• چهارشنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 94032011699
  • خبرنگار : 71542

مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان محیط زیست خبر داد

مجوزی برای سیرک حیوانی نخواهیم داد/ ممنوعیت توزیع سلاح‌های شکاری داخلی در کشور

مجوزی برای سیرک حیوانی نخواهیم داد/ ممنوعیت توزیع سلاح‌های شکاری داخلی در کشور

مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:‌ مطالبه ضرر و زیان حیات وحش کشور براساس اهمیت حفاظتی گونه ها در سال 94، از سوی شورای عالی محیط زیست به زودی در مطبوعات آگهی می شود و تا 10 روز آینده به تمامی ادارات کل محیط زیست استان ها برای اجرا ابلاغ می شود.

مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:‌ مطالبه ضرر و زیان حیات وحش کشور براساس اهمیت حفاظتی گونه ها در سال 94، از سوی شورای عالی محیط زیست به زودی در مطبوعات آگهی می شود و تا 10 روز آینده به تمامی ادارات کل محیط زیست استان ها برای اجرا ابلاغ می شود.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» ایسنا، علی تیموری روز چهارشنبه در یک نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، گفت: مطالبه ضرر و زیان حیات وحش در سال 94 در مقایسه با سال گذشته، از دو امتیاز برخوردار است؛ اولاً مطالبه ضرر و زیان حیات وحش در سال 94 شامل همه گونه های حیات وحش کشور می شود. ثانیاً این قیمت‌گذاری در سال 94 در مقایسه با سال گذشته، در برخی گونه ها افزایش قابل توجهی داشته است. برای مثال، گونه پلنگ، 80 میلیون تومان و گونه یوز، 100 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

جابجایی گونه‌های گیاهی و حیات وحش منوط به مجوز محیط زیست

وی درخصوص خرید و فروش گونه‌های گیاهی و حیات وحش در داخل و خارج از کشور گفت: در پایان سال 93 در خصوص گونه‌های جانوری و گیاهی، توافقاتی با اداره کل مرزبانی ناجا، ستاد مبارزه با کالای قاچاق، گمرک و... داشته‌ایم. بنابراین بدون هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست هیچ گونه‌ گیاهی و جانوری قابل ورود و خروج نیست و برای هر اقدامی در این زمینه احتیاج به مجوزهای سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیرکل دفتر صید و شکار با اشاره به اینکه قوانین مربوط به خرید و فروش را دستگاه‌های امنیتی و انتظامی باید بدانند گفت: دوره‌های آموزشی خاصی برای نیروی انتظامی و گمرک گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه برای جابجایی و نقل و انتقال‌های داخلی گونه‌ها هم باید مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را داشت گفت: از سال 62 یا 64 قوانینی راجع به گونه‌ها و حیات وحش و همه اجزای آن‌ها مشخص شد که طبق آن باید منشاء خرید و فروش روشن باشد و برای نگهداری و صادرات پوست یا تاکسیدرمی یک حیوان نیاز به مجوز سازمان است.

10 درصد از جنگل‌ها و مراتع کشور تحت حفاظت سازمان محیط زیست

تیموری با اشاره به اینکه برنامه‌های مهمی در سال 93 و 94 توسط معاونت محیط زیست طبیعی در زمینه مدیریت بحران صورت گرفته است گفت: بحث اطفای حریق، پیشگیری و پیش‌بینی آن تحت مدیریت سازمان است که حدود 10 درصد از جنگل‌ها و مراتع کشور تحت حفاظت سازمان محیط زیست است و برای حفاظت این 10 درصد در حوزه آتش‌سوزی در ابتدای سال 94 دستور‌العملی ابلاغ شد که بر اساس آن برای 3 استان مانور اطفای حریق مشخص کردیم و با مکاتبه با استانداران، این عملیات در شرف اجرا است.

وی در ادامه افزود: در این هفته در استان مازندران مانور اطفای حریق داشتیم و هفته بعد این عملیات در استان‌های فارس و ایلام اجرا خواهد شد. این امر به منظور ایجاد آمادگی برای محیط‌بانان و ماموران محیط زیست در زمینه اطفای حریق است.

به گفته مدیرکل دفتر صید و شکار، 2 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای 19 استان کشور با هدف اطفای حریق به سازمان محیط زیست اختصاص یافت که تاکنون موفق به تجهیز محیط بانان و مناطق جنگلی تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست به امکانات اطفای حریق شدیم

وی در ادامه به صورتجلسه و توافق‌نامه سازمان محیط زیست با سازمان جنگل‌ها، مدیریت بحران، ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: برای اطفای حریق از طریق امکاناتی که دستگاه‌های نظامی در اختیار دارند با این سازمان‌ها توافق‌نامه‌ای امضا کردیم که در تاریخ 17 خرداد 94 این وظیفه به آن‌ها محول شد.

تیموری در ادامه همچنین افزود: پنج هکتار از 100 هزار هکتار اراضی ایلام که دچار حریق شده- 5 درصد آن - تحت مدیریت سازمان محیط زیست بوده و بقیه تحت حفاظت سازمان جنگل‌ها بوده است در لرستان هم 200 هکتار دچار حریق شد که هیچ میزان آن در اختیار و تحت حفاظت سازمان محیط زیست نبود اما ماموران سازمان محیط زیست به علت آمادگی‌شان توانستند در اطفای حریق کمک کنند.

وی به میزان اراضی تحت حفاظت سازمان محیط زیست که در سال 94 دچار حریق شده اشاره کرد و گفت: در سال جاری 15 هکتار در ایلام، سه نقطه میان‌جنگل در فارس، سه هکتار در مازندران که تحت نظارت محیط زیست بودند، دچار آتش‌سوزی شدند.

ممنوعیت توزیع سلاح های شکاری

تیموری به بحث ممنوعیت سلاح‌های شکاری ساخت داخل کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به نشست‌ها و مکاتبات سازمان محیط زیست با وزارت دفاع، مقرر شد تولیدات داخلی سلاح شکاری در سطح کشور توزیع نشود و حمل سلاح شکاری به علت تنوع زیستی و حیات وحش باید زیر نظر سازمان محیط زیست باشد.

استفاده از پهباد در محیط زیست

مدیرکل دفتر صید و شکار در مورد استفاده از صنعت هوایی در مناطق تحت پوشش سازمان محیط زیست گفت: مناطق جنگلی که حفاظت آن ها به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، مناطق بسیار مهمی همچون پارک های ملی و مناطق حفاظت شده است. طی اقداماتی که انجام گرفته سازمان قصد دارد از صنایع هوایی وزارت دفاع همچون بهپاد برای پایش، سرشماری گونه های جانوری در حیات وحش و ردیابی متخلفین مربوطه در سطح کشور، بدون پرداخت هیچ هزینه ای از سوی سازمان، استفاده کند.

وی در این زمینه افزود: استفاده از پهپاد در اصفهان صورت گرفته و برای اولین بار قصد تعمیم آن را به سطح کشور داریم.

تعیین وظایف مالکین قرق اختصاصی در سه استان

تیموری با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست برای محافظت از مناطق چهارگانه در حوزه شکار، شرایطی را برای افراد حقیقی و حقوقی فراهم کرده است تا بتوانند اقدام به مراکز تکثیر و پرورش گونه های قابل شکار بکنند، افزود: از زمانی که بنده این مسئولیت را در سازمان حفاظت محیط زیست به عهده گرفتم تا کنون، پروانه بهره برداری بسیاری از این افراد در استان ها که اقدامی برای تکثیر، پرورش و رها سازی جانوران در زمین های تحت پوشش خود نکردند، ابطال شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت شکار وصید سازمان محیط زیست گفت: به منظور حفظ و تقویت مناطق چهارگانه در حوزه شکار، سازمان حفاظت محیط زیست در گذشته، اقدام به واگذاری نواحی خارج از این مناطق به افراد حقیقی و حقوقی علاقمند با عنوان قرق اختصاصی کرده است. سازمان تکالیف و حقوق افراد دارای قرق اختصاصی را در 5 منطقه در سه استان یزد، کرمان، سمنان تعیین کرده است. این امر با هدف حفظ مناطق چهار گانه و واگذاری حفاظت مناطق جدید به جوامع محلی و افراد علاقه‌مند است.

هیچ مجوزی برای سیرک حیوانی نخواهیم داد

تیموری با اشاره به این که استفاده از حیوان در سیرک از نگاه سازمان نوعی حیوان آزاری است، گفت: در این راستا عدم استفاده از حیات وحش در سیرک‌ها در دستور کار معاونت قرار گرفت که از 24 شخص حقیقی و حقوقی که دارای حیوانات سیرک بودند برای نشست دعوت به عمل آمد.

وی در ادامه افزود: از 24 مجموعه‌ای که از حیوان در سیرک استفاده می‌کرد‌ند 13 نفرشان از دور خارج شدند و حیواناتشان به باغ وحش‌های مجوزدار باز گشت و شش تای آنها نیز در نیمه اول سال از دور خارج خواهند شد.

تیموری با اشاره به این که هیچ مجوزی برای سیرک حیوانی نخواهیم داد، گفت: تا پایان سال 94 در هیچ سیرکی حیوان نخواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha