• یکشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94031709042
  • خبرنگار : 71186

یک کارشناس مطرح کرد:

درآمد هنگفت واردکنندگان خودرو از جیب مردم!

درآمد هنگفت واردکنندگان خودرو از جیب مردم!

یک کارشناس صنعت خودرو از درآمد هنگفت برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از ناحیه استفاده از پول پیش‌خریداران خودرو برای واردات این محصولات به ایران خبر داد.

یک کارشناس صنعت خودرو از درآمد هنگفت برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از ناحیه استفاده از پول پیش‌خریداران خودرو برای واردات این محصولات به ایران خبر داد.

فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: سه راه برای تامین منابع مالی لازم برای واردات خودرو به کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه راه اول استفاده از سرمایه خود شرکت واردکننده خودرو است، خاطرنشان کرد: در این حالت اگر قیمت تمام شده خودروی وارداتی 95 میلیون تومان و قیمت فروش آن صد میلیون تومان باشد، حاشیه سود واردکننده پنج میلیون تومان معادل حدود 5.5 درصد خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:‌ بنابراین اگر دوره گردش مالی واردات خودرو سالانه چهار بار باشد، سود سالانه واردکننده خودرو از واردات این محصول معادل 22 درصد خواهد بود. البته باید متذکر شد که تقریبا هیچ یک از نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو در ایران از سرمایه خود در این زمینه استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: راهکار دوم تامین منابع مالی نیز استفاده از تسهیلات بانکی با بهره‌های به‌طور میانگین سالانه 28 درصد است که البته این راهکار معقولی نیست زیرا در حالیکه سود واردات خودرو به طور میانگین سالانه 22 درصد است نمی‌توان سالانه 28 درصد بهره بانکی داد که البته این راه نیز در ایران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

زاوه با بیان اینکه راهکار سوم تامین منابع مالی برای واردات خودرو، پیش‌فروش خودرو و استفاده از پول مردم برای خرید و واردات خودرو است، خاطرنشان کرد: این دقیقا همان راهی است که توسط اکثریت قریب به اتفاق واردکنندگان خودرو در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد:‌ در این حالت، شرکت واردکننده خودرو حدودا پنج درصد قیمت خرید خودرو را از سرمایه خود تامین کرده و مابقی را از محل پیش‌فروش خودرو و جمع‌آوری پول مصرف‌کنندگان به دست می‌آورد. به این ترتیب اگرچه حاشیه سود واردکننده خودرو همان 22 درصد است اما چون پول استفاده شده برای واردات خودرو، متعلق به واردکننده نبوده است، بازدهی پول واردکننده خودرو در حد نجومی و هنگفتی خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: به عنوان مثال در حال حاضر بازدهی پول واردات یک مدل خودرو با تیراژ بالا به کشور، حدود 500 درصد است. این به معنای آن است که شرکت واردکننده خودرو با استفاده از پول مردم، 500 درصد بهره مالی می‌برد.

وی با بیان اینکه درواقع کسب و کار نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در ایران نه از سرمایه خودشان بلکه از جیب مردم می‌چرخد، تصریح کرد: هر وقت نمایندگی‌های واردکننده خودرو شرایط فروش خود را از پیش‌فروش به حالت فروش نقدی و تحویل روز تغییر دادند می‌توان گفت که سرمایه خود را وارد این کسب و کار کرده‌اند، اما هم‌اکنون این سرمایه مردم است که کسب و کار آنها را بسیار پر رونق کرده است.

انتهای پیام‌

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۰۸:۳۹

چه كشف بزرگي؟؟!!از اين مسائل پيش پا افتاده چه دردي دوا ميشه جز عوام فريبي و حرفهاي تهي ....مسائل كشور با اصول اقتصاد رقابتي جلو بره همه چيز خودكار درست ميشه و ثروت اندوزي از راه مشروع صورت ميگيره ولي تا وقتي اقتصاد ما انحصاري و يك طرفست درامد هاي نا مشروع شكل ميگيره ... در اقتصاد رقابتي و ازاد و غير رانتي هيچ عيبي نداره در اين مسير پورشه سوار بشوند ،اين موضوعيه كه با دين ما هم هيچ منافاتي نداره

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۱:۵۷

کارشناس نميخواد! همه ميدونن داره چه کلاهي سر مردم ميره و چه رانتي ميخورن يه عده! اما هيچ کس هم کاري نميکنه! تا وقتي بخوان اين حمايتهاي بي‌دريغ رو از خودرو ساز ها بکنن و واردات خودرو به اين شکل باشه نه تنها اين کلاهبرداري ها تموم نميشه بلکه بيشتر هم ميشه! تنها راهش آزاد کردن واردات و پايين اوردن گمرک هست . اونوقت ببينيد هم خودرو سازيمون پيشرفت خواهد کرد هم اين کلاه در کلاه ها کمتر ميشه!

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۵:۰۶

حالا چرا وازد کنندگان سيبل شدند مگر مونتاژ کاران همين رويه را ندارند ؟

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۶:۴۹

حداقل واردكنندگان ماشين درست و حسابي به مردم ميفروشند. ايران خودرو و سايپا هم با پول مردم بيچاره اين ارابه‌هاي مرگ را به چندبرابر ارزش واقعيشون به مردم ميفروشن....

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۹:۱۴

واقعا کسي نيست پيگيري کنه يه سري به سايت هاي تخصصي خودرو بزنيد پر از مردمي هست که بيشتر از يک ساله چندین ميليون پول بي زبونشونو به اين شرکت ها دادن بعد يک سال هي امروز فردا مکنن حتي بخواهي انصراف بدي چند ماه طول ميکشه تازه با يه قرارداد يک طرفه که دستت به هيچ کجا بند نيست. خودم برج يک يه النترا ثبت نام کردم. چند روزه اون مسول فروش مي گفت ايشالا تا اخر سال شايد تحويل بدن... من از رسانه ها خواهش مي کنم پيگيري کنند شايد شما بتونيد کاري کنيد... مي خواهي وارداتي بخري همه لوازم هاي خودرو رو تو دبي عوض میکنن به اصطلاح خودشون اپشن ها افتر مارکت هست... خلاصه يه وضعي که نپرس ... جالب تر اينکه هيج ارگان يا سازمان يا وزارت خانه اي کوچک ترين نظارتي ندارن