مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: دانشآموزان خلاق، نوآور و پژوهشگر در قالب انجمنهای علمی ساماندهی و هدایت میشوند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه لرستان، افشانی در جمع معاونین آموزشی مناطق و شهرستانهای لرستان کیفیتبخشی به آموزش را سیاست کلان آموزش و پرورش برشمرد و افزود: اعتلای علمی و تربیتی دانشآموزان محوریترین سیاستی است که در دستگاه تعلیم و تربیت دنبال خواهد شد.
وی تصریح کرد: با مشارکت و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی و موسسه پژوهشی رزمندگان اسلام، طرحهای خوداتکایی، جهاد علمی و نانو در آموزشگاههای کشور برگزار خواهد شد.
این مقام مسئول اضافه کرد: برای بهرهگیری از تجربیات سایر کشورها در آموزش دانش نانو به دانشآموزان مذاکراتی صورت گرفته است.
افشانی خاطرنشان کرد: آموزش مباحث زیست فنآوری و نانو به دانشآموزان از چهار سال قبل آغاز شده است و تلاش میشود تا برنامههای علمی و پژوهشی با کیفیت بهتری به دانشآموزان عرضه شود.
وی با اشاره به امضای تفاهمنامه این وزارتخانه و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در سال 93، بیان کرد: بهدنبال امضای این تفاهمنامه، 50 هزار دانشآموز تحت پوشش طرح آموزش نانو، زیست فناوری، هوا فضا و بهینهسازی مصرف انرژی قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه سیاست وزارت آموزش و پرورش کاهش مدارس خاص همچون تیزهوشان، نمونه است، اظهار کرد: نباید فضا بهگونهای پیش رود که مدارس دولتی دستخوش فراموشی شوند.
افشانی گفت: 24 هزار تن از دانشآموزان مناطق مرزی و محروم کشور با اجرای طرح جهاد علمی تحت پوشش خدمات علمی و مشاورهای قرار گرفتهاند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره دوم وزارت آموزش و پرورش افزود: با اجرای این طرح که با کمک بسیج دانشآموزی و موسسه پژوهشی رزمندگان صورت میگیرد، دانشآموزان این مناطق از امکان حضور در آزمونهای پیشرفت تحصیلی، کلاسهای تقویت درسی و مشاوره برای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بهرهمند میشوند.
وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح 26 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است، از تحصیل دومیلیون و ۴۴۰ هزار دانشآموز در شاخه نظری آموزش متوسطه خبر داد و تصریح کرد: فضاهای آموزشی و نیروهای انسانی در سال جدید ساماندهی میشوند.
افشانی با بیان اینکه با حذف سال اول دور دوم متوسطه تحصیلی در سال آینده، کلاسهای درسی این پایه نمیتوانند خالی بمانند، بیان کرد: باید فضای مدارس مورد استفاده آموزشی قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه در اجرای نظام شش، سه، سه، در سال تحصیلی آینده، دوره ابتدایی و دور اول متوسطه کامل میشود، افزود: به تعبیری در سال آینده، پایه اول دور دوم متوسطه و به عبارتی پایه دهم تحصیلی در کشور نداریم و به ساماندهی ساختار، درجهبندی مدارس و نیروی انسانی نیز نیاز است.
مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: به دلیل نبود پایه اول دور دوم متوسطه، درجهبندی مدارس تغییر میکند و برای استفاده بهینه از نیروی انسانی مربوط به این پایه، برنامه این وزارتخانه در استانها در حال تبیین است.
افشانی از استقبال دانشآموزان و جایگاه مطلوب فعالیتهای شاخه علمی نانوتکنولوژی در بین دانشآموزان، خبر داد و خاطرنشان کرد: تعداد دانشآموزان در مرحله اول جشنواره نانوتکنولوژی از سههزار نفر به ۲۰ هزار نفر در پنجمین دوره برگزاری این جشنواره رسید.
وی با اشاره به طرح توازن رشتههای فنی و نظری در آموزش متوسطه کشور، اظهار کرد: به منظور تحقق این طرح، هدایت تحصیلی در دور دوم متوسطه برای دانش آموزان با تغییراتی همراه است.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش از تخصیص اعتبار برای خرید تجهیزات نانوتکنولوژی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و تصریح کرد: این تجهیزات به پژوهشسراها و مراکز نانوتکنولوژی در استانهای کشور اختصاص مییابد و تا پایان امسال تمام پژوهشسراها با این اعتبار تجهیز میشوند.
افشانی مساله کیفیتبخشی را از سیاستهای این وزارتخانه برشمرد و تصریح کرد: در ذیل این مبحث پنج سیاست جزء وجود دارد که شامل؛ طرح تعالی مدیریت، ساماندهی نیروی انسانی، جذب مشارکتهای مردمی، بودجهریزی عملیاتی و تمرکززدایی میشود.
وی با بیان اینکه نیروی انسانی باید همراه، همدل، آموزش دیده و با تجربه در راستای این سیاستها باشد، افزود: تا پنج سال آینده؛ پویایی، نشاط، به روز بودن، انگیزه و تجربه باید شامل همه مدیران کشور شود.
مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، نظارت و ارزیابی مدارس و ساماندهی نیروی انسانی را از جمله برنامههای وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: امتیازدهی مدیران مدارس باید بهصورت دقیق انجام شود.
افشانی تصریح کرد: هماکنون در رشته نظری اغلب دانشآموزان به سمت رشته علوم تجربی جذب میشوند و عمدتا مشاهده میکنیم که خانوادهها اصرار دارند براساس تفکرات دهان پرکن، فرزندان خود را به سمت رشته تجربی هدایت کنند که سیاست آموزش و پرورش کاهش کمی رشته تجربی و افزایش جذب دانشآموزان در رشته انسانی و ریاضی است.
وی با اشاره به اینکه برای توزیع متوازن رشتهها در تلاش هستیم تا دانشآموزان را به سمت رشته ریاضی هدایت کنیم، گفت: دانشآموزان دوره متوسطه باید بین چهار رشته ریاضی، تجربی، انسانی و معارف توزیع شوند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 401 پژوهشسرای دانشآموزی در سراسر کشور وجود دارد و 100درخواست از استانها برای صدور مجوز تاسیس به وزارتخانه رسیده است .
وی بیان کرد: بعد از ارزیابیهای لازم به 50درصد این درخواستها مجوز برای تاسیس پژوهشسرا داده خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات