• سه‌شنبه / ۹ تیر ۱۳۹۴ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 94040905338
  • خبرنگار : 30054

یک فعال صنعت گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد

ضرورت جلوگیری از فعالیت تورگردانان غیرمجاز

ضرورت جلوگیری از فعالیت تورگردانان غیرمجاز

مدیرعامل آژانس مسافرتی و طبیعت‌گردی اسپیلت البرز، فعالیت تورگردانان غیرمجاز را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این صنف دانست و گفت: برخی افراد بدون دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تنها با یک خط تلفن همراه و استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی، اقدام به برگزاری تورهای طبیعت‌گردی می‌کنند.

مدیرعامل آژانس مسافرتی و طبیعت‌گردی اسپیلت البرز، فعالیت تورگردانان غیرمجاز را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این صنف دانست و گفت: برخی افراد بدون دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تنها با یک خط تلفن همراه و استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی، اقدام به برگزاری تورهای طبیعت‌گردی می‌کنند.

سهند عقدایی در گفت‌وگو با سرویس بازار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) افزود: بسیاری از این افراد تعهد حرفه‌ای لازم را ندارند و بدون رعایت استانداردهای کار و موازین عرفی و قانونی چنین تورهایی را برگزار می‌کنند. حتی ممکن است به محیط‌زیست صدمه بزنند و با رفتارهای خارج از عرف خود و مسافرانشان، باعث بدبینی جامعه محلی و نیروی انتظامی منطقه شوند.

به گفته وی سال‌هاست که انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی گردشگری برای جلوگیری از برگزاری تورهای غیرمجاز تلاش می‌کنند اما تاکنون موفق نبوده‌اند.

نبود زیرساخت‌های لازم برای افزایش گردشگر خارجی

عقدایی با اشاره به افزایش تورهای ورودی به ایران در دوسال اخیر گفت: دولت یازدهم با درپیش گرفتن سیاست تنش‌زدایی در رابطه با دیگر کشورها، زمینه افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور را فراهم کرده است با وجود این، ایران هنوز تا رسیدن به حد مطلوب و حتی شرایط کشورهای منطقه در زمینه جذب گردشگر، فاصله زیادی دارد.

وی زیرساخت‌های گردشگری در کشور را ناکافی دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین کمبودهای موجود به بحث اقامتگاه باز می‌گردد. شرایط به گونه‌ای است که حتی در شهرهای توریستی مانند اصفهان و شیراز نیز در ایام پرمسافر مشکل کمبود هتل و اقامتگاه وجود دارد.

عقدایی اضافه کرد: این مشکل در مورد طبیعت‌گردی کمتر دیده می‌شود چرا که در این‌گونه برنامه‌ها می‌توان از کمپ و خانه‌های محلی استفاده کرد اما گردشگران خارجی معمولا در سفر به ایران تمایل دارند از شهرهای تاریخی نیز دیدن کنند که در آن زمان معضل کمبود اقامتگاه نمود پیدا می‌کند.

روند دشوار، پیچیده و زمان‌بر اخذ ویزا

مدیرعامل آژانس اسپیلت البرز با اشاره به روند دشوار، پیچیده و زمان‌بر اخذ ویزا گفت: به ویژه برای اتباع آمریکایی فرایند بسیار سختگیرنه‌ای در زمینه صدور ویزا وجود دارد در حالی که میزان تقاضا برای ورود به ایران از این کشور بالاست.

این فعال حوزه گردشگری افزود: وحدت رویه‌ای برای صدور ویزا وجود ندارد به گونه‌ای که اتباع برخی کشورها می‌توانند در بدو ورود به ایران ویزا بگیرند. متقاضیان برخی دیگر از کشورها باید یک کد الکترونیکی دریافت کنند تا در مرز برای آنها ویزا صادر شود. گروهی دیگر نیز باید از طریق مراجعه به سفارتخانه ایران در کشور خود درخواست ویزا را ارائه دهند. اما گاهی اعلام می‌شود که اتباع همه کشورها بهتر است به سفارتخانه ایران مراجعه و ویزا را دریافت کنند.

عقدایی ادامه داد: این شرایط باعث سردرگمی گردشگران می‌شود و با توجه به اینکه برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه و امارات نیز توریستی هستند، بسیاری از افراد از سفر به ایران منصرف می‌شوند.

مدیرعامل آژانس اسپیلت البرز گفت: در حال حاضر روند دریافت ویزا در دنیا الکترونیک شده است، در ایران نیز الکترونیک است اما برای هماهنگی با نیروی انتظامی دوباره از نو باید مکاتبات و گزارشات را آغاز کرد. هیچ ارتباطی بین دیتابیس وزارت خارجه و نیروی انتظامی نیست و هماهنگی با نیروی انتظامی و اخذ کد ناجا که ویژه گردشگران خارجی است، روند اداری کند، زمان‌بر و خسته‌کننده‌ای دارد که اگر به صورت آنلاین امکان‌پذیر بود وقت و هزینه کمتری از آژانس‌های مسافرتی می‌گرفت.

مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول

عقدایی تحریم‌های بانکی و محدودیت‌هایی را که برای تراکنش‌ها مالی و ورود پول به ایران وجود دارد از جمله مهم‌ترین مشکلات تورهای ورودی دانست و افزود: بسیاری از صرافی‌های فعال در کشورهای خارجی جرئت نمی‌کنند در زمینه انتقال پول به ایران فعالیت داشته باشند.

این فعال صنعت کردشگری ادامه داد: آژانس‌های مسافرتی اغلب اوقات ناچار می‌شوند به مسافران خود اعتماد کنند و از آنها بخواهند تمام پول را پس از ورود به ایران بپردازند اما این روش نیز مشکلات خاص خود را دارد از جمله تمایل نداشتن اتباع خارجی به جابه‌جایی پول نقد و عادت آنها به خرید از طریق کارت اعتباری

عقدایی اضافه کرد: این در حالی است که اگر مسافری تا پیش از ورود به ایران تور خود را کنسل کند به خاطر اینکه پیش دریافتی از او صورت نگرفته، تورگردان ایرانی مجبور می‌شود تمام خسارت‌ها را خود جبران کند و تمام هزینه‌هایی که کرده است به هدر می‌رود.

وی گفت: مشکل تراکنش‌های مالی در مورد تورهای خروجی کمتر است چرا که ما هزینه‌های مربوط به رزروهای لازم را از طریق صرافی‌ها و واسطه‌ها منتقل می‌کنیم.

بخشنامه‌های عجیب و سلیقه‌ای

عقدایی برخوردهای سلیقه‌ای و بخشنامه‌های خلق‌الساعه را در دوران مدیران قبلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، که افراد ناآشنا با این صنعت بودند یکی دیگر از مشکلات مربوط به صنف گردشگری دانست و افزود: برای مثال در زمان مدیریت آقای بقایی بر این سازمان، اجرای تورهای خروجی توسط تورگردان‌ها منوط شده بود به آوردن تور ورودی این در حالی بود که مشکلات مختلفی برای ورود گردشگران خارجی به ایران وجود داشت.

به گفته مدیرعامل آژانس اسپیلت البرز در دولت یازدهم آرامش نسبی بر فضای کسب و کار گردشگری حاکم شده و دیگر شاهد دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های عجیب و غریب نبوده‌ایم.

ایجاد هماهنگی بین‌سازمانی

وی لازمه افزایش تورهای ورودی را حمایت از آژانس‌های مسافرتی برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی دانست و افزود: پرداخت تسهیلات به فعالان این حوزه، بازاریابی برای تورهای ورودی در سطح بین‌المللی، توسعه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در ایران و سرمایه‌گذاری دولت برای حل مسائل مربوط به تبادلات بانکی با خارج از جمله ضرورت‌های افزایش گردشگران خارجی است.

عقدایی تاکید کرد: برای حل مشکل صدور ویزا و کد ناجا نیز باید هماهنگی و همکاری لازم بین نهادهای مرتبط و سازمان‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شکل بگیرد.

مدیرعامل آژانس اسپیلت البرز با گلایه از برخوردهای سلیقه‌ای با تورهای طبیعت‌گردی گفت: در بعضی نقاط کشور، نیروی انتظامی با برنامه‌های دارای مجوز برخورد می‌کند و در حالی که موازین قانونی و عرفی رعایت شده است، اجازه ادامه مسیر را به اتوبوس‌ها نمی‌دهد.

این فعال صنعت گردشگری بیان کرد: دولت پیش از هر کاری باید روند کارها در زمینه‌های مختلف از جمله صدور ویزا، دریافت کد ناجا و نقل و انتقال پول را تسهیل کند و ادامه کار را به بخش خصوصی بسپارد.

وی گفت: در وهله بعد نیز از دولت انتظار می‌رود که به نقش حمایتی خود مانند ارائه تسهیلات و جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای با فعالان این صنف بپردازد.

از پیمایش‌های ساده تا کوهنوردی حرفه‌ای

به گزارش ایسنا، آژانس مسافرتی و طبیعت‌گردی اسپیلت البرز، از سال 1385 تا کنون در زمینه طبیعت‌گردی و کوهنوردی تخصصی داخلی و خارجی فعالیت می‌کند. این مجموعه، تورهایی با سطح حرفه‌ای متفاوت را برگزار می‌کند که برخی از آنها قابل استفاده برای عموم افراد است و برخی دیگر تخصصی و کاملا حرفه‌ای هستند.

آژانس اسپیلت البرز، علاوه بر برگزاری تورهای ورودی به ایران، تاکنون تورهایی را به مقصد 15 قله رفیع دنیا از جمله کلیمانجارو، آلپ، هیمالیا و مناطق طبیعی واقع در کشورهای مختلف مانند روسیه، نپال، شمال هند و برزیل برگزار کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha