• شنبه / ۶ تیر ۱۳۹۴ / ۱۷:۱۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94040603344
  • منبع : نمایندگی ایلام

ستاری:

دنبال تجاری‌سازی فرهنگ وعلوم انسانی باشیم/20درصداساتیدتوان اداره شرکت دانش بنیان را دارند

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: با سرمایه دولت هیچ کاری تجاری‌سازی نمی‌شود و باید به دنبال تجاری‌سازی فرهنگ و علوم انسانی برای جهانی شدن باشیم تا بتوانیم صادرات را دنبال کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: با سرمایه دولت هیچ کاری تجاری‌سازی نمی‌شود و باید به دنبال تجاری‌سازی فرهنگ و علوم انسانی برای جهانی شدن باشیم تا بتوانیم صادرات را دنبال کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، دکتر سورنا ستاری در نشستی با حضور روسای دانشگاه‌ها، مدیران دستگاه‌ها و اعضای پارک علم و فناوری استان ایلام اظهار کرد: مسوولان در مقابل محرومیت و فقدان زیرساخت‌ها در استان ایلام مسوول هستند اما تا ایلامی خودش تغییر را نخواهند حتی با اختصاص بودجه و تکمیل زیرساخت‌ها هیچ اتفاقی در استان نمی‌افتد چرا که صرف هزینه‌ها در نقاط مختلف کشور چنین نتیجه‌ای را به دست داده است و باید بر این باور بود تا بخش خصوصی و مشارکت در کار نباشد شاهد تغییر نخواهیم بود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور بر حمایت کامل دولت از بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: اقتصاد دانش بنیان بر دو پایه‌ی پژوهش درآمدزا و برگشت به سنت‌های بومی استوار است به عنوان نمونه اصفهان با وجود تکمیل زیرساخت‌ها حتی نسبت به قبل صاحب مشکلات عدیده نیز شده و این شرایط را در حالی دارد که صاحب صنایع دستی جهانی است که به جای توسعه این صنعت‌ها افراد را به دانشگاه‌ها کشاندند و در حال حاضر با حجم زیادی از دانشجویان تحصیل‌کرده بیکاری روبرو هستند که در صف استخدام دولتی باقی مانده و از سوی دیگر سنت‌ها را ادامه نداده است.

وی با اشاره به اینکه باید سنت‌های هر استان تجاری‌سازی شوند تا علاوه بر جهانی شدن، پول‌ساز نیز باشند، خاطر نشان کرد: با سرمایه دولت هیچ کاری تجاری‌سازی نمی‌شود و باید به دنبال تجاری‌سازی فرهنگ و علوم انسانی برای جهانی شدن باشیم تا بتوانیم صادرات را دنبال کنیم.

ستاری با بیان اینکه فروش خام نفت باعث کسب پول بدون زحمت شده و یقیناً ورود چنین سرمایه‌ای به نفع تجارت و بخش خصوصی نیست، افزود: نخبگان مسوولیت بیشتری در راستای تولید علم کارآفرین دارند و منتظر دولت نباشند و در صورت عدم کسب کار به فکر مهاجرت نباشند.

وی گفت: باید سیستم مسوولیت‌پذیری در بنیاد نخبگان استان براساس آیین‌نامه جدید رعایت شود و علاوه براین اقدام به فعال‌سازی شورای علمی برای کسب سهمیه‌های آموزشی از اول مهرماه مبادرت شود.

رییس بنیاد نخبگان افزود: در حال حاضر 150 نخبه در سطح کشور مورد حمایت قرار می‌گیرند که در نشریه‌های معتبر جهان مقاله ارایه داده‌اند اما تنها پنج مقاله از آنها در مجله نیچر به چاپ رسیده است که با کیفی کردن این مقالات می‌شود عملکرد بهتری ارایه داد.

ستاری در ادامه اضافه کرد: باید مشکلات استان با محور دانشگاه‌ها حل شود و در این حرکت از نیروهای جوان شرکت‌های دانش بنیان و تاثیرگذار در اقتصاد کشور استفاده شود.

رییس بنیاد نخبگان با بیان اینکه تنها 20 درصد از اساتید دانشگاهی توان عهده‌داری شرکت‌های دانش‌بنیان را دارند گفت: دانشجویان به صورت وسیع‌تری در دانشگاه‌ها حضور دارند و صاحب خلاقیت و تفکر نوآورانه برای ایفای نقش‌آفرینی هستند به دنبال شناسایی آنها باشیم البته گفتنی است از میان 1500 شرکت دانش‌بنیان ثبت شده حتی یکی از آنها به استان ایلام اختصاص ندارد که تقاضا می‌شود برای بهره‌مندی از مزیت‌های این شرکت‌ها مثل معافیت مالیاتی، گمرکی، بهره‌گیری از صندوق تسهیلاتی و معافیت سربازی پیگیر ثبت شرکت‌ها هر چند اندک باشید.

ستاری تصریح کرد: هر تولیدی که به واسطه عقل استخراج شود یک شرکت دانش‌بنیان به حساب می‌آید پس بهتر این است با عقل آسیب‌های اجتماعی و مشکلات را برطرف کنید و در استان زیرساخت‌هایی که سودآوری دارند را در اولویت ساخت و ساز قرار داده و در این حوزه مشارکت مردمی را در رأس قرار دهیم.

وی یکی از راه‌های شناسایی نخبگان را طرح "شهاب" در سطح آموزش و پرورش و بین مقاطع چهارم و پنجم عنوان کرد و گفت: طرح کارآفرین روستایی یکی دیگر از اقداماتی است که افراد کم‌سواد را برای تولید روستایی با ارزش افزوده بالا شناسایی می‌کند و به دنبال استفاده و حمایت از ایده‌های آنها در ایجاد اشتغال و کارآفرینی هستیم.

ستاری تاکید کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حال اجرا است. در این راستا مسوولان استانی زیرساخت‌ها را فراهم کنند و در ارتباط بیشتری با مرکز قرار گیرند و در این رابطه منتظر کارگزار یا اقدامات دولتی نباشند بلکه از کارگزار محلی استفاده کنید و هزینه‌ها را بر دوش بگذارید.

در ادامه مهندس محمدرضا مروارید، استاندار ایلام با اشاره به اینکه رویکرد بنیاد ملی نخبگان در دولت یازدهم با سیره‌ی پیشین آن متفاوت است و خواهان تحول سریع است، اظهار کرد: رویکرد مورد نظر بنیاد نخبگان در استان ایلام کاربردی نیست البته علت آن نوپا بودن بنیاد نخبگان استان است به همین دلایل نیز شاهد انباشت عقب‌افتادگی در استان با وجود پتانسیل‌های عالی از نظر طبیعی و نیروی انسانی هستیم.

استاندار ایلام با بیان اینکه فراگیری دانشجو به معنای علاقمندی به علم‌آموزی در استان است، ادامه داد: در حال حاضر در حوزه‌های علمی شاهد توانمندی‌ها و ضعف‌های مختلف هستیم و در سال‌های اخیر گروه‌های مرجع مثل اساتید، دانشگاه‌ها، مردم، ائمه جمعه و... استان به دنبال همکاری با همدیگر در راستای ایجاد تحول هستند و نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت نیز هستند.

مروارید با تاکید بر اینکه در استان، مراکز دانشگاهی، جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری در حال فعالیت و تولید علم هستند، خاطر نشان کرد: این مراکز با توجه به مزیت نسبی مرز نیازمند حمایت هستند تا با برنامه‌ریزی در صنایعی که در استان فعالیت می‌کنند وارد چرخه صادرات شویم بنابراین در تحقق این هدف علاوه بر جذب اعتبارات باید امکانات فنی و حرفه‌ای و شرکت شهرک‌های صنعتی در اختیار و ارتباط با دانشگاه‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha