارد کردند.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۱۳

همه چيزايي که شما گفتي درست، اما چرا کسي کاري نمي‌کنه؟

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۲:۴۲

سوپاپ

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۲:۴۰

مسئولان رو دعوت مي کنيم نظرات مردم رو با همين سانسورش بخونند.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۱:۵۵

مسوولان نظرات مردم رو هم بخونن هم عمل کنن انشاءالله

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۲:۰۸

از انحصار خسته‌ايم. از خودروهاي بي‌کيفيت و گران داخلي خسته‌ايم به کي بايد بگيم

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۰۰:۰۵

هم قيمت خيلي بالا ... هم کيفيت خيلي پايين ... ---------------------------- دليل اصلي قيمت بالاي خودرو هاي خارجي گمرکی بالاي اونهاست . گمروکی و بردارن يا اقلآ کم کنند بعد خودرو با قيمت و کيفيت مناسب تر از خارج وارد ميشه . حالا خودرو ساز داخلي مجبور ميشه يا قيمتش رو عاقلانه کنه يا ورشکست بشه . ---------------------------------