• سه‌شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۳:۳۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 94022212674
  • خبرنگار : 71282

هزینه ایجاد 800 هزار شغل در سال از کجا تامین می‌شود؟

هزینه ایجاد 800 هزار شغل در سال از کجا تامین می‌شود؟

وزیر کار می‌گوید باید سالانه بین 800 هزار تا یک میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد شود تا بتوان با بحران بیکاری مقابله کرد.

وزیر کار می‌گوید باید سالانه بین 800 هزار تا یک میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد شود تا بتوان با بحران بیکاری مقابله کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حال حاضر ۲۲ میلیون شاغل در کشور داریم که ۷ میلیون نفر در مشاغل غیررسمی مشغول فعالیت هستند و بنا به گفته وزیر کار باید تا سال 1404 تعداد شاغلان به 35 میلیون نفر برسد.

ربیعی رشد اقتصادی را ملاک دستیابی به این هدف قرار داده و گفته است: برای تحقق سالانه 800 هزار شغل در کشور به رشد 8 درصدی نیاز داریم و باید از همه امکانات و توانمندی‌های خود در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

تحلیلگران بازار کار نیز بر این باورند که حداقل نرخ رشد اقتصادی برای ایجاد شغل در کشور 7 درصد است و با ارقام کنونی امیدی به ایجاد شغل نیست.

فعالان کارگری هم بر این نکته تاکید دارند که قبل از ایجاد شغل باید به حفظ اشتغال فکر کرد تا اندک اشتغال موجود از دست نرود و در صورت ایجاد شغل باید از پایداری آن مطمئن بود.

البته وزیر کار در روزهای نخستین سال جاری اعلام کرد که برای دستیابی به اهداف اشتغال و ایجاد سالانه 800 هزار شغل نمی‌توان منتظر رشد اقتصادی ماند؛ از این رو ایده بنگاهها کوچک اشتغال بزرگ را در دستور کار وزارتخانه متبوعش قرار داد.

با این حال برخی مقامات کارگری بر این باورند که ایجاد سالانه 800 هزار شغل در کشور نیازمند فراهم کردن زیرساختهای لازم و اصلاح برخی نظام‌های اقتصادی است.

علی خدایی - مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور - در این باره می‌گوید: در حال حاضر زیرساختهای مورد نیاز برای آنکه سالی 800 هزار شغل در کشور ایجاد کنیم وجود ندارد و تا زمانی که برنامه‌ریزی بلند مدتی برای آن پیش‌بینی و روابط کار اصلاح نشود به این هدف نمی‌رسیم.

وی با تاکید بر تحقق پیش‌شرط‌های اجرایی شدن اهداف اشتغال دولت، می‌افزاید: برای آنکه دولت بتواند برنامه‌های خود در عرصه اشتغال را اجرایی کند در اولین گام باید به اصلاح نظام بانکی بپردازد که البته به شکل دستوری امکانپذیر نیست.

خدایی ادامه می‌دهد: در گام دوم دولت باید به سمت جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا برود و برای مقابله با کالاهای خارجی که تولید داخل را زمین‌گیر کرده با عزم جدی اقدام کند.

مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با استقبال از اقدام دولت در ممنوعیت خرید کالاهای خارجی می‌گوید: این حرکت زمانی جواب می‌دهد که از حالت دستوری خارج شود و به شکل عملی به اجرا در آید اگر این سیاست در کشور به معنای واقعی پیاده ، و ساز و کار آن فراهم شود کشور طی 10 سال آینده بی نیاز از واردات خارجی بوده و مسیر اشتغال برای جوانان کشور هموار خواهد شد.

به گزارش ایسنا،‌ صرفنظر از بحث ایجاد شغل و تعداد آن، موضوع تامین مالی و هزینه‌های ایجاد شغل نیز مطرح است و از آنجا که دوام و پایداری یک شغل نیازمند حمایت مالی است برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده در حوزه اشتغال پایدار، دولت باید منابع مالی قدرتمندی در اختیار داشته باشد.

در حال حاضر هزینه ایجاد یک شغل در پایین‌ترین سطح 70 میلیون تومان برآورد می‌شود که این رقم در سطوح بالاتر و بخش‌های مختلف، متفاوت است به نحوی که ایجاد یک شغل در برخی مشاغل تخصصی نظیر پتروشیمی تا 2 میلیارد تومان هزینه برمی‌دارد.

حسن طایی - معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزیر کار - در این باره می‌گوید: ایجاد یک شغل در شرایط کنونی به طور متوسط 300 میلیون تا 400 میلیون تومان هزینه دارد که علیرغم آنکه قیمت تمام شده برای ایجاد هر شغل افزایش یافته این هزینه در سایر بخشها ارزان‌تر و پایین‌تر است.

او معتقد است: در ایجاد یک شغل عوامل متعددی همچون آموزش، مهارت و تخصص دخیل است که سرمایه و تامین مالی یکی از این عوامل به شمار می‌رود.

با وجود اعلام ارقام متفاوت برای ایجاد یک شغل، هستند بخش‌هایی که در آنها با کمترین هزینه می‌توان بیشترین فرصت شغلی را به وجود آورد.

به گفته سیدحمید کلانتری - معاون امور تعاون وزیر تعاون - در بخش تعاون با 50 میلیون تومان هم می‌توان یک شغل ارزان و پایدار ایجاد کرد.

وی بیشترین ماندگاری شغل را مربوط به بخش تعاون می‌داند و می‌افزاید: به طور معمول میانگین سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک شغل در بخش تعاون، حدود 50 میلیون تومان است که این رقم در برخی گرایش‌های تعاونی‌ از 10 میلیون تومان تا 150 میلیون تومان متغیر است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر دولت با چالش اشتغال فارغ التحصیلان و جوانان جویای کار و جمعیت چهار میلیون و 900 هزار نفری دانشجویان آماده ورود به بازار کار مواجه است و در حالت خوشبینانه با فرض ایجاد 800 هزار شغل در سال و محاسبه کمترین میزان هزینه یک شغل یعنی 70 میلیون تومان، رقمی معادل 56 هزار میلیارد تومان و با محاسبه هزینه 300 تا 400 میلیون تومانی یک شغل، رقمی بین 240 هزار میلیارد تا 320 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز هست.

دولت در لایحه بودجه امسال 20 هزار میلیارد ریال برای اشتغال جوانان در نظر گرفت که مجلس این اعتبار را تا سقف 40 هزار میلیارد ریال افزایش داد تا تحولی در بازار کار و برنامه‌های اشتغالزایی دولت به وجود آید اما حقیقت آن است که با در نظر گرفتن ارقام پیش گفته برای ایجاد یک شغل، چنین اعتباری پاسخگوی میزان اشتغال پیش‌بینی شده در سال نخواهد بود چرا که با اعتبار چهار هزار میلیارد تومانی مصوب مجلس و محاسبه کمترین هزینه ایجاد یک شغل ساده یعنی 70 میلیون تومان، تنها می‌توان 58 هزار شغل در سال ایجاد کرد و با محاسبه هزینه 300 میلیون تومانی ایجاد یک شغل، اعتبار در نظر گرفته شده تنها کفاف حدود 14 هزار شغل در سال را خواهد داد مگر آنکه دولت به سراغ شغل‌های بسیار ارزانتر برود یا به تامین اعتبار از منابع دیگر بیاندیشد.

کارشناسان بازار کار می‌گویند تا سال 1404 دستکم به 13 میلیون فرصت شغلی در کشور نیاز هست و باید از هم اکنون برای اشتغال فارغ التحصیلان بیکار و دانشجویان در حال ورود به بازار کار فکر اساسی کرد اما طبعا دستیابی به چنین عددی، بودجه‌ای به مراتب بزرگتر می‌طلبد؛ بودجه‌ای که تامین آن در توان دولت نیست و قطعا نمی‌تواند اهداف پیش‌بینی شده اشتغال در افق 1404 را محقق کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۲-۲۲ ۲۲:۵۳

اگر هر شهر يک هتل 5 ستاره بزنند 100-200 نفر مستقيما استخدام ميشن و تا 300 نفر هم غير مستقيم کار ميکنن. حالا اگر هر شهرستان 2-3 تا هتل داشته باشه و تمرکز کرد روي مساله توريسم خدا وکيلي شغل هم اضافه مياد و ايران نتنها پر توريست ميشه بلکه پر مهاجر براي کار در صنعت توريسم ميشه!