• جمعه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 94012106528
  • خبرنگار : 71424

کلاف به هم پیچیده "مشکلات معیشتی فرهنگیان" باز می‌شود؟

"رتبه بندی"، نسخه‌ فانی برای معلمان

"رتبه بندی"، نسخه‌ فانی برای معلمان

مشکلات معیشتی معلمان، مربوط به این روزها نیست و کلافی است که چندین سال است به هم پیچیده و دولت‌ها در کسب رضایت معلمان و ارتقای وضعیت معیشتی آنها به توفیقات قابل توجهی دست پیدا نکرده‌اند.

مشکلات معیشتی معلمان، مربوط به این روزها نیست و کلافی است که چندین سال است به هم پیچیده و دولت‌ها در کسب رضایت معلمان و ارتقای وضعیت معیشتی آنها به توفیقات قابل توجهی دست پیدا نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، هرچند موضوع پرداخت حقوق و اعتبارات این وزارتخانه همواره مورد اعتراض مسئولانش بوده و گفته می‌شود 99 درصد از اعتبار آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق پرسنل می‌شود و یک درصد باقی مانده کفاف امور پرورشی، فرهنگی، تربیت بدنی و ... دانش آموزان را نمی‌کند، اما فرهنگیان و کارشناسان آموزشی معتقدند با وجود این، اختلاف حقوق معلمان در ایران نه تنها با سطح حقوق معلمان کشورهای دیگر در سطح جهان تفاوت فاحش دارد، بلکه با حقوق و مزایای پرسنل سایر وزارتخانه‌ها نیز برابری نمی‌کند.

سال گذشته معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به ایسنا اعلام کرد که میانگین حقوق معلمان یک میلیون و 500 هزار تومان است که همین موضوع نیز اعتراضات بسیاری به همراه داشت و برخی معلمان در قالب کامنت‌های منتشره این خبر اعلام کردند که با سابقه کاری قابل توجه هنوز حقوقشان به یک میلیون تومان هم نمی‌رسد.

در همین راستا، حامد قادر مرزی، نماینده مردم قروه و دهگلان اسفندماه سال گذشته در مجلس نسبت به وضعیت موجود فرهنگیان به وزیر آموزش و پرورش و رئیس جمهور تذکر می‌دهد و می‌گوید: "آقای روحانی دریکی از مصاحبه‌های تبلیغاتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری گفت که معلم‌ها به این که دائما آنها را با عبارت عاشقانه و ادبی تقدیس کنیم نیازی ندارند و باید مشکلات اقتصادی آنها را حل کرد. آیا از وضعیت درآمدی و معیشتی و حقوق معلمان خبر دارید و آیا اطلاع دارید یک معلم و بازنشسته چقدر حقوق می‌گیرد و آیا باور دارید آموزش اساس توسعه است یا نه؟."

آقای فانی سری هم به همکارانتان در مناطق محروم بزنید

این نماینده مجلس همچنین در تذکری به وزیر کار اظهار می‌کند: "چرا شاخص درآمدی خط فقر را اعلام نمی‌کنید تا وزیر آموزش و پرورش بداند که چند درصد معلمان ما زیر خط فقر هستند. آقای دکتر فانی به محل کار همکارانتان در شهرهای کوچک و روستاهای مناطق محروم هم سری بزنید."

یکی دیگر از موضوعاتی که فرهنگیان از آن گلایه دارند عدم توجه به جایگاه و شان و منزلت واقعی آنها در جامعه است. محسن بیگلری، نماینده مجلس هم بر این موضوع صحه می‌گذارد و می‌گوید: آقای فانی چرا کاری کرده‌اید که معلمان را مصرف‌کننده صرف بدانند؟ اگر معلم نبود هیچ کدام از ما اینجا نبودیم و شما هم وزیر نبودید.

آموزش و پرورش، نیازمند تحول ساختاری و نو شدن تفکرها

همه اینها در حالی است که بسیاری از کارشناسان آموزشی، منتقدان، پژوهشگران و خانواده‌ها نیز از وضع آموزش و پرورش گلایه دارند و معتقدند آموزش‌ها آنگونه که باید کیفی نیست و سیستم آموزشی و تربیتی حال حاضر کشور بروز رسانی نشده و ساختارهای آموزش و پرورش نیازمند تحول جدی است.

به عنوان مثال یکی از معاونان سابق سازمان بهزیستی با اشاره به نرخ آسیب‌های اجتماعی در کشور می‌گوید: "باید سهم بزرگی از امر تربیت و پرورش در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد، البته آموزش و پرورش نیازمند تحول ساختاری است. طرز تفکر، دیدگاه ها و نگاه حاکم در آموزش و پرورش باید تغییر کند و نو بشود. باید بهترین نیروها استخدام این وزارتخانه باشند و حقوق و مزایایشان بهتر از این باشد."

سنگ بزرگ "بودجه" بر سر راه نظام آموزشی/معلمان صورتشان را با سیلی سرخ نگه می دارند

رشته مشکلات آموزش و پرورش سر درازی دارد و باید سخنان مسئولان آموزش و پرورش را هم شنید. مشکل کمبود اعتبار همواره سنگ بزرگی بوده که برداشتن آن از مسیر پیشرفت و ترقی نظام آموزشی مشکل به نظر می‌رسیده است، از سوی دیگر اقدامات بی حساب مسئولان پیشین در مواردی چون استخدام بی رویه فرهنگیان حالا دردسر ساز شده و وضعیت مربیان پیش دبستانی را بغرنج کرده است.

فانی که برای پاسخ به سوال ملی نماینده‌ ارومیه در جلسه علنی هفتم بهمن سال گذشته در مجلس حاضر شده بود می‌گوید: " در میان همه عوامل موثر در آموزش و پرورش، نیروی انسانی و به ویژه معلمان اصلی‌ترین عامل در پیشبرد اهداف آن است و فرهنگیان معزز و دلسوز که همواره با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند، همواره نه از کمبود امکانات و حق الزحمه بلکه از تبعیض در شکوه بودند و اعتبارات آموزش و پرورش هیچگاه نتوانسته است آنگونه که باید از جبران زحمات و خدمات این قشر برآید."

ابهامات طرح رتبه بندی معلمان و سکوت مسئولان

در این میان "لایحه رتبه‌بندی معلمان" نسخه‌ای است که علی اصغر فانی برای علاج درد موجود پیچیده و در آخرین اظهار نظر رسمی اش در سال جدید ابراز امیدواری می‌کند که این لایحه از مهرماه امسال به اجرا در بیاید. طرحی که فرهنگیان را با توجه به ملاک‌هایی چون سابقه کار، مدرک تحصیلی، تحقیق و تألیف در گروه‌هایی متمایز می کند.

لایحه رتبه بندی معلمان پس از گذشته بیش از 20 ماه کار کارشناسی از سوی کارشناسان آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس و توافق بر سر کلیات آن، سرانجام در واپسین روزهای کاری سال 93 در هیئت وزیران به تصویب رسید و وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که باید امر تدوین شاخص ها و آیین نامه اجرایی آن تا شهریور ماه جاری به اتمام برسد و به دولت ارائه شود.

وی به ذکر همین مطلب که " بر اساس این طرح معلمان به چهار رتبه پایه، ارشد، خبره و عالی طبقه بندی می‌شوند و در احکام جدید مطابق رتبه‌بندی، حقوق دریافتی معلمان از 160 تا600 هزار تومان افزایش خواهد یافت و 14 درصد افزایش حقوق کارکنان در سال 94 نیز به آن اضافه می‌شود"، بسنده می‌کند و هنوز توضیحات بیشتری درباره جزئیات این طرح ارائه نکرده است.

در همین راستا معاون پارلمانی وزیر نیز سال گذشته به ایسنا گفته بود: " پرداخت حقوق در کشور بر اساس نظام پرداخت هماهنگ است و حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت هم‌سطح است. بر این اساس تمامی کارکنان وزارتخانه‌ها جز اعضای هیئت علمی و نیروهای مسلح همگی بر اساس نظام هماهنگ پرداخت، حقوق دریافت می‌کنند، منتها برخی وزارتخانه‌ها علاوه بر حقوق، امتیازات و مزایای جانبی دارند که آموزش و پرورش ندارد. پیگیر هستیم دولت امکاناتی در اختیار قرار دهد تا هم حقوق را افزایش دهیم و هم امتیازاتی را برای فرهنگیان قائل شویم. اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان می‌تواند در این خصوص اثرگذار باشد، در این صورت حداقل 150 هزار تومان به کف حقوق معلمان افزوده می‌شود. "

پیش بینی بودجه، شرایط لازم برای حصول این رتبه‌ها، روند اجرایی شدن این طرح و الزام تصویب آن در مجلس، تحقق رتبه بندی در سال تحصیلی پیش رو، شبیه بودن این طرح به رتبه بندی‌های فعلی آموزش و پرورش، تاثیر اجرای رتبه بندی در وضعیت معلمان حق التدریس، قابلیت این طرح در نزدیک کردن فرهنگیان به حقوق واقعی شان و ... از جمله ابهامات موجود پیرامون این طرح است. که باعث طرح پرسش های بسیاری از سوی فرهنگیان نیز شده است.

متاسفانه تلاش خبرنگار ایسنا برای دریافت جزئیات بیشتر از مسئولان آموزش و پرورش در این خصوص بی پاسخ مانده است و انتظار می‌رود سازوکار لازم برای اطلاع رسانی دقیق‌تر پیرامون آن از سوی مسئولان ذیربط فراهم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۱:۲۶

به نظر مي رسد آموزش وپرورش در اجراي نظام رتبه بندي جدي نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۱:۵۲

جناب وزير اين طرح که در نهايت با 600 تومن پايان خواهد يافت ارزش ندارد. ديگر ادارات بدون رتبه بندي تا يک ميليون اضافه کردند و همين طور هم ادامه ميدند. اونوقت اين طرحي که توش هيچي نيست رو مثل خدمات کشوري و يا مثل همين بيمه زغالي خواهيد کرد.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۲:۲۴

اگر درحال حاضر از بودجه 30 هزار ميلياردي به گفته خودشان ،99 درصد صرف حقوق معلمان شود پس به طور ميانگين حقوق معلمان بايد 2400000 شود نه 1700000 در سال94.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۲:۳۵

ايول به اين نماينده ها که حداقل ميدونن اگه معلم نبود اونها الان در پست نبودن

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۲:۴۰

مشکل اصلي در تفاوت ديدگاه مسولان آموزش و پرورش و معلمان است.زماني که مي خواهند الگويي آموزشي را ارائه دهندبه سراغ کشورهايي چون ژاپن،آلمان،فرانسه،سوييس، آمريکا و ...مي روند پس اگر مسئولان کشور اگر در پي بهبود وضعيت معيشت معلمان و در پي آن توسعه ي کشور مي باشند حتما بايد از تجربياتي که کشور هاي پيشرفته فوق الذکر کسب کرده اند بهره ببرند .با تشکر

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۳:۲۲

مطمئن باشيد يا اجرا نمي شود يا اگر اجرا شود بصورت ناقص وبا هزار اگر و اما خواهد بود اين را تجربه 20ساله من در اموزش وپرورش مي گويد

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۴:۰۳

مطالبات ما فرهنگيان از سال 1388 به بعد به ديون تبديل شده و شايد زماني پرداخت شود که ديگر در اين دنيا نباشيم. از جمله اين ديون افزايش ناشي از صدور احکام عالي فرهنگيان از ابتداي سال 1388 است که در آستانه ورود به ششمين سال خود مي باشد که اندک تاثيري هم در پاداش آخر خدمت ما داشته است. اميدواريم تا قبل از سفر به ديار باقي اين مقدار مابه التفاوت ناچيز که به ديون تبديل شده است دست لرزان ما را پر کند تا از خجالت اهل و عيال در آييم. به اميد احساس مسئوليت مسئولين آموزش و پرورش به خصوص جناب آقاي فاني تا براي رضاي خدا دستور پرداخت مطالبات به ديون تبديل شده ما را بدهند.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۴:۱۰

بابارتبه بندي نميخواهيم مطالبات ما رابدهيدکمک هزينه ازداواج حق الزحمه امتحانات

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۵:۱۲

سلام, خدا شاهده هنوز حق الزحمه امتحانات خرداد سال پيش رو ندادند, پول بيمه طلايي دندان پزشکي پيارسال رو بي دليل پرداخت نکردند. يه سبد کالا بود ماه رمضان دست و پا شکسته ميدادن, اونم سه سال هست قطع کردند, نه اضافه کاري نه پاداش نه هيچي. خواهش ميکنم ارسال کنيد تا بقيه بدونن ما فرهنگي ها خيلي بدبختيم

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۵:۱۹

ديگه دارم ميميرم گرسنه گرسنه استرس استرس خدايا خدايا کمک کمک ايسنا متشکرم

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۵:۵۴

مشکل معلمان رتبه بندي نيست..افزايش حقوق و برداشتن نابرابري هاست.آقاي وزير لطفا استعفا دهيد تا بيش از اين ابروي معلمان را نبرده ايد.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۶:۳۷

تکليف بازنشسته‌ها چي ميشه مثلا باباي من سال 50 با ليسانس تدريس ميکرد در صورتي خيلي از معلمهاي اون زمان با ديپلم و يا فوق ديپلم درس ميدادند

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۶:۴۶

به افزايش 14 درصد نباليد آقاي وزير . با يک حساب سر انگشتي ميفهميد که بايد 168درصدافزايش ميزديد چون تورم ماهانه است نه سالانه و12 تا 14 درصد 168 درصد است .

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۷:۱۳

آقاي وزير، نمايندگان محترم! لطفا اگر طرح رتبه‌بندي را اجرا ميکنيد بازنشستگان را هم ازامتياز آن بهره مند سازيد .

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۷:۳۲

سلام بر عزيزان زحمتکش خبرگزاري وزين ايسنا؛ دوستان من از شماها که دستتون به مسئولين مي‌رسه عاجزانه تقاضامندم از وزير آموزش و پرورش بپرسيد معلماني که دکتري تخصصي گرفتند به ارائه مدرک دکتري حداکثر 150000تومان به حقوقشان اضافه مي‌شود. در کجاي دنيا چنين سيتسمي وجود دارد. قرار بود در طرح رتبه‌بندي 80 درصد حقوق اعضاي هيات علمي را به دانش‌آموختگان دکتري پرداخت کنند. با صحبتهاي وزير آموزش و پرورش معلوم شد طرح را دستکاري کردند و حداکثر پرداخت را ششصد هزار تومان اعلام کردند. اين يعني عقب نشيني از طرح. اينجانب با 31 سال سابق کار در آموزش و پرورش و مدرک دکتري با حکم سال جديد دوميليون و صد هزار تومان مي گيرم با 20ساعت کار در هفته در حالي که وزارت علوم در بدو ورود با این مدرک چهار مليون حقوق با 12 ساعت کار را پرداخت مي کند؟ اين تفاوتها خيلي ناعادلانه است. استدعا دارم پي گيري بفرماييد

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۷:۵۷

حق وحقوق معلمان استثنايي كه همان ضريب حقوقي 1.2است اعمال كنيد. زشته براي معلمان بي بضاعت كه اينجوري حقوق مي گيريم.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۷:۵۹

معلمان استثنايي را دريابيد! ضريب حقوقي1.2!

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۸:۲۹

بنده با 28سال سابقه كار در هنرستان معتقدم رتبه‌بندي مشكلي رو حل نمي‌كنه . رتبه‌بندي يعني تفاوت بين همكاران زحمتكش ، هم اكنون فرهنگيان داراي يك تفاوت بزرگ هستند؛ تفاوت نسبت به كارمندهاي ديگر دولت ، تعليم و تعلم عبادت است.امام خميني(ره)

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۹:۲۸

محض رضاي خدا استعفا بدهید.مشکل ما با 160تومن حل نميشه .

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۱۹:۳۴

به فرض محال حرف اين آقاي وزير درست باشه، کدام وزير ديگري افزايش حقوق انجام شده وزارتخانه خودشان را اعلام کرده‌اند که اين آقا شش ماه ديگري که معلوم نيست انجام شود را با رقم اعلام مي کنند

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۲۰:۲۹

همه سرکاريم. اولش گفتن با رتبه بندي حقوق استاديار ميگيريم. بعدش گفت 500 تومن اضافه ميشه.الان وزير اومده ميگه 160 تومن.با اين مقدار ميشه زندگي کرد آقاي وزير.دانش آموزاي من الان حداقل ماشين زير پاشونه ولي من با 16 سال سابقه کار هنوز نتونستم يک خونه بگيرم. کل دريافتيم 1200 هست.کجا ي اين عدالته.

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۲۱:۰۹

آقاي وزير لطفا استعفا دهيد

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۲۱:۱۶

بي‌توجهي به معلم در راستاي حمايت از اهداف آمريکاست. بي‌توجهي به معلم توهين به تمام ملت ايران است؛ چون هر خانواده‌اي يک دانش‌آموز دارد. معلم گرسنه حتما توان تدريس ندارد معلم مستاجر و... توان کافي براي تدريس ندارد

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۲۱:۴۹

اين رتبه‌بندي که فقط براي درصد کمي از معلمان دست‌يافتني است. من معلم که به گفته ي به حق نماينده ي شهرم جناب دکتر قادرمرزي در منطقه ي محروم تدريس دارم و با مشکلات عديده‌اي روبرو هستم چطور ميتونم مقاله و کتاب بنويسم ؟ وقتي در اين روستا به دليل داشتن جاده خاکي (درماههاي باراني و برفي راه روستا گلي و تردد در ان غيرممکن است) چندماه ازسال بايد تو محروم‌ترين مناطق بيتوته کنم .جايي که از انتن دهي موبايل هم محروم است ومدرسه فاقد تلفن و....است مي شود به اين رتبه هاي رويايي دست يافت؟

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۲۲:۰۷

تشکر از ايسنا آخه فاصله حقوق فرهنگيان با ديگر کارمندان 600 تومنه؟ تازه اونم که نهايت افزايش اين طرحه، با 200 تومن سر و تهش هم مياد.خوش به حال پرستارها

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۱ ۲۳:۵۷

ما را به خير فانى اميد نيست ......

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۲ ۰۰:۳۳

از همين الان براي 6 ماه بعد در بوق و کرنا دميده‌ايد که حقوق معلمين 160هزارتومان افزايش مي يابد.آيا وزراي ديگر هم درمورد افزايش حقوق کارکنان مجموعه خود به همين شکل عمل ميکنند؟ مگر معلمين اين جامعه چه فرقي با ساير کارکنان دارند که بايد هميشه انگشت نما باشند؟

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۲ ۰۰:۵۵

جه طرح خوبی! طرح فاني,!!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۲ ۰۱:۱۳

جقوق معلم 15 روز اول هرماه است الباقي را بايد در جاي ديگر کار کند

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۲ ۱۱:۳۴

با سلام . به نظر مي‌رسد ابتدا وزير محترم مي‌بايست ديدگاه خود نسبت به ارزش فرهنگ و فرهنگيان را بهبود ببخشند تا بتوانند مدافع راستين حقوق همه‌جانبه و راستين آنان باشند و تا زماني که از دل ما باخبر نباشند کاري از پيش نخواهند برد و باز مثل هر سال ما را سر زبان مي‌اندازند که حقوق فرهنگيان افزايش مي‌یابد و.............

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۲ ۲۲:۱۲

به همان انداره كه حقوق ميدهند كار كنيم

avatar
۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۴:۵۸

اين دولت هم ادامه دهنده راه دولت قبل منابع آموزش و پرورش کمه خوب چرا دستگاه هاي ديگه منابعشون زياده؟ چرا از اونا کم نمي کنيد؟ ما هبچي نمي‌خوايم جز تقسيم عادلانه حقوق و دستمزدها