• شنبه / ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93122313391

در پاسخ به ایسنا اعلام شد

آغاز تجارت الکترونیک با کشورهای دیگر/ لوازم خانگی و موبایل در صدر شکایات خرید اینترنتی

آغاز تجارت الکترونیک با کشورهای دیگر/ لوازم خانگی و موبایل در صدر شکایات خرید اینترنتی

مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران از رونمایی سامانه آموزش همگانی تجارت الکترونیک خبر داد و گفت: خلأ آموزشی یکی از معضلاتی است که در حوزه تجارت الکترونیک با آن مواجه هستیم و این موضوع باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران از رونمایی سامانه آموزش همگانی تجارت الکترونیک خبر داد و گفت: خلأ آموزشی یکی از معضلاتی است که در حوزه تجارت الکترونیک با آن مواجه هستیم و این موضوع باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد گرکانی‌نژاد امروز - شنبه - در نشستی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید به نماد اعتماد بیشتر اعتماد شود، تاکید کرد: نماد اعتماد یک لوگوی زنده است و خریداران باید به معتبر بودن سایت در زمان خرید کالا توجه کنند.

وی با بیان اینکه در رابطه با بحث تحویل کالا با شرکت پست همکاری لازم را داریم و سایت ها را تشویق می کنیم از طریق پست، کارهایشان را انجام دهند، به دومین جشنواره خرید اینترنتی تحت عنوان جشنواره "دوشنبه بازار اینترنتی" که از 18 تا 25 اسفند ماه، در حال برگزاری است اشاره و پیش‌بینی کرد تا پایان سال حدود 50 هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی در کشور انجام شود.

گرکانی‌نژاد با بیان اینکه از حدود 600 سایتی که در جشنواره ثبت نام کرده بودند حدود 211 سایت انتخاب شدند، گفت: میزان بازدید از سایت بالای 90 درصد است که حدود 75 درصد از مراجعه کنندگان به سایت ها اقدام به خرید کردند و 92 درصد از میزان بازدیدکنندگان مربوط به ایران، دو درصد آمریکای شمالی و شش درصد برای بقیه کشورها بود.

میزان خریدهای اینترنتی در سال جاری

وی افزود: بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی آمار خرید و پرداخت اینترنتی تا پایان شهریور حدود 23 هزار میلیارد تومان بود که پیش بینی می‌شود این آمار تا پایان سال جاری به حدود 50 هزار میلیارد تومان برسد که این آمار در مقایسه با سال گذشته 229 درصد رشد دارد.

گرکانی‌نژاد گفت: این مرکز در راستای گسترش تجارت الکترونیک با گردهم آوری کسب و کارهای اینترنتی، ضمن ایجاد فضای امن برای خرید مردم و ترغیب خرید اینترنتی در قالب جشنواره خریدهای اینترنتی قصد دارد بهترین کسب وکارهای اینترنتی را معرفی کند.

وی همچنین از بهره برداری مرکز مشاوره مجازی دارندگان نماد اعتماد، سامانه آموزش همگانی تجارت الکترونیک و باشگاه هواداران نماد اعتماد الکترونیک خبر داد.

مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران با اشاره به انجمن مشاوره مجازی گفت: در این انجمن سایت های فعال و دارای نماد یا متقاضیان می‌توانند مشاوره تجاری دریافت کنند و پیش بینی می کنیم در آینده بتوانیم مشاوره‌هایی در دیگر زمینه ها نیز داشته باشیم.

نظارت بر فعالیت سایت های خرید اینترنتی

وی در رابطه با نحوه نظارت مرکز توسعه تجارت الکترونیک در رابطه با فعالیت سایت‌های خرید اینترنتی گفت: این سایت ها به لحاظ محتوایی و شکلی نظارت می شوند که به لحاظ محتوایی دستگاه های تخصصی بازوی اصلی نظارت هستند و به لحاظ شکلی این کار توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک انجام می شود.

به گزارش ایسنا، سرهنگ علی نیک نفس - رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری - نیز در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که بیشترین شکایات از طریق خرید اینترنتی مربوط به چه کدام کالاهاست؟ گفت: بیشترین میزان فراوانی خرید الکترونیکی مربوط به لوازم خانگی و موبایل است که 35 درصد را به خود اختصاص داده و خدمات مشاوره و بورس 12.5 درصد، خرید خدمات و هاستینگ 10.5 درصد، اقلام فرهنگی 9.7 درصد، سی دی و مباحث آموزشی و نرم افزاری 9 درصد و شارژ تلفن همراه 6.7 درصد بود که براساس میزان فراوانی بیشترین آمار شکایات نیز به دست می آید.

حجم بالایی از جرائم، با انگیزه اقتصادی و مالی رخ می دهد

وی با بیان اینکه حجم بالایی از جرائم با انگیزه اقتصادی و مالی رخ می دهد، گفت: ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی در حوزه مرکزتوسعه تجارت الکترونیک و وزارت صنعت، معدن و تجارت در نماد اعتماد الکترونیکی دیده شده که ما هم با توجه به لزوم دیده شدن سازوکارهای انتظامی و فرآیندهایی که نگرانی های ما را به حداقل برساند همکاری مناسبی در این زمینه انجام دادیم.

نیک نفس با بیان اینکه درحال حاضر در حوزه اعطای نماد تلاش های خوبی به صورت مشترک صورت گرفته است، افزود: هدف از اعطای نماد از دیدگاه پلیس این است که جرمی رخ ندهد و اگر جرمی اتفاق بیفتد امکان پیگیری و رسیدگی به ‌آن وجود داشته باشد.

او در عین حال بیان کرد:‌ با توجه به شکایات واصله کمتر از یک درصد شکایت‌ها مربوط به فروشگاه‌ها و مراکزی بوده که دارای نماد اعتماد بودند و در واقع عمده کلاهبرداری های صورت گرفته برای سایت هایی است که نماد اعتماد ندارند.

45.8 درصد شکایات درخریدهای اینترنتی مربوط به عدم تحویل کالا یا ارائه خدمات

نیک نفس همچنین اظهار کرد: از بین شکایات 45.8 درصد در رابطه با عدم تحویل کالا یا ارائه خدمات بود و عدم انطباق کیفیت با مشخصات فنی 20 درصد میزان شکایات را به خود اختصاص داد و جعل برند و ارائه کالاهای تقلبی نیز 10.5 درصد شکایات را از آن خود کرد.

وی ادامه داد: به طور کلی 99 درصد جرائم در فروشگاه های مجازی فاقد نماد اعتماد اتفاق می افتد که تلاش ما این است مردم حتما از فروشگاه های معتبر و دارای نماد اصلی اعتماد خرید کنند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری گفت: در مجموعه ناجا همگرایی و هم افزایی وجود دارد و پلیس فتا، اماکن و پلیس آگاهی همکاری نزدیکی دارند که موضوع کسب و کار آنلاین دارای امنیت بیشتری شود.

نیک نفس درعین حال تاکید کرد: همکاران ما به صورت دائم در حال رصد هستند و مراکزی که قصد کلاهبرداری دارند به سرعت شناسایی شده و اقدامات قانونی لازم انجام می شود.

آغاز تجارت الکترونیک با کشورهای دیگر

همچنین شهرام حی‌شاد - مدیر فناوری‌های نوین شرکت پست - در این نشست از امضای تفاهم نامه ای با کشورهای ترکیه، افغاسنتان و‌ آذربایجان در آینده ای نزدیک خبر داد که با این کار تجارت الکترونیک به آنسوی مرزها نیز گسترش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بحث اعتمادسازی و فرهنگ سازی در زمینه تجارت الکترونیکی بسیار مهم است، اظهار کرد: آمار و ارقام نشان می دهد که هنوز مردم اعتماد لازم را در رابطه با خرید اینترنتی ندارند که باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha