• دوشنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94031810267
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

یک مفسر قرآن:

خداوند در هدایت انسان راه اجبار و بی‌عدالتی را در نظر ندارد

خداوند در هدایت انسان راه اجبار و بی‌عدالتی را در نظر ندارد

یک مفسر و مترجم قرآن کریم داشتن اعتقاد و باور قلبی به دستورات الهی را مهم‌ترین عامل در کاهش افت ایمانی و مذهبی افراد و روشن‌کننده راه هدایت و سعادت بیان کرد و گفت: هر شخص باید خود قدم نخست را برای قرار گرفتن در راه هدایت بردارد.

یک مفسر و مترجم قرآن کریم داشتن اعتقاد و باور قلبی به دستورات الهی را مهم‌ترین عامل در کاهش افت ایمانی و مذهبی افراد و روشن‌کننده راه هدایت و سعادت بیان کرد و گفت: هر شخص باید خود قدم نخست را برای قرار گرفتن در راه هدایت بردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه چهارمحال و بختیاری، استاد ابوالفضل بهرام‌پور در دومین نشست تخصصی تفسیر قرآن با عنوان«قرآن از ما چه می‌خواهد؟» با اشاره به آیه 125 سوره انعام، گفت: خداوند در این آیه در خصوص هدایت انسان به عزم و اراده الهی در این مورد تأکید دارد و می‌فرماید که هرکس را که او بخواهد هدایت می‌کند.

وی افزود: بنابر این آیه شریفه جایگاه انسان و اداره او برای انتخاب راه راستی و هدایت به‌گونه‌ای بیان‌ شده است که اگر فرد در گزینش میان سرگرمی و خوشی‌های دنیا و رضای پروردگار به معبود خود روی کند، خداوند هم نور هدایت را بر قلب او می‌تاباند.

بهرام‌پور در ادامه به معانی مختلف آیه 56 سوره مبارکه قصص اشاره و تصریح کرد: در این آیه با وجود آنکه وظیفه اصلی پیامبر(ص) هدایت بشر است خداوند می‌فرماید که هرآن کس را که پیامبر بخواهد نمی‌تواند هدایت کند و هدایت حقیقی از آن پروردگار است.

این مفسر قرآن کریم با بیان این‌که «خداوند هر فردی را که به دنبال هدایت باشد به راه حقیقت و درستی رهنمون می‌کند» اظهار کرد: هدایت به دو نوع «ارائه طریق» و «ایصال به مطلوب» خلاصه می‌شود و پیامبران تنها هدایت به روش ارائه طریق را بر عهده‌ دارند و هدایت حقیقی از آن خداوند است.

وی با اشاره به این‌که «هدایت به ارائه طریق و عمل به دستورات پیامبران به‌تنهایی برای رسیدن به رستگاری کافی نیست» گفت: هدایت به روش ایصال به مطلوب هیچ‌گونه گمراهی و خطایی نداشته و این همان هدایتی است که خداوند آن را به بندگان خود بشارت می‌دهد.

این مفسر قرآن کریم افزود: خداوند در هدایت انسان راه اجبار و بی‌عدالتی را در نظر ندارد و هر آنچه انسان به ارائه طریقی که پیامبران برای هدایت وی بیان کرده‌اند عمل کند و به آن اعتقاد قلبی داشته باشد، خداوند هم راه ایصال به مطلوب را برای او فراهم کرده و درجه ایمان او را ارتقاء می‌دهد.

نویسنده کتاب«نسیم حیات» با اشاره به آیات 17 تا 19 سوره نازعات و چگونگی هدایت فرعون، گفت: حضرت موسی خطاب به فرعون از وی می‌پرسد که«آیا خواهان هدایت هست؟» و این معنا نشان می‌دهد که هر شخص باید خود قدم نخست را برای قرار گرفتن در راه هدایت بردارد.

بهرام‌پور آیه شریفه «اهدنا الصراط المستقیم» را نوعی طلب ایصال به مطلوب و درخواست برای رسیدن به هدایت الهی بیان و خاطرنشان کرد: فردی که نماز را به پای می‌دارد و به ارائه طریقی که پیامبر بیان کرده است عمل می‌کند می‌تواند امیدوار باشد که خداوند هم به همان میزانی که وی به ارائه طریق عمل می‌کند، راه ایصال به مطلوب را برای او مقدر کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha