• دوشنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 94032514244
  • خبرنگار : 71121

واردات نفت کره جنوبی از ایران دو برابر شد

واردات نفت کره جنوبی از ایران دو برابر شد

واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه می نسبت به دوره مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شد.

واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه می نسبت به دوره مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه می نسبت به دوره مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شد اما واردات این کشور از ایران در 5 ماه نخست سال 2015 نسبت به دوره مشابه سال قبل دو درصد کاهش یافت تا این کشور از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تبعیت کرده باشد.

کره جنوبی و دیگر خریداران آسیایی می‌توانند در محدوده تعیین شده بر اساس تحریم‌ها روزانه در حدود یک میلیون بشکه نفت از ایران وارد کنند. آمریکا و پنج قدرت جهانی باید تا سی‌ام ژوئن در خصوص توافق نهایی هسته‌ای با ایران به سازش برسند.

آمار اولیه کره جنوبی که امروز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که این کشور ماه گذشته میلادی در مجموع 541 هزار و 510 تن (روزانه 128 هزار و 41 بشکه ) نفت از ایران وارد کرد در حالی که واردات این کشور از ایران در ماه می سال قبل 284 هزار و 327 تن (روزانه 67 هزار و 230 بشکه بود.

از چهار پالایشگاه کره جنوبی تنها پالایشگاه اس کی انرژی و هیوندای اویل بانک از ایران نفت وارد می‌کنند و واردات آنها هر ماه دچار نوسان می‌شود چرا که یکی از این دو پالایشگاه هر دو ماه یکبار از ایران نفت می‌خرد.

چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا در ماه‌های ژانویه تا می سال جاری در کل دو میلیون و 460 هزار تن (119 هزار و 395 بشکه در روز) از ایران نفت وارد کرد در حالیکه در دوره مشابه سال گذشته دو میلیون و 510 هزار تن(روزانه 121 هزار و 868 بشکه نفت) وارد کرده بود.

واردات نفت کره جنوبی از ایران در سال گذشته میلادی 6 میلیون و 2 هزار تن یا روزانه 124 هزار و 497 بشکه بود که نسبت به متوسط سال 2013 که روزانه 134 هزار بشکه بود 7.1 درصد کاهش نشان می‌دهد.

محاسبات رویترز بر اساس آمارهای گمرکی حاکی از این است که کره جنوبی در ماه می 136 هزار و 775 تن نفت از مکزیک به قیمت 56 دلار درهر بشکه وارد کرد.

این آمار نشان می‌دهد که واردات نفت کره از مکزیک در ماه‌های ژانویه تا می امسال 688 هزار و 817 تن یا 5 میلیون بشکه در روز بوده که به گفته شرکت ملی نفت مکزیک (پیمکس) به دو پالایشگاه هیوندا اویل بانک و جی‌ اس کلتکس صادر شده است.

شرکت پیمکس در ماه می اعلام کرد که قرارداد دیگری را برای صادرات 5 میلیون بشکه نفت بیشتر به پالایشگاه هیوندای اویل بانک در نیمه دوم امسال امضاء کرده است. همچنین سخنگوی پالایشگاه اس‌کی‌ انرژی ماه گذشته گفت یک محموله نفت خام مکزیک در راه رسیدن به این پالایشگاه است.

کره جنوبی ماه گذشته 133 هزار و 203 تن میعانات گازی به قیمت متوسط 59 دلار و 2 سنت در هر بشکه از آمریکا وارد کرد. این اولین واردات نفت کره جنوبی از آمریکا پس از واردات 215 هزار و 994 تن نفت در دوره سپتامبر تا نوامبر 2014 است.

در مجموع کره جنوبی ماه گذشته 12 میلیون و 900 هزار تن (روزانه 3 میلیون و 60 هزار بشکه ) نفت وارد کرد که 32.4 درصد بالاتر از واردات 9.76 میلیون تنی این کشور در ماه می 2014 است.

آمار نهایی درباره واردات نفت کره در ماه گذشته که شامل جزییات بیشتری است اواخر این ماه توسط شرکت ملی نفت کره منتشر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha