• دوشنبه / ۱ تیر ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94040100156
  • خبرنگار : 71496

با هدف عادی سازی روابط؛

قاهره سفیر جدید به تل‌آویو اعزام می‌کند

قاهره سفیر جدید به تل‌آویو اعزام می‌کند

پس از گذشت سه سال از تیرگی روابط قاهره با تل‌آویو، رئیس جمهوری مصر در اقدامی با هدف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، "حازم خیرت" را به عنوان سفیر این کشور در تل آویو تعیین کرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز از این اقدام قاهره استقبال کرد.

پس از گذشت سه سال از تیرگی روابط قاهره با تل‌آویو، رئیس جمهوری مصر در اقدامی با هدف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، "حازم خیرت" را به عنوان سفیر این کشور در تل آویو تعیین کرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز از این اقدام قاهره استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی النشره لبنان، وزارت کشور مصر اعلام کرد عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر پس از سه سال از تیرگی روابط کشورش با تل‌آویو، حازم خیرت، معاون وزیر امور خارجه در امور دیپلماتیک و کنسولگری را به عنوان سفیر این کشور در تل‌آویو تعیین کرد.

پیش از حازم خیرت، عاطف سالم در این سمت فعالیت داشت که بعدها به عنوان سفیر این کشور در کوبا تعیین شد.

در بیانیه وزارت کشور مصر آمده است: یاسر رضا، معاون وزیر خارجه در امور دفتری وزارت خارجه برای جانشینی محمد توفیق، به عنوان سفیر این کشور در واشنگتن کاندیدا شد.

همچنین حاتم سیف النصر، معاون وزیر امور اروپا کاندیدای سفیر مصر در واتیکان و بدر عبدالعاطی، سخنگوی وزارت خارجه به عنوان کاندیداهای تصدی سمت سفیری این کشور در برلین معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این تصمیم مصر برای تعیین سفیر جدید این کشور در تل‌آویو پس از سه سال از تیرگی روابط دو طرف استقبال کرد و این اقدام را موجب تقویت روابط قاهره تل آویو و نیز برقراری صلح دانست.

روزنامه‌های عبری زبان نیز نوشتند: در سایه دولت سیسی روابط با قاهره به ویژه در زمینه امنیتی و مقابله با تروریسم در استان سینا مستحکم‌تر شده است.

محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور است که در نوامبر 2012 و پس از آغاز حملات هوایی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه که منجر به شهادت احمد الجعبری، یکی از فرماندهان گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس شد سفیر مصر در تل آویو را فراخواند.

در سال 1979 و با امضای توافقنامه صلح، مصر سفارت خود را در تل‌آویو افتتاح کرد و سعد مرتضی در سال 1980 به عنوان سفیر این کشور تعیین شد و تا سال 1982 در این سفارت حضور داشت. اما با یورش نیروهای رژیم صهیونیستی به خاک لبنان در سال 1982 روابط قاهره، تل آویو تیره شد و این سفارت تا سال 1982 سفیری نداشت و بعدها محمد بسیونی از سال 1986 تا 2000 در این سفارت فعالیت داشت دوباره و برای مدت پنج سال سفارت مصر در تل‌آویو به دلیل حوادث مسجدالاقصی و انتفاضه دوم در سال 2000 بدون سفیر ماند و سپس در مارس 2005 سفیری تعیین شد که تا نوامبر 2012 و فراخوان مرسی در این سفارت مشغول به کار بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha