• دوشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 94021407519
  • خبرنگار : 71411

آشنایی با سامانه قضایی «سخا»

آشنایی با سامانه قضایی «سخا»

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: هدف از ایجاد سامانه خدمات الکترونیکی قضایی این است که مردم بدون مراجعه حضوری بتوانند خدماتی را از قوه قضاییه دریافت کنند.

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: هدف از ایجاد سامانه خدمات الکترونیکی قضایی این است که مردم بدون مراجعه حضوری بتوانند خدماتی را از قوه قضاییه دریافت کنند.

سیامک رفعتی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره سامانه سخا (سامانه خدمات الکترونیک قضایی)، گفت: هدف از ایجاد سامانه خدمات الکترونیکی قضایی این است که مردم بدون مراجعه حضوری بتوانند خدماتی را از قوه قضاییه دریافت کنند. به دنبال این بودیم که اتفاقات از بدو ورود به دادسرا و دادگاه تا زمان رسیدگی در دستگاه قضایی ثبت شود. حال ثبت‌ آن می‌تواند در قسمت اداری یا در بخش قضایی باشد.

وی ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این سامانه این است که کلیه خدماتی که می‌تواند در خارج از دستگاه قضایی انجام شود، در بیرون از مراجع قضایی صورت گیرد تا در دادگاه‌ها بیشتر به امر رسیدگی به پرونده پرداخته شود و مردم فقط به دلیل کارهای مربوط به رسیدگی به دادگاه‌ها مراجعه کنند.

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، خاطرنشان کرد: دو سال است این پروژه را شروع کرده‌ایم و به دلیل جدید بودن پروژه تحقیقات آن باید انجام شود؛ بنابراین کار را به مرور زمان توسعه دادیم. مرحله اول این سامانه از مدت‌ها قبل راه‌اندازی شده است. اکنون در حال مطالعه تجربه‌های سایر کشورها مانند کره جنوبی هستیم تا بتوانیم این سامانه را ارتقا دهیم.

رفعتی ادامه داد: خدمات الکترونیکی در حوزه حقوقی سال گذشته در تهران به اتمام رسید، اما این پروژه به صورت کامل تمام نشده است. زمانی که این پروژه را راه‌اندازی کردیم اهداف مختلفی داشتیم و در حال حاضر خدمات حقوقی در 190 موضوع راه‌اندازی شده است.

این مقام قضایی گفت: در سامانه سخا از ابتدا بحث دادخواست و شکوائیه مطرح بوده و ما با گذر زمان اظهارنامه را نیز به این سامانه اضافه کردیم. مطالعه و بررسی های لازم در حوزه کیفری صورت گرفته و تا دو سه ماه آینده خدمات کیفری را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برای اقشار مختلف مانند وکلا، نیروی انتظامی و شرکت‌های دولتی برنامه جداگانه‌ای در این سامانه در نظر گرفته شده که البته این کار ویژه تهران نبوده و در کل کشور باید توسعه پیدا می‌کرد که تقریباً از سال 93 توسعه این سامانه را آغاز کرده‌ایم و موفق شدیم در کل کشور این سامانه را راه‌اندازی کنیم. اکنون به صورت خاص این خدمات در استان‌ها راه‌اندازی شده‌، اما با یکدیگر ارتباط ندارند که مرحله بعدی کار ما مرتبط کردن استان‌ها با یکدیگر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha