• یکشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94022715579
  • خبرنگار : 71410

مسیری تازه برای گروه‌های موسیقی نواحی

مسیری تازه برای گروه‌های موسیقی نواحی

مدیرعامل موسسه‌ی توسعه هنرهای معاصر گفت: امسال بر مبنای نظر کارشناسان و استادان برجسته‌ی حوزه‌ی هنر تصمیم گرفتیم که براساس شعار اکسپو (تغذیه‌ زمین‌، انرژی برای حیات) گروه‌های موسیقی نواحی به اکسپوی میلان اعزام شوند.

مدیرعامل موسسه‌ی توسعه هنرهای معاصر گفت: امسال بر مبنای نظر کارشناسان و استادان برجسته‌ی حوزه‌ی هنر تصمیم گرفتیم که براساس شعار اکسپو (تغذیه‌ زمین‌، انرژی برای حیات) گروه‌های موسیقی نواحی به اکسپوی میلان اعزام شوند.

مهدی افضلی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش موسیقی ایسنا‌، اظهار کرد: غربی‌ها موسیقی خود را دارند‌ و ما هم در ایران، موسیقی‌ای داریم که برای خودش ریشه دارد. هرچند تمایل جوانان کشور شنیدن موسیقی پاپ است؛ اما ما امسال موسیقی نواحی را برای حضور در اکسپو میلان انتخاب کردیم که غربی‌ها این بخش از موسیقی ما را که هویت دارد، بشنوند.

او ادامه داد: داخل پاویون هر کشور از جمله قزاقستان، چین، ژاپن، قطر، ترکیه و ... اجرای موسیقی وجود دارد، اما موسیقی کشور ما از جهات مختلف یک سر و گردن از بقیه بالاتر است. اجرای گروه «زاگرس‌نشینان» به‌عنوان اولین گروه اعزامی به اکسپو خیلی خوب بود و مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد. سازهای ایرانی و کارکرد موسیقی ما خیلی برای غیرایرانی‌ها جذاب بود.

وی گفت: نکته‌ی مهمی که در این راستا وجود دارد، ارتباط اجرای گروه‌های موسیقی نواحی با شعار اکسپو است. موسیقی نواحی و مناطق ما از دیرباز ارتباط زیادی با دریا‌نوردی‌، آیین طلب باران و ... داشته است. ما هم از آنجا که به شعار اکسپو توجه داشتیم، موضوعاتی را مانند کاشت‌، داشت‌، برداشت‌، نیایش و طلب باران انتخاب کردیم.

او اظهار کرد: اتاق فکر هم به این نتیجه رسید که گروه‌های برگزیده را که پیش از این در جشنواره‌های مختلف افتخارآفرینی کرده‌اند‌، به اکسپو ببرد. این، یک تصمیم‌گیری جمعی بود و توسط استادان، کارشناسی شده است.

افضلی معتقد است: این اتفاق خوبی است تا گروه‌های موسیقی نواحی که بعضی از آن‌ها خیلی کارشان دیده نمی‌شود، حمایت شوند و مسیری تازه برای آن‌ها باز شود.

مدیرعامل مرکز توسعه‌ی هنرهای معاصر همچنین گفت: ما در پاویون ایران برای اجرای گروه‌ها استیج داریم و با توجه به شرایطی که غرفه‌ی ما دارد، امکان نشستن و حتی ایستادن برای حداکثر 100 نفر وجود دارد. من هم طرحی را دادم که مقابل ورودی پاویون ایران، گروه‌های موسیقی اجرا داشته باشند تا بتوانیم مخاطب را به داخل جذب کنیم. یعنی می‌خواهیم هم از داخل و هم از فضای بیرون برای جذب مخاطب استفاده کنیم.

او اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم که در صورت همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گروه‌های بیشتری را به اکسپو اعزام کنیم و این موضوع در دستور کار ما است.

به گزارش ایسنا، تا کنون گروه‌های موسیقی «زاگرس‌نشینان» و «دیلمون» به اکسپو میلان اعزام شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha