• چهارشنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۴ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 94041709529
  • خبرنگار : 71049

ظریف: هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید/لاوروف: و یک روس را

ظریف: هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید/لاوروف: و یک روس را

در 24 ساعت گذشته رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه خود چه اروپایی‌ها، چه روس‌ها و چه آمریکایی‌ها از بگو مگوها و فریادهایی صحبت کرده‌اند که در جلسه دوشنبه شب ایران و 1+5 میان ظریف و وزیران خارجه طرف مقابل و نیز موگرینی صورت گرفته است.

در 24 ساعت گذشته رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه خود چه اروپایی‌ها، چه روس‌ها و چه آمریکایی‌ها از بگو مگوها و فریادهایی صحبت کرده‌اند که در جلسه دوشنبه شب ایران و 1+5 میان ظریف و وزیران خارجه طرف مقابل و نیز موگرینی صورت گرفته است.

‎به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، زیاده‌خواهی‌ها همچنان ادامه دارد و کشورهای 1+5 هر لحظه و هر جا که بتوانند از خواست‌ها و امتیازات باربط و بی‌ربط به موضوع هسته‌ای دست بر‌نمی‌دارند.

مذاکرات هسته‌ای به جایی رسیده است که دو طرف بر روی برخی مسایل فنی و سیاسی مهم در حال چانه زنی هستند هر چند که به گفته دیپلمات‌ها عمده مسایل، بررسی و تکمیل شده است.

تلاش 1+5 برای وارد کردن موضوعات دفاعی و نظامی به توافق جامع هسته ای و در این چارچوب تاکیدشان به حفظ تحریم های تسلیحاتی موضوعی است که از ابتدای مذاکرات طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌ها بر روی آن مانور داده‌اند و همواره نیز این مساله به طور جدی از سوی ایران رد شده است.

مقامات و دیپلمات های کشورمان در مذاکرات هیچ وقت زیر بار زورگویی طرف مقابل و وارد کردن موضوعات دفاعی به بحث ها نشدند و این مقاومت در لحظات حساس پایانی کار هم چنان با جدیت ادامه دارد.

نشست مشترک وزیران خارجه ایران و 1+5 در دوشنبه شب که دومین نشست وزیران بود با حاشیه‌هایی همراه بوده شاید برای اولین بار در مذاکرات اتفاق افتاده است. تاکنون بسیار شنیده‌ایم که ظریف در موضوع دفاع از مواضع ایران بر سر همتای آمریکایی خود فریاد کشیده است به نحوی که محافظان در بیرون از اتاق نگران شده و به داخل رفته‌اند، اما این بار در نشست وزیران خارجه که تمامی معاونان و کارشناسان هیات‌ها در آن حضور داشتند و به گفته برخی منابع روسی، اروپایی و ایرانی موضوع بحث تحریم‌های تسلیحاتی بوده است، ظریف از موضع این کشورها در مقابله با رفع تحریم های تسلیحاتی به شدت عصبانی شده و با فریادهای بلند با آنها صحبت کرده است.

ظاهرا وزیران خارجه اروپایی و آمریکا مخالفت خود را با برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی در جلسه مطرح می‌کنند در حالی که یکی از اصول مهم توافق ژنو و بیانیه لوزان لغو کلیه تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای است و کشورهای غربی به ناحق فروش تسلیحات نظامی را در چارچوب قطعنامه های 1747 و 1929 تحریم و خرید را به تعدادی از اقلام دفاعی محدود کردند. آنها برای نگه داشتن تحریم های تسلیحاتی ایران را متهم به برهم زدن امنیت منطقه می‌کنند و وزیر خارجه کشورمان با ترسیم تحولات گذشته و حمایت این کشورها از صدام در جنگ تحمیلی و حمایت و فروش تجهیزات نظامی به گروه های افراطی و برخی کشورهای تندرو در منطقه، این کشورها را تهدید منطقه می‌خواند.

ظریف در واکنش به تهدید فدریکا موگرینی در نشست که در مقابل مخالفت ایران با برداشته نشدن تحریم‌های تسلیحاتی گفت: «پس برویم خانه‌هایمان.» می‌گوید: «هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید!» که در این لحظه سرگئی لاوروف نیز با اشاره دست می‌گوید، «و یک روس را!»

مذاکرات هسته‌ای دیگر از دقیقه «90» و «وقت اضافه» گذشته و به «گل طلایی» رسیده است. با ضرب الاجل پشت ضرب الاجل مذاکرات ادامه می‌یابد و تیم‌های مذاکراتی مصمم برای رسیدن به نتیجه کار را ادامه می‌دهند. با وجود اینکه آمریکایی‌ها تا 9 جولای برای ارایه توافق به کنگره وقت دارند و از سویی برای ایران بهتر است که تا این تاریخ به کنگره کار ارایه شود چون در غیر این صورت مدت بررسی توافق به جای یک ماه به دو ماه تبدیل خواهد شد اما هیچ یک حاضر به حرکت به سمت توافقی که نتوانند در کشورهایشان از آن دفاع کنند نیستند. از این رو یک روز همه چیز خوب است و روز دیگر بد و این روند تا ساعات پایانی ادامه دارد.

با توجه به تمدید چندباره توافق اما دیگر دو طرف تمدید برای چند ماه دیگر را به نفع مذاکرات و نتایجی که به دست آمده نمی‌دانند از این رو کار را هر تعداد روز که نیاز باشد ادامه می‌دهند تا جایی که یا به توافق برسند یا به این نتیجه برسند که نمی‌توانند توافق کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۷:۴۹

دروود

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۸:۰۳

وهمچنين يک چيني را.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۸:۳۰

جوننننمممم ظريف .... هيچ وقت غيرت يه ايرانی را دست كم نگيريد ...

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۸:۳۳

خدا قوت دلاور مردان شجاع ،متدين و حافظان منافع ملت ايران

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۸:۳۸

نشان لياقت به تو بايد داد اي بزرگ مرد ظريف.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۹:۱۶

سلام. ما که مرم عادي هستيم بيايد همه با هم دعا کنيم که تحريمها رو بردارن تا مردم و خصوصا جوونا يکم مشکلاتشون کمتر شه. کاري به اونايي که پشتشون گرمه و حرفاي گنده گنده ميزنن ندارم. نبود مديريت صحيح و تحريمها مشکلات زيادي رو ايجاد کرده. خيلي از مشکلاتي مثل بيکاري، ازدواج، طلاق، اعتياد و فساد رابطه مستقيم با اقتصاد داره و اينا بخش کوچيکي از مشکلات جامعه ما هستن. بيايد دعا کنيم براي جوونامون

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۹:۲۲

خيلي از اين حرف ظريف خوشم اومد همينطور حرف لاوروف

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۲۰:۱۷

اگه تو گل طلايي هم نتيجه نگيرند، به ضربات پنالتي کشيده مي شه؟؟؟

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۲۰:۴۳

درود خدا بر تو اي ظريف.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۲۱:۰۵

بويه خوبي نمياد. خدا به خير بگذرونه..

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۲۱:۳۷

درود بر شرف و غيرت تو مرد ايران زمين

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۰:۲۱

آقاي ظريف ما به شما افتخار ميکنيم و از شما و تصميمات شما حمايت ميکنيم. در پناه خدا باشيد

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۰:۲۵

زنده باد ظريف وهمکاران ...

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۱:۱۸

افرين ملت ما که خيلي بزرگن مسؤلين نبايد از موضع ضعف با دشمن پستي مثل اونا برخورد کنن

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۲:۵۴

ولن ترضي عنک اليهود و النصاري حتي تتبع ملتهم هرگز آنها از ايران راضي نخواهند شد مگر اينکه مطمئن شوند همه ما يهودي يا مسيحي شده ايم

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۲:۲۷

کلي خنديديم

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۳:۰۸

مرحبا

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۴:۰۷

خدا کمکتون کنه واقعا خسته نباسيد

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۸:۱۸

نمي دونم اينا که منفي دادن واقعا توي چه فازي هستند؟!!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۱۰:۰۵

واي عاشقتم ظريف.خدا پشت و پناهت اي با غيرت.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۱۰:۱۹

درود و خسته نباشيد به شما اقاي ظريف وقتي مرد مقتدر و در عين حال مؤدب و باسوادي مثل شما از طرف اين همه ايراني بر سر ميز مذاکره مينشينه غمي نداريم؛ چون ميدونيم با شعور سياسي و غيرت ايراني حرف ميزنيد و هر انچه به نفع ايران و ايراني است انجام ميدهيد. همه ما پشتيبان و حامي تصميمات معقولانه و بخردانه شما هستيم نتيجه هر چه شد زحمات شما از يادمان نميرود. سلامت و موفق باشيد غيور مرد مقتدر

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۱۳:۰۹

درورد بر غيرت ايراني

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۰۱:۱۶

عاشق همين ظرافتتم ظريف جون

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۱۰:۵۰

اي کاش همیشه ادبيات ظريف را بر جو سياسي و اجتماعي کشورمان حاکم کرده بوديم...

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۱۲:۰۶

روسيه و چين در شوراي امنيت عضويت دائمي دارند. اين چند تا قطعنامه هم که بر ضد کشورمان تصويب شده اين دوستان عزيز راي مثبت دادند. حالا شدند پسر خاله.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۰۰:۰۷

البته هيچگاه رأي مثبت ندادند. همواره ممتنع بودند.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۰۱:۳۲

سلام:آفرين بر دلاوري و جسارتتان طبق فرموده قرآن هرچقدر از دشمنان خود عقب بنشينيد آنان بسمت شما بيشتر پيشروي خواهند کرد. نگران نباشيد ما مردم ايران بحول و قوه الهي تا آخر ايستاده ايم

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۱:۳۱

استاد ظريف واقعا براي منتقدان و دشمنانش ناشناخته مانده است؛ وگرنه اگه نجابت و صلابتش رو مي‌شناختند از قضاوتهاشون خجالت مي كشيدند خسته نباشي دلاور.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۰۷:۵۹

و همچنين سلام ودرود به شهداي هسته اي و خسته نباشيد به تيم مداکره قبلي و رييس شجاع دولت مهر دکتراحمدي نژاد که باتوکل به خداوند اين ظرفيت رادرهسته‌ای ايجاد کردند وامروز اين تيم مذاکره کننده ازموضع شجاعت وارد شده اند ودستشان دراين مذاکرات پراست .بياييد وازحق نگذريم دوستان .

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۱:۱۱

از تعداد منفي ها معلومه چقدر بقيه با شما هم نظرن!