• چهارشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 94023017642
  • منبع : نمایندگی ایلام

هشدار مرد درختی ایران

هشدار مرد درختی ایران

ایسنا/ایلام مرد درختی ایران از آتش‌سوزی‌های اخیر در عرصه‌های طبیعی استان ایلام ابراز نگرانی کرد و گفت: آتش‌سوزی‌های مکرر بعد از ریزگردها بیشترین آسیب را به بلوط رسانده‌اند و جالب اینجاست که در برخی آتش‌سوزی‌ها مردم از سر ناچاری با شاخه‌های درختان بلوط نسبت به خاموشی آتش‌ اقدام می‌کنند.

مرد درختی ایران از آتش‌سوزی‌های اخیر در عرصه‌های طبیعی استان ایلام ابراز نگرانی کرد و گفت: آتش‌سوزی‌های مکرر بعد از ریزگردها بیشترین آسیب را به بلوط رسانده‌اند و جالب اینجاست که در برخی آتش‌سوزی‌ها مردم از سر ناچاری با شاخه‌های درختان بلوط نسبت به خاموشی آتش‌ اقدام می‌کنند.

«مهدی نظری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، اظهار کرد: متأسفانه علاوه بر ریزگردها که از چند سال پیش موجب نابودی بسیاری از درختان زاگرس خصوصاً بلوط شده است آتش‌سوزی‌های مکرر این روزها دل بسیاری از دوست‌داران طبیعت را به درد آورده است.

وی آتش‌ گرفتن منطقه بلوطستان ملکشاهی و منطقه‌ی هانیوان را دو آتش‌سوزی در هفته‌ی جاری عنوان و تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی مانند امربه‌معروف و نهی از منکر است یعنی علاوه‌بر این‌که وظیفه‌ی همه‌ی مردم است، نهادهای متولی هم باید نه‌تنها خود این کار را انجام دهند بلکه بستر لازم را برای مشارکت همگانی در این عرصه فراهم کنند.

«مهدی نظری»، کارمند ایلامی که کاشت بیش از 50 هزار اصله درخت از سال 1388 تاکنون در منطقه‌ی مرزی ایران و عراق در استان ایلام، تلاش برای مقابله با مسأله ریزگردها در منطقه، فداکاری‌، ایثار و از خودگذشتگی برای انجام فعالیت‌های محیط زیستی و گسترش و ترویج فرهنگ حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی را در کارنامه خود دارد موفق شد رتبه‌ی سوم بخش سایر اشخاص در نهمین دوره‌ی جایزه ملی محیط زیست و عنوان مرد درختی ایران را به خود اختصاص دهد.

مرد درختی ایران ادامه داد: نقطه‌ی ایده‌ال برای همه‌ی دوستداران طبیعت این است که «حفاظت از منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود» اما متأسفانه با این نقطه‌ی مطلوب فاصله‌ی زیادی وجود دارد.

نظری نگاه سطحی به سازمان‌های مردم‌نهاد و خلاصه کردن آن‌ها در تشکیل یک پرونده و عضویت چند نفر را دردی بزرگ دانست و گفت: باید زمینه‌ی حضور واقعی مردم برای حفاظت از منابع طبیعی فراهم شود.

وی ادامه داد: در آتش‌سوزی اخیر در هانیوان بسیاری از مردم شاهد دود شدن پوشش گیاهی بودند و مایل بودند که کمک کنند اما آیا امکانات و بستر لازم برای این کار وجود دارد؟

مرد درختی ایران با بیان این‌که بارها دیده‌ایم که برای مهار کردن آتش‌سوزی در مراتع مردم بومی اقدام به بریدن شاخه‌های بلند درختان بلوط می‌کنند، تصریح کرد: چرا نباید منابع طبیعی و آبخیزداری برای این مشکلات راهکاری بیندیشد؟

نظری ادامه داد: جای تأسف بسیار است که در بحث محیط‌زیست خاطی و خدمتگزار به‌اندازه‌ی هم ارزشمند هستند و گاهی ارزش خاطیان به منابع ملی فراتر بوده و تجربه نشان داده است کسانی که مجوز تخریب طبیعت را صادر می‌کنند به جایگاه‌های بالاتری ارتقاء می‌یابند، شاید آن‌ها حق داشته باشند شاید به‌یقین به این موضوع پی برده باشند که اگر مجوزی صادر نشود، پست خود را از دست می‌دهند و برعکس اگر مجوزی صادر شود ارتقاء می‌یابند.

مرد درختی ایران با بیان این‌که بدون شک اکثراً منافع خود را به منافع جنگل، درخت و طبیعت ترجیح داده و نتیجه این ترجیح این است که طبیعت قربانی زیاده‌خواهی شخصی و تخریب درختان پله ترقی پست‌های مدیریتی شده است، خاطرنشان کرد: بیاییم پیش از این‌که دیر شود به فکر زندگی خود و آیندگان باشیم و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این زمینه را جدی بگیریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۲۱:۳۰

پنجاه هزار پيشکش لطفا پنجاه تا از اين درختهايي که کاشته نشون بدهاخه ابياري ????? درخت در دهلران با گرماي بالا پنجاه درجه نياز به چند تانکر ابرسان داره؟ کاشت پنجاه هزار درخت چند سال وقت نياز داره ايشان که کارمند بانک در ايلام هستند کي اينکارو انجام دادن؟

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۹:۰۹

سلام بر مدير و کارکنان خوب سايت ايسنا ايلام با يک حساب سرانگشتي اگر هر 100 اصله نهال براي يک هکتار در نظر بگيريم بنا به عددي 50 هزار اصله رقمي حدود 500 هکتار بايد الان توسط مرد درختي، جنگل کاري ايجاد شده باشد. لطفا آدرس اين جنگلکاري را ذکر بفرماييد يا از محدوده فيلم و عکس و گزارش تهيه بفرماييد. اين رقم و سطح بسيار بالايي است که از توان يک اداره کل هم با اعتبارات کلان ملي و استاني بر نمي آد چه برسد به يک کارمند دولت با حقوق پايين. لطفا در آمارهايي که ارائه ميفرماييد دقت کنيد. با تشکر