• سه‌شنبه / ۹ تیر ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 94040904957
  • خبرنگار : 71530

در راستای مبارزه با فقر

ربیعی: بخش اعظم یارانه‌های حذف شده در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد

ربیعی: بخش اعظم یارانه‌های حذف شده در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اظهار تاسف از دولتی بودن بهزیستی در سال‌های گذشته با توجه به داشتن پول نفت در بودجه گفت: این در حالیست که چنین نهادی باید اجتماع‌محور باشد و در حال حاضر باید در این راستا تلاش‌هایی صورت گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اظهار تاسف از دولتی بودن بهزیستی در سال‌های گذشته با توجه به داشتن پول نفت در بودجه گفت: این در حالیست که چنین نهادی باید اجتماع‌محور باشد و در حال حاضر باید در این راستا تلاش‌هایی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی ربیعی در حاشیه مراسم افطاری جمعی از خیرین و سازمان بهزیستی کشور که در شیرخوارگاه آمنه برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران، ضمن بیان اینکه در حال حاضر سبک زندگی خصوصا در شهرهای بزرگ انزواگرایانه شده است، افزود: در حال حاضر شرایط اجتماعی ایران به گونه‌ایست که سبک زندگی به سمت انزواگرایانه پیش رفته و در این میان وسایل ارتباط اجتماعی جدید، روزنامه‌ها، تلویزیون و غیره می‌تواند در تغییر این شرایط تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر نیازمندیم تا ارزش‌های زندگی جمعی و خیر جمعی را به جامعه بازگردانیم، زیرا در حال حاضر تنهایی بخش عظیمی از خصلت نسل دهه هفتادی‌ها و به ویژه دهه هشتادی‌ها شده و برای برون رفت از این شرایط باید سرمایه‌های اجتماعی بالایی داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با تاکید بر اینکه مساعدت‌های اجتماعی در قالب خیر جمعی باید به جامعه بازگردانده شود، اظهار کرد: یکی از راهکارهای اساسی در این میان ایجاد اعتماد در میان مردم است و بهزیستی از این حیث محل بسیار مناسبی است.

ربیعی ضمن انتقاد از اینکه بهزیستی در سال‌های گذشته بسیار دولتی شده حال آنکه باید اجتماع‌محور باشد، اظهار کرد: در جامعه ما توانایی‌های زیادی برای استفاده از خیر جمعی وجود دارد و در مکانی چون حمام‌ها، چاپارخانه‌ها، تکیه‌ها و... در حال حاضر به کلی فراموش شده‌اند، آثار بسیاری از خیر جمعی را می‌توان مشاهده کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: باید سازمانی بهزیستی کشور و سایر حمایت‌های اجتماعی دولتی به سمت جامعه‌محوری و با شعار بهزیستی خانواده‌محور بروند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن بیان اینکه سال گذشته در بهزیستی 1000 میلیارد بودجه و 700 میلیارد تومان مشارکت مردمی مستقیم داشته‌ایم، افزود: باید ابعاد کمک به بهزیستی افزایش یابد و در این راستا دست کمک به سمت مردم دراز کرده‌ایم و از رسانه‌ها نیز کمک می‌گیریم.

ربیعی تصریح کرد: کمک به نهادی چون بهزیستی نباید تنها مادی باشد، بلکه پزشکان، روانشناسان، اقشار مختلف جامعه، زنان خانه‌دار و غیره همگی می‌توانند برای زندگی بهتر، ساخت مسکن، ایجاد اشتغال و غیره مددجویان بهزیستی گونه‌های جدیدی از کمک‌های مردمی را ایجاد کرده و حتی در این راستا از ظرفیت‌های خانگی نیز استفاده شود.

وی ادامه داد: باید مفهوم مشارکت تغییر کند و بدانیم که مشارکت فقط دادن پول نیست و برای کمک به فرزندان بهزیستی علاوه بر کمک‌های مادی به حمایت‌های اجتماعی – معنوی زیادی نیاز داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین عنوان کرد: قصد داریم سازمان‌هایی را ایجاد کنیم که خود مردم آنها را مدیریت کنند تا به این ترتیب تحول عظیمی در خیر جمعی و مفهوم مشارکت اجتماعی ایجاد شود و در سال 94 این تحول عظیم در مفهوم خیر جمعی و مشارکت‌های مردمی رخ خواهد داد.

ربیعی در ادامه ضمن بیان اینکه سالیانه 3000 خروجی در سازمان بهزیستی وجود دارد و همین مقدار می‌تواند نشان‌دهنده میزان ورودی این سازمان باشد، اظهار کرد: در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی در ایران رو به گسترش بوده و آسیب‌ها در حال زنانه شدن هستد.

وی ادامه داد: سن مصرف اعتیاد در حال حاضر کاهش یافته و همگی اینها نشان از افزایش آسیب‌های اجتماعی در ایران است که همگی آنها با خیر اجتماعی در ارتباط بوده و می‌توان با حمایت‌ها و مشارکت‌های مردمی از بسیاری از این آسیب‌ها جلوگیری کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه ضمن بیان اینکه بهزیستی فقط مربوط به معلولان، زنان سرپرست خانوار و آسیب‌دیدگان اجتماعی و غیره نیست، اظهارکرد: متاسفانه در حال حاضر اعتیاد از نوع سنتی به سمت اعتیادهای صنعتی و جدید شیمیایی رفته در حالی که بخشی از این خیرین جمعی می‌توانند با حضور در مراکز ترک اعتیاد و تاسیس چنین مراکزی، از شدت این آسیب در کشور جلوگیری کرده و به نوعی خود مردم، اورژانس اجتماعی‌، اجتماع‌محور تشکیل دهند.

ربیعی ادامه داد: برای توانمندی‌های شغلی و اشتغال افراد ترخیص شده از نهادهایی چون بهزیستی نیز در حال حاضر نیاز به مشارکت‌های مردمی داریم و این نیاز در بحث حمایت‌های غذایی و مبارزه با فقر نیز وجود دارد.

وی همچنین عنوان کرد: تصمیم داریم بخش اعظمی از یارانه‌هایی که حذف می‌شوند را در اختیار خانواده‌های نیازمند در جهت ایجاد حمایت‌های غذایی و مبارزه با فقر قرار دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان در ارتباط با ساماندهی کودکان حاضر در شیرخوارگاه‌های سراسر کشور گفت: برای ساماندهی این کودکان سه نوع خانواده ایجاد کرده‌ایم؛ بهزیستی، افرادی که مانند سابق کودکان را تحت سرپرستی و کفالت خود می‌گیرند و اما نوع سوم افرادی که قوم و خویش و یا حتی پدر و مادر کودک هستند اما توانایی تکفل و نگهداری ندارند که در این راستا می‌خواهیم طرحی اجرا کنیم تا بر اساس آن توانایی تکفل در این خانواده‌ها ایجاد شود و این کودکان بتوانند به نحو شایسته‌ای ساماندهی شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۹ ۱۰:۴۵

سبد کالا سري دوم که روزاول ماه مبارک در سايتها زده شد چه شد؟