• چهارشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93122011898

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:

بودجه 4700 میلیارد تومانی دولت برای پژوهش، فناوری و نوآوری سال 94

بودجه 4700 میلیارد تومانی دولت برای پژوهش، فناوری و نوآوری سال 94

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تشریح جزئیات بودجه شرکتهای دانش‌بنیان و صندوق نوآوری در سال 94 گفت: در بودجه سال 94، دولت برای بحث پژوهش، فناوری و نوآوری چهار هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار منظور کرده که این رقم نسبت به سال گذشته رشدی 24 درصدی دارد.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تشریح جزئیات بودجه شرکتهای دانش‌بنیان و صندوق نوآوری در سال 94 گفت: در بودجه سال 94، دولت برای بحث پژوهش، فناوری و نوآوری چهار هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار منظور کرده که این رقم نسبت به سال گذشته رشدی 24 درصدی دارد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، قاسم احمدی لاشکی با اشاره به افزایش 24 درصدی بودجه پژوهش، فناوری و نوآوری اظهار کرد: در بودجه سال 94، دولت برای بحث پژوهش، فناوری و نوآوری چهار هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار منظور کرده که این رقم نسبت به سال گذشته رشدی 24 درصدی دارد و اگر اعتبارات پژوهشی شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و... را در ردیف‌های متفرقه به آن اضافه کنیم، این اعتبارات به پنج هزار و 800 میلیون تومان می‌رسد که این باز هم رشد 25 درصدی را به ما نشان می‌دهد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس تأکید کرد: برای رسیدن به جایگاه اول علمی و فناوری منطقه و دستیابی به سهم سه درصدی پژوهش از تولید ناخالص ملی (GDP) که اصلی‌ترین هدف ملی حوزه فناوری تا پایان برنامه پنجم توسعه است، زمان زیادی باقی نمانده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نسبت اعتبارات پژوهشی ما به بودجه کل کشور 69 صدم درصد و همچنین این نسبت به تولید ناخالص داخلی 43 صدم درصد است.

احمدی لاشکی خاطرنشان کرد: با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی علم و فناوری و تأکید ایشان بر اقتصاد دانش بنیان، افزایش بودجه تحقیق و پژوهش و رسیدن به سهم حداقل چهار درصدی پژوهش از تولید ناخالص داخلی تا سال 1404 متأسفانه فاصله زیادی داریم.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه به اختصاص 300 میلیون دلار برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: امسال از محل صندوق نوآوری و شکوفایی 300 میلیون دلار معادل 855 میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده که این کمک بزرگی است که می‌توانیم برای نخبگان انجام دهیم.

وی با ابراز نارضایتی از عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در سال گذشته، گفت: متأسفانه در سال گذشته خیلی از نخبگان کشور نتوانستند از این صندوق پولی دریافت کنند و صندوق نوآوری و شکوفایی قسمت اعظمی از این پول را نگه داشت، به همین دلیل برای جلوگیری از این مساله امیدواریم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طوری برنامه‌ریزی کند که افراد نخبه از این اعتبارات بهره مند شوند و بتوانند استفاده لازم را ببرند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با این روند افزایش بودجه تحقیق و پژوهش تا چشم‌انداز 1404 می‌توانیم به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر دستیابی به حداقل چهار درصد از سهم تولید ناخالص ملی برای پژوهش برسیم، به سایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متأسفانه با این روند افزایش بودجه تحقیق و پژوهش تا سال 1404 به مطالبه ایشان نمی‌رسیم و اگر خوش‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم، شاید بتوانیم به دو درصد (GDP) برسیم.

احمدی لاشکی گفت: برای تحقق مطالبه رهبری مبنی بر رسیدن به چهار درصد (GDP) تا سال 1404 نیازمند تغییر نگرش دولت و مجلس به مباحث علم و فناوری بویژه در حوزه پژوهش هستیم تا ان شاءالله با تلاش مضاعف بتوانیم به مطالبه مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم.

وی در ادامه همچنین از افزایش 50 میلیارد تومانی بودجه دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: در لایحه بودجه 94 دولت، بودجه دانشگاه فرهنگیان 167 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس این رقم با افزایش 50 میلیارد تومانی به 220 میلیارد تومان افزایش یافت.

احمدی لاشکی با اشاره به هدف مجلس شورای اسلامی از افزایش بودجه دانشگاه فرهنگیان گفت: خوشبختانه در بودجه 94 دانشگاه فرهنگیان رشد قابل ملاحظه ای داشتیم، چرا که اعتقاد داریم باید بهترین‌ها به این دانشگاه راه پیدا کنند و در این دانشگاه تربیت شوند، چرا که آنان آینده‌سازان کشورند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بودجه سال 94 آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: دولت در لایحه بودجه 94، 24 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار برای آموزش و پرورش اختصاص داده بود که از این مبلغ حدود 22 هزار و 500 میلیارد تومان را به حقوق جاری، مزایا و ادارات کل آموزش و پرورش اختصاص داد و این در حالی است که این وزارتخانه در حال حاضر چهار هزار و 200 میلیارد تومان بدهی دارد.

احمدی لاشکی همچنین از افزایش بودجه آموزش و پرورش خبر داد و گفت: خوشبختانه امسال توانستیم 6 هزار میلیارد تومان را که هزار و هفتصد میلیارد تومان آن به مطالبات فرهنگیان اختصاص دارد، به بودجه آموزش و پرورش اضافه کنیم و بودجه این وزارتخانه را به 30 هزار میلیارد تومان برسانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha