• یکشنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 94012307903
  • منبع : نمایندگی خوزستان

مرگ ماهیان سد گتوند به علت نامعلوم!

مرگ ماهیان سد گتوند به علت نامعلوم!

ایسنا/خوزستان رییس پژوهشکده تحقیقات آبزیان جنوب کشور گفت: تحقیقات و بررسی علل تلف شدن ماهی‌های پشت سد گتوند به پایان رسیده اما هیچ‌گونه علتی برای این تلفات کشف نشد.

رییس پژوهشکده تحقیقات آبزیان جنوب کشور گفت: تحقیقات و بررسی علل تلف شدن ماهی‌های پشت سد گتوند به پایان رسیده اما هیچ‌گونه علتی برای این تلفات کشف نشد.

جاسم مرمضی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ‌خوزستان، اظهار کرد: پس از نمونه برداری از ماهی‌های تلف شده، آزمایشات لازم انجام شد اما علت فیزیکی خاصی مشاهده نشده است. به نظر می‌رسد دلیل از بین رفتن تعدادی از ماهی‌های پشت سد گتوند تغییر شرایط اکولوژیکی و وقوع بارندگی‌های شدید اخیر باشد.

وی تصریح کرد: میزان تلفات ماهی‌ها قابل شمارش نیست و احتمالا بیش از 1000 ماهی پشت سد تلف شده‌اند که همه این ماهی‌ها از گونه ماهی بیاح (کفال) بوده‌اند.

مرمضی تصریح کرد: از ابتدای وقوع این اتفاق کارگروهی به منظور تحقیقات برای بررسی منشاء تلفات تشکیل شد و در تحقیقات صورت گرفته، علایمی از بیماری یا مسمومیت دیده نشد. علت تلفات ماهی‌های پشت سد گتوند می‌تواند محیط باشد اما علت‌یابی دقیق با امکانات موجود قابل انجام نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۵:۰۱

متاسفم براي اينکه واقعيات منعکس نمي شوند. سد گتوند به خاطر خطاي استراتژيکي که آقايان انجام داده اند در نزديکي کوه نمک ساخته شده که به شدت آب کارون را تبديل به شورآب کرده و نه تنها آبزيان مي ميرند زمين هاي زيردست سد نيز در حال تبديل به شوره زار هستند. ضمن اينکه قبل از افتتاح و آبگيري سد بيش از سه هزار اصله درخت چندين ساله سدر(به زبان محلي کُنار) نيز قطع گرديده اند. واقعيت امر اين است که احداث اين سد بي خاصيت جنايت عليه محيط زيست منطقه بوده است.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۵:۰۶

کشورهاي عربي همسايه ايران حتي يک رودخانه جاري ندارند اما بهترين برق(برق 110 ولت) را از طريق نصب توربين هاي گازي بر روي چاههاي نفت وگاز به دست مي آورند و يا از انرژي پاک خورشيدي و باد بهره مي برند اما در خوزستان متاسفانه گاز چاههاي نفت را آتش مي زنند و بهره اي براي ذخيره انرژي از آفتاب 365 روزه اين استان نمي بريم. درعوض ميلياردها دلار براي ساخت 5 سد بر روي کارون به قيمت نابودي اين رودخانه و زمين هاي پايين دست آن هزينه کرده ايم. که هم به نابودي منابع آب منجر شده و هم اکوسيستم منطقه تغيير کرد و رو به نابودي است

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۵:۱۱

خبرنگار محترم ايسنا با عرض تاسف بايد عرض کنم به دليل عدم ايجاد زيرساخت هاي مناسب مانند کانال کشي و زه کشي و ...پنج سد کارون يک ، دو، سه و چهار و سد گتوند عليا نه تنها باعث نشده کشاورزي خوزستان و استان هاي همجوار آن نشده بلکه منابع ريالي و ارزي کشور را هدر داده و محيط زيست منطقه را دچار چالش نموده ،احتمال بروز مشکلات و اختلافات قوميتي بين شهرها و استانهاي کشور را در فصول کم آبي به همراه خواهد داشت