• چهارشنبه / ۳ تیر ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94040301568
  • خبرنگار : 71457

میانجی‌گری جدید عمان و انعطاف‌پذیری انصارالله/تاکید روسیه بر حل سیاسی بحران یمن

میانجی‌گری جدید عمان و انعطاف‌پذیری انصارالله/تاکید روسیه بر حل سیاسی بحران یمن

در حالی که اخباری از مذاکرات میان انصارالله و رهبران جنوب یمن درباره خروج از شهرهای جنوبی منتشر شده بود خبری جدید حکایت از آن دارد که عمان بار دیگر وارد کارزار یمن شده و میانجی‌گری مذاکرات میان انصارالله و رهبران جنوب یمن را بر عهده گرفته که براساس آن انصارالله از استان عدن عقب‌نشینی کرده و آن را تحویل مردم جنوب یمن می‌دهند.

در حالی که اخباری از مذاکرات میان انصارالله و رهبران جنوب یمن درباره خروج از شهرهای جنوبی منتشر شده بود خبری جدید حکایت از آن دارد که عمان بار دیگر وارد کارزار یمن شده و میانجی‌گری مذاکرات میان انصارالله و رهبران جنوب یمن را بر عهده گرفته که براساس آن انصارالله از استان عدن عقب‌نشینی کرده و آن را تحویل مردم جنوب یمن می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت الوطن العربی، این منبع عالی‌رتبه که خواست نامش فاش نشود، گفت: شاخص‌ها حاکی از این است که انصارالله از استان جنوبی عدن عقب‌نشینی کند و این شرط را برای عقب‌نشینی مطرح کرده‌اند که این استان به آن دسته از رهبران جنوب یمن تحویل داده شود که حامی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و حامی عربستان سعودی نباشند.

در همین حال منابع سیاسی یمنی عنوان داشتند که حزب کنگره سراسری مردمی به ریاست علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن و جنبش انصارالله درصدد تشکیل شورای ریاست‌جمهوری و دولت انتقالی موقت هستند.

این منابع عنوان داشتند که این طرف‌ها دست به تحرکات و تماس‌های سیاسی و دیپلماتیک بسیاری می‌زنند تا تایید و موافقت طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را برای حمایت از این اقدام جلب کنند؛ اقدامی که در راستای تشکیل شورای ریاست‌جمهوری و دولت موقتی است که مورد تایید طرف‌های سیاسی داخلی شرکت کننده در مذاکرات ژنو باشد.

منابع عنوان داشتند که هیات گروه‌های سیاسی یمن پس از آنکه ژنو را ترک کردند در مسقط پایتخت عمان مذاکراتی را با یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان داشتند که روی راه‌های پیشبرد روند سیاسی برای حل بحران یمن از طریق طرحی جدید متمرکز است که احتمالا عمان به صورت انفرادی یا با مشارکت طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دیگر آن را بر عهده می‌گیرد.

از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از دیدار میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه به خاورمیانه با یوسف الزجالی، سفیر عمان در مسکو، این دو مقام بر لزوم حل و فصل سیاسی بحران یمن در سریعترین زمان ممکن از طریق برگزاری مذاکرات ملی فراگیر و سازنده تاکید کردند.

در این دیدار نظرات پیرامون اوضاع خاورمیانه در منطقه کشوری‌های عربی حوزه خلیج فارس با تمرکز بر اوضاع یمن مطرح شد.

از سوی دیگر صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارشی هشدار داد در صورتی که کودکان یمنی حمایت‌هایی در چارچوب طرح‌های توسعه پایدار دریافت نکنند میلیون‌ها کودک ظرف 15 سال آتی تهدید به مرگ می‌شوند.

این سازمان اعلام کرد که 68 میلیون کودک دیگر که زیر پنج سال سن دارند بنا به دلایلی که می‌توان مانع از آن شد، با فرا رسیدن سال 2030 خواهند مرد.

از سوی دیگر زنان دانشگاهی و حقوقدان از استان‌های مختلف یمن در صنعاء در مقابل دفتر دادستان کل تجمع اعتراض‌آمیزی را برگزار کردند. این تجمع زنان با شعار «زنان در مقابل تجاوز برای محاکمه مزدوران و خائنان» برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این تجمع خواهان محاکمه تمامی مزدوران و خائنان در ریاض به اشد مجازات به اتهام خیانت بزرگ شدند.

آنها خواهان این شدند که طبق قانون اساسی این افراد محاکمه شوند و همچنین مجازات‌های بازدارنده‌ای علیه کسانی اعمال شود که به خود اجازه جعل واقعیت‌ها را برای خدمت به تجاوز ظالمانه داده‌اند.

از سوی دیگر عبد ربه منصور هادی تصمیم جدیدی را مبنی بر برکناری محمد جابر الرازحی، استاندار صعده صادر کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان که این خبر را منتشر کرده اما به نام استاندار جدید اشاره‌ای نکرده است.

در همین حال ساکنان استان الحدیده در غرب یمن اعلام کردند که جنگنده‌های ائتلاف سعودی تحت رهبری عربستان سه‌شنبه شب 15 حمله به فرودگاه نظامی و تعدادی از پایگاه‌های پدافند هوایی در این استان داشتند.

ساکنان تصریح کردند که صدای انفجارهای شدیدی در این شهر پیچید و آتش‌سوزی نیز در بخش‌هایی از فرودگاه الحدیده رخ داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha