• چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93121307674
  • منبع : نمایندگی همدان

پژوهشکده انگور و کشمش ملایر به دنبال ایجاد بانک ژن بین‌المللی

پژوهشکده انگور و کشمش ملایر به دنبال ایجاد بانک ژن بین‌المللی

رئیس پژوهشکده انگور و کشمش ملایر گفت: بهبود ذخایر توارثی انگور و ایجاد بانک ژن استانی، ملی و بین‌المللی ‌از جمله اهداف راهبردی پنج ساله این مرکز به شمار می‌رود.

رئیس پژوهشکده انگور و کشمش ملایر گفت: بهبود ذخایر توارثی انگور و ایجاد بانک ژن استانی، ملی و بین‌المللی ‌از جمله اهداف راهبردی پنج ساله این مرکز به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه همدان، انگور یکی از مهمترین میوه‌های نام برده شده در قرآن است که از آن به عنوان درمان هم استفاده می‌کنند و خداوند آن را میوه اهل بهشت دانسته و بی‌تردید این امر با هدف جلب توجه مؤمنان به اهیمت این میوه در سوره مؤمنون صورت گرفته است و 11 آیه قرآن به انگور اشاره دارند.

انگور یکی از مهمترین میوه‌هایی است که از زمان‌های بسیار قدیم مورد استفاده بشر قرار گرفته است، به طور کلی دو نظریه متفاوت در مورد دیرینگی انگور وجود دارد؛ عده‌ای معتقدند که انگور، حتی قبل از پیدایش غلات، مورد استفاده بشر قرار گرفته است. انگور بطور وحشی و به مقدار فراوان در جنگل ها وجود داشته و انسان های نخستین از برگ و میوه آن بهره می‌ جستند.

شهرستان ملایر در زمینه تولید انگو و کشمش یَد طولایی دارد و باغستان‌های زرخیز این شهرستان از دیرباز مهد تولید این میوه بهشتی بوده است. ملایر در حال حاضر در زمینه تولید انگور رتبه دوم کشوری را دارد و کشمش آن در سطح جهان جزو مرغوبترین محصولات تولیدی است.

در دو سال گذشته با احداث و راه‌اندازی پژوهشکده انگور و کشمش در ملایر، ‌گام‌های ماندگار فراوانی در راستای بهبود وضعیت تولید و رفع مشکلات کشاورزان و باغداران شهرستان، ‌استان و حتی کشور برداشته شده است.

دکتر حمید نوری، رئیس پژوهشکده انگور و کشمش ملایر به خبرنگار علمی ایسنا گفت: بهبود ذخایر توارثی انگور از طریق شناسایی همه ارقام انگور مورد کشت در کشور و واردات ژرم پلاسم ارقام تجاری و برتر خارجی و ایجاد بانک ژن استانی، ملی و بین‌المللی ‌از جمله اهداف راهبردی پنج ساله این مرکز به شمار می‌رود.

وی افزود: در سال‌های اخیر همایش‌های تخصصی فراوانی با حضور استادان مجرب و برجسته داخلی و خارجی با محوریت فعالیت پژوهشکده انگور و کشمش در دانشگاه ملی ملایر برگزار شده و با استقبال چشمگیر استادان،‌ دانشجویان، ‌کشاورزان، ‌تولیدکنندگان و مسؤولان مواجه شده است.

وی ‌اظهار کرد: بهبود سازگاری و افزایش مقاومت ارقام مختلف انگور در برابر شرایط سخت محیطی و آفات و بیماری‌ها، ایجاد بانک اطلاعات محیطی انگور، بهبود عملکرد (کیفی و کمی) ارقام مختلف انگور در استان و کشور با بررسی و تعیین عوامل کاهش و افزایش عملکرد، تولید محصول ارگانیک با توجه به استانداردهای جهانی و ملی و تولید ارقام تجاری مقاوم به تنش‌های محیطی با استفاده از فناوری‌های نوین سلولی و مولکول ‌جزو اولویتهای این پژوهشکده است.

این استاد دانشگاه، اهمیت استانداردسازی در بسته بندی و کیفیت محصولات انگور و کشمش را بویژه با هدف صادرات و ورود به بازارهای هدف محصول در سطوح ملی و بین‌المللی از طریق تکمیل و به روزکردن راهکارهای بهبود شرایط فعلی و دستیابی به روش‌های نوین جمع‌آوری، نگهداری، انبارداری، خشک کردن و نیز شناخت استانداردهای نوین جهانی تشریح کرد.

نوری خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم از طریق ایجاد دفتر ارتباط با صنعت، به ارائه خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و ترویجی در بخش‌های مختلف تولید و صنعت کشمش و انگور بپردازیم.

وی با اشاره به اهمیت نقش کشاورزی در رونق اقتصادی ‌ادامه داد: بهبود شرایط اقتصادی مردم منطقه از طریق افزایش عملکرد، کاهش هزینه‌ها و استانداردسازی و شناخت بازارهای داخلی و خارجی و ایجاد بانک اطلاعات اقتصادی ارقام مختلف انگور و کشمش و محصولات مستخرج از آن‌ها در افق پنج ساله پژوهشکده انگور و کشمش ملایر ترسیم شده است.

نوری، مهمترین فعالیتهای مورد نظر برای برنامه دو ساله اول پژوهشکده را برشمرد و گفت: بهبود روش‌های نگهداری و انبارداری سنتی انگور و کشمش و راهکارهای بهبود شرایط فعلی و دستیابی به روش‌های نوین با عقد قراردادهای تحقیقاتی و مشاوره‌ای با دانشگاه، بخش کشاورزی و صنایع، بهبود روش‌های بسته بندی و استانداردسازی فراورده‌های انگور و کشمش و بررسی شرایط توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در مراحل مختلف تولید انگور از جمله این فعالیتهاست.

این استاد دانشگاه، به اجرای دست کم دو طرح پژوهشی در هر کدام از گروه‌های تحقیقات به زراعی، به نژادی، تبدیل و نگهداری، مطالعات محیطی و مدیریت اقتصادی و بازار برای افزایش شاخص‌های کمی و کیفی انگور و کشمش برای رقابت در بازارهای داخلی و خارجی با عقد قراردادهای تحقیقاتی و مشاوره‌ای با دانشگاه، بخش کشاورزی و صنایع اشاره کرد.

تولید سالانه 250 هزار تن انگور در ملایر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر نیز به خبرنگار ایسنا گفت: میزان تولید انگور ملایر 250 هزار تن و میزان تولید کشمش حدود 40 هزار تن است و ملایر در این راستا رتبه دوم کشور را داراست.

غلامحسین قوی افزود: علاوه بر انگور که دارای رتبه اول در استان است، ما در زمینه تولید محصولاتی چون بادام، گردو، حبوبات، تخم مرغ، عسل، گوشت سفید، شیر و لبنیات، رتبه‌های برتر را در سطح استان همدان داریم.

فعالیت 67 کارخانه شستشو و بسته بندی کشمش در ملایر

وی به فعالیت 67 کارخانه شستشو و بسته بندی کشمش با برند ملایر و صادرات آن به نقاط مختلف جهان اشاره کرد و گفت: کشمش ملایر با وجود املاح معدنی و قند مناسب دارای برتری خاصی به نمونه‌های دیگر است که از شهرت جهانی خاصی نیز برخوردار است.

تقوی خاطرنشان کرد: ملایر یکی از مهمترین شهرهای استان در خصوص تولیدات کشاورزی است و با ارزش افزوده حدود 7300 میلیارد ریال تولیدات کشاورزی در سال، رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: ملایر با پیشینه غنی در زمینه باغداری بویژه باغ انگور و تولید این محصول توانسته جایگاه ویژه‌ای در کشور در زمینه تولید و صادرات انگور و کشمش به خود اختصاص دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر افزود: آموزش کشاورزان، رعایت اصول مهندسی در تولید و برداشت، بسته بندی مناسب، بازاریابی و حمایتهای مسؤولین مرتبط همگی می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

به گزارش ایسنا، با وجود پتانسیل‌های فراوان موجود، اقدامات، ‌پژوهش‌ها و فعالیت مهم و ماندگار انجام شده و نبود صنایع تبدیلی در ملایر یکی از مشکلات عدیده موجود به شمار می‌رود. از سوی دیگر کاهش بارندگی و ‌نبود بسته بندی مناسب برای کشمش تولیدی برای رقابت با بازارهای جهانی، باید مورد توجه مسؤولان مربوطه قرار گیرد. به هرحال امید است با نگاهی راهبردی و اقتصادی به انگور و کشمش ملایر شاهد رونق بیش از پیش تولید و صادرات این محصول باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha