• جمعه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۵:۰۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94021809995

هدف ایران از حضور در اکسپو چیست؟

هدف ایران از حضور در اکسپو چیست؟

یکی از برگزیدگان جایزه پوستر «زمین سبز» معتقد است، هنرمندان به واسطه استفاده از ابزارهای نامحدود می‌توانند پیام کشورشان را در رویدادی مانند اکسپو به جهانیان به راحتی انتقال دهند.

یکی از برگزیدگان جایزه پوستر «زمین سبز» معتقد است، هنرمندان به واسطه استفاده از ابزارهای نامحدود می‌توانند پیام کشورشان را در رویدادی مانند اکسپو به جهانیان به راحتی انتقال دهند.

حمید وصفی که پوسترش در جایزه «زمین سبز» مقام سوم را کسب کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا درباره‌ی نحوه‌ی حضورش در این مسابقه، اظهار کرد: وظیفه هر طراح، دنبال کردن وقایع و اخبار روز هنری کشور است. ابزاری مانند اینترنت می‌تواند وسیله‌ای بسیار مناسب در این زمینه باشد. من نیز از طریق دنبال کردن وب‌سایت‌هایی مانند انجمن صنفی طراحان گرافیک، وب‌سایت خانه هنر عماد لاهیجان و ... از این فراخوان مطلع شدم. بعد از مطالعه متن آن متوجه شدم این فراخوان از نظر موضوع و هدف، تفاوت‌های ظریفی نسبت به فراخوان‌های دیگر دارد.

او ادامه داد: تفاوت در موضوع انتخاب‌شده با شعار خاص، شیوه و محل برگزاری نمایشگاه، حضور داوران و اساتید کارکشته و برجسته‌ی عرصه هنرهای تجسمی و مهم‌تر از همه، بانیان این جایزه باعث شد برای شرکت در این فراخوان ترغیب شوم. چنین فراخوان‌ها و رویدادهای هنری می‌تواند فرصتی بسیار مناسب برای خودآزمایی و ارائه‌ی آنچه به آن عقیده داریم، باشد. من در چند سال اخیر در فراخوان‌های متعدد داخلی و خارجی شرکت کرده‌ام و می‌توانم بگویم این رویداد، یکی از چند رویداد معتبر داخلی بوده است، چون جدا از نمایش پوسترها در داخل کشور، آثار راهی شهر میلان و اکسپوی 2015 خواهد شد تا ویترینی گرافیکی را با نگاه ایرانی به موضوع مهم حفظ کره‌ی زمین و اهمیت آن در فرهنگ ایرانی نشان دهد.

پوستر وصفی در جایزه زمین سبز

این طراح درباره‌ی اثر برگزیده‌ی خود در جایزه «زمین سبز» و ویژگی‌های آن، توضیح داد: گرافیک یک زبان بصری بدون مرز، و پوستر یکی از پرکاربردترین و جامع‌ترین مدیوم‌ها برای برقراری ارتباط در سطح گسترده و بین‌المللی است. وقتی موضوعی در سطح جهانی مطرح می‌شود باید به شیوه‌ای کار کرد تا پیام، به ساده‌ترین شکل ممکن و بدون نیاز به ترجمه و توضیح به بیننده منتقل شود، زیرا گوناگونی فرهنگ و زبان در دنیا بسیار زیاد است. به همین دلیل در اجرای اثر به این امر توجه داشتم و سعی کردم از نمادهایی استفاده کنم تا تقابل آلودگی و پاکی را به‌طور واضح نشان دهم.

وصفی بیان کرد: هدف در اجرای پوستر، رساندن مفهوم نتیجه‌ی نبودن فضای طبیعی و بکر از جمله درختان بود. ایده از اینجا شروع شد که وجود درخت به معنی وجود اکسیژن و پاکی است و نبود آن، فرصتی برای گسترش آلودگی. ساختار بصری درخت با ساختار بصری یک دودکش صنعتی شباهت‌هایی دارد؛ هر کدام از خود ماده‌ای به محیط ساطع می‌کند، اما در ماهیت وجودی هریک، تفاوت‌های بسیاری است (پاکی و آلودگی). قطع هر درخت یعنی نبودن پاکی و در نبود آن، حضور آلودگی طبیعتا یک خطر جدی محسوب می‌شود. چه بسا اگر واحدهای صنعتی هم به آن محیط اضافه شوند، بروز فاجعه برای کره‌ی زمین را شاهد خواهیم بود.

این گرافیست همچنین اظهار کرد: در شیوه‌ی اجرا و تکنیک هم از داستان‌پردازی و قصه‌گویی پرهیز شد و با به‌نمایش گذاشتن نمادها به‌شکل ساده و استفاده از دو رنگ سیاه و خاکستری سعی داشتم بیشتر به «مفهوم» اهمیت داده شود تا اثر بدون واسطه در ذهن مخاطب بنشیند و فرآیند تفکر در ذهن او شکل بگیرد و از مسیر فکری دلخواه به یک نتیجه‌ی مشترک برسیم.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی اهمیت حضور هنرمندان ایرانی در رویدادهای مهم هنری دنیا از جمله اکسپو و دوسالانه ونیز، گفت: قطعا حضور هنرمندان در رویدادهای مهم و بین‌المللی نتایج مثبت و موثری خواهد داشت، به این دلیل که نوع نگاه هنرمند با دیگران، تفاوت‌هایی دارد. نگاه هنرمند یک نگاه ظریف و هوشمندانه است و شیوه‌هایی که برای بیان مفاهیم مورد استفاده قرار می‌دهد، تأثیرگذار و به‌یادماندنی‌تر است. هنرمندان به‌واسطه استفاده از ابزارهای نامحدود می‌توانند پیام کشور را به همه‌ی جهانیان به راحتی انتقال دهند. مطمئنا این همان هدفی است که برگزارکنندگان اکسپو، بخصوص مسوولان کشور به دنبالش هستند.

حمید وصفی

وصفی درباره‌ی وضعیت گرافیک ایران و پتانسیل آن برای حضور موفق در این رویدادها نیز اظهار کرد: گرافیک به معنی امروزی در کشور ما شاید از قدمت زیاد و کاربردی برخوردار نباشد، اما هنرمندان و طراحان گرافیک به سرعت سعی کردند خود را با موج عظیم این حرفه همراه کنند. در چند سال اخیر، شاهد حضور و کسب افتخارات طراحان ایرانی در بینال‌ها و مسابقات متعددی بودیم که نشان‌دهنده‌ی پتانسیل بالا برای حضور در عرصه‌های هنری است، اما مسأله‌ی مهم، ضعف در مدیریت هنری است. تا کنون اندک جشنواره‌هایی بوده‌اند که با برنامه‌ریزی دقیق به‌صورت مداوم و منظم اجرا شده‌اند. اهداف بیشتر جشنواره‌ها، زودگذر یا آنقدر بلندپروازانه است که حاصلی ندارد و بعد از گذشت مدتی از یاد می‌رود.

او ادامه داد: این اتفاق باعث شده هنرمندان سرشناس از میادین هنری داخلی دور شوند و حضوشان کم‌رنگ شود. در نتیجه، جشنواره‌ای برگزار می‌شود که آثار ارسالی به آن، توقع بانیان و داوران را برآورده نمی‌کند و آثار هم به یک‌دستی و یک‌رنگی می‌رسد. انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران شامل جمعی از بزرگان این عرصه است، اگر تعامل، اعتماد و سرمایه‌گذاری بیش از پیش بخش‌های دولتی و خصوصی از انجمن در حد انتظار اساتید و برنامه‌ریزان هنری باشد، شکی نیست که موفقیت‌های روزافزون برای هنر ایران، بخصوص صنعت گرافیک و همچنین پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری این مرز و بوم را درپی خواهد داشت.

این گرافیست درباره‌ی دلیل حضور پراکنده‌ی ایران در این رویدادها نیز گفت: گاهی عدم اطمینان و کم‌اهمیت شمردن فعالیت‌های هنری باعث می‌شود از سرمایه‌گذاری امتناع کنیم. باید یادمان باشد که بزرگ‌ترین اتفاقات تاریخی و تحولات فرهنگی - اجتماعی و ... حاصل ایده‌ها و تفکرات هنرمندان حوزه‌های مختلف عصر خود بوده است. پس فضا دادن به فعالان هنری با برنامه‌ریزی دقیق برابر با تغییر و تحول رضایت‌بخش است.

حمید وصفی متولد سال 1368 در لاهیجان و کارشناس طراحی گرافیک است. کسب رتبه اول در نخستین جایزه پوستر عاشورایی خیمه خورشید، تقدیرشده برای طراحی نشانه باغ کتاب تهران، چاپ اثر در مجله آرمیتاژ، راه‌یافته به نمایشگاه پوستر هند، حضور در دوسالانه بین‌المللی پوستر مکزیک و دوسالانه بین‌المللی پوستر زنبور طلایی روسیه و حضور در نمایشگاه‌های متعدد، از جمله فعالیت‌های هنری او است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha