• یکشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 94030301162

اما و اگرهای تعیین قیمت جدید بنزین

اما و اگرهای تعیین قیمت جدید بنزین

با توجه به قانون هدفمندسازی یارانه ها قیمت بنزین در سال پنجم اجرای این قانون (امسال) باید به 90 درصد فوب خلیج فارس و معادل 1486 تومان با ارز آزاد و 1285 تومان با ارز مبادله ای برسد. باتوجه به اینکه هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی رسمی درباره نرخ جدید بنزین انجام نشده باید دید که آیا دولت قصد دارد به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها عمل کرده یا نرخ 1000 تومان را برای هر لیتر بنزین اعلام کند.

با توجه به قانون هدفمندسازی یارانه ها قیمت بنزین در سال پنجم اجرای این قانون (امسال) باید به 90 درصد فوب خلیج فارس و معادل 1486 تومان با ارز آزاد و 1285 تومان با ارز مبادله ای برسد. باتوجه به اینکه هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی رسمی درباره نرخ جدید بنزین انجام نشده باید دید که آیا دولت قصد دارد به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها عمل کرده یا نرخ 1000 تومان را برای هر لیتر بنزین اعلام کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بنا به آخرین آمار اعلام شده از سوی شرکت ملی نفت، قیمت هر تن بنزین در بازار خلیج فارس حدود 700 دلار است. با توجه به اینکه هر تن بنزین معادل 1351 لیتر بنزین است، هر لیتر بنزین در بازار خلیج فارس با قیمتی معادل 0.50 دلار یا 50 سنت معامله می شود. بر این اساس با احتساب ارز آزاد قیمت بنزین در بازار خلیج فارس 1652 تومان خواهد بود. همچنین با احتساب نرخ ارز مبادله ای، قیمت بنزین حدود 1428 تومان می شود.

سهمیه بنزین خردادماه همه خودروهای عمومی از جمله تاکسی، وانت بار و آژانس، ساعت ٢٤ پنجشنبه (٣١ اردیبهشت ماه) در کارت سوخت آنها شارژ شد، ولی سهمیه بنزین خودروهای شخصی واریز نشد. اگر چه این اقدام بدون هر گونه اطلاع رسانی صورت گرفته و از اتحادیه جایگاه‌داران سوخت گرفته تا شرکت پخش فراورده‌های نفتی و سازمان حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت از علت آن بی‌خبر بودند اما منابع غیر رسمی علت واریز نشدن سهمیه بنزین را تصمیم دولت برای تک‌نرخی کردن بنزین اعلام کرده‌اند.

وزیر نفت نیز درباره تعیین وضعیت بنزین سهمیه‌ای گفته که همه گزینه‌ها فعلا روی میز است.

زنگنه در پاسخ به اینکه آیا بنزین تک نرخی خواهد شد نیز اظهار کرده که فعلا همه گزینه‌ها روی میز است و قبل پایان هفته در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود.

براین اساس، از این به بعد بنزین برای خودروهای شخصی، با حذف نرخ سهمیه‌ای معادل هزار تومان در هر لیتر فروخته خواهد شد و گازوئیل خودروهای شخصی نیز با حذف سهمیه‌ها، معادل 525 تومان در هر لیتر خواهد بود.

در این راستا برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با ایسنا علت واریز نشدن سهمیه بنزین را تصمیم دولت برای تک‌نرخی کردن بنزین اعلام کرده‌اند.

پیگیری‌های ایسنا در این خصوص ادامه دارد. هرچند به گفته مسئولان دولتی، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل وجود ندارد و نرخی بالاتر از هزار تومان برای بنزین تعیین نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۸:۵۸

خيلي هم خوبه فقط اي کاش قيمت خودرو هم به فوب خليج فارس نزديک بشه اونوقت با اين پولايي که الان براي اين ماشينهاي توليد ايران خودرو و سايپا ميپردازيم ميشه خودروهاي با کيفيت و ايمن دنيا رو براحتي خريداري کرد ، آمارتلفات جاده ها هم بشدت کاهش مي يابد، ما هم با رضايت کامل بنزين ليتري 1300 تومن رو تو باک خودروي با کيفيت ميريزيم نه تو پرايد و سمند!!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۰:۰۴

چرا بيشتر اظهارنظرها تو اين زمينه ست که "قيمت بنزين به چند درصد فوب خليج‌فارس مي‌رسد؟" مسئولين خجالت ميکشن اينم بگن که درآمد سرانه هر ايراني چند درصد فوب خليج فارسه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۱:۰۴

خدا پدر اوباما را بيامرزد اين جمله همه گزينه ها روي ميز است را ياد داد تا وزراي ما هم ياد بگيرند و به مردم ما در رابطه با بنزين بگويند که همه گزينه‌ها روي ميز است .

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۱:۲۲

فقط وقتي چيزي رو بخوان گرون کنن فوب خليج فارس رو اعلام عمومي ميکنن؟چرا نميگن حقوق کارگر چطوره؟درآمد چطوره وهزينه ها چطورن؟ واقعا شور رو از مزه بردن و ما فقط سکوووووووت ميکنيم!!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۴:۳۳

آزاد شدن قيمت بنزين حق مسلم مردم است. چرا بايد به 70 ميليلون نفر يارانه داد تا بنزين و ثروت ملي را نابود کنيم.

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۵:۱۲

اي كاش سطح رفاه مردم كشورهاي حاشيه خليج فارس با ما مردم ايران مقايسه بشه، اونا نفت دارن ماهم نفت داريم، سالهاست كه نفت رو كردن بلاي جون مردم و خودشون ...درحالي كه خيلي از كشورهايي كه نفت دارن از اروپايي ها و امريكايي ها خيلي بهتر دارن زندگي ميكنن.

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۶:۰۳

هر روز يك نقشه برامون مي كشن!!

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۶:۱۰

آقا تو رو بخدا اينقدر به پرايد توهين نکنيد، چون بهترين وسيله کاهش جمعيته!! در مورد بنزين هم ليتري 5000 تومان بهترين گزينه رو ميزه!! تا از شر اين همه خودروي جولان زن بي‌کيفيت با گواهينامه‌هاي آبکي راحت شيم!!