• پنجشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۴ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94041809782
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

اثر فاخر استاد فرشچیان در موزه آستان قدس رضوی

تابلوی «پناه» یکی از آثار فاخر استاد محمود فرشچیان در تالار اختصاصی آثار اهدایی این استاد نگارگری و نقاشی به موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار دارد.

تابلوی «پناه» یکی از آثار فاخر استاد محمود فرشچیان در تالار اختصاصی آثار اهدایی این استاد نگارگری و نقاشی به موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار دارد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا - منطقه خراسان، محمدرضا ساقی، مسئول گنجینه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: تابلوی «پناه» استاد فرشچیان با ابعاد 50 ×73 سانتی‌ متر به سبک نگارگری و تکنیک اکریلیک بر روی مقوای ماکت بدون اسید ترسیم شده است.

وی ادامه داد: این اثر نفیس و زیبا با عناصر انسانی در 21 رمضان 1397 هجری قمری برابر با سال 1356 هجری شمسی ترسیم شده و در سال 1371 به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است.

ساقی عنوان کرد: استاد فرشچیان به دلیل قداست و جلال امام علی(ع)، ایشان را از تصویر پشت سر تصویرگری کرده و سر مبارک حضرت را با دستار و پارچه‌ای پوشانده است.

وی افزود: تصویر امام علی(ع) در بالاترین قسمت سمت راست تابلو، اوج مقام عرفانی و تقرب الهی را نشان می‌ دهد. در پایین پای حضرت که نان و خرما در انبانی دیده می‌ شود، نشان دهنده مهربانی و رسیدگی ایشان به یتیمان است.

ساقی اضافه کرد: در زیر تابلو، سمت راست نوشته شده است: «در نهایت اخلاص ساخته شد. بیست و یکم ماه رمضان المبارک 1397 هجری قمری محمود فرشچیان».

وی یادآور شد: استاد محمود فرشچیان، نگارگر برجسته معاصر، واقف و اهداکننده آثار منحصر به فرد هنری به موزه آستان قدس رضوی، تاکنون نشان‌های ارزشمندی مانند: نشان درجه یک هنر ایتالیا، تندیس طلایی اسکار ایتالیا، تندیس طلایی اروپایی هنر ایتالیا، دیپلم آکادمیک اروپا، جایزه نخست وزارت فرهنگ و هنر ایران، مدال طلای جشنواره بین‌المللی هنر بلژیک و مدال طلای هنر نظامی ایران و ... را کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه استاد محمود فرشچیان عضو فرهنگستان هنر و عضو آکادمی چهره‌های ماندگار ایران است، اظهار کرد: مجموعه آثار اهدایی استاد فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی ابتدا در محل تالار نفایس موزه قرآن و در تیرماه سال 1378 با تأسیس گنجینه هنرهای تجسمی در ویترین‌های این گنجینه به نمایش درآمد.

مسئول گنجینه قرآن و نفایس معاونت امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: با افزایش تعداد آثار اهدایی استاد فرشچیان در مهرماه سال 1389 هجری شمسی، تالار اختصاصی آثار اهدایی استاد فرشچیان در طبقه همکف گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی افتتاح شد.

وی خاطرنشان کرد: گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌ها، همچنین در ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12 پذیرای عموم علاقه‌مندان به آثار اهدایی استاد فرشچیان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha