• دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 93121106442
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

مشاهده دو توله «کاراکال» در شهرستان بویراحمد+تصاویر

مشاهده دو توله «کاراکال» در شهرستان بویراحمد+تصاویر

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد سرپرست اداره‌ی محیط زیست شهرستان بویراحمد از مشاهده شدن دو توله بسیار کوچک کاراکال در این شهرستان خبر داد.

سرپرست اداره‌ی محیط زیست شهرستان بویراحمد از مشاهده شدن دو توله بسیار کوچک کاراکال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی کهگیلویه و بویراحمد، «کامبیز حسین‌پور» افزود: دیروز (یکشنبه 10 اسفندماه) یکی از علاقه‌مندان به طبیعت به اداره‌ی محیط زیست شهرستان بویراحمد مراجعه و اعلام می‌کند جانوری را به همراه دو توله‌اش برای نخستین بار در عرصه‌های آزاد مشرف به این شهرستان مشاهده کرده که تاکنون در این منطقه دیده نشده است.

وی اظهار کرد: پس از دریافت این گزارش بلافاصه عازم محل مذکور شده و با راهنمایی فرد گزارش دهنده به نقطه مورد نظر هدایت شدیم.

سرپرست اداره‌ی محیط‌زیست شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: در این محل دو توله بسیار کوچک کاراکال را مشاهده کردیم که مشخص بود تازه به دنیا آمده‌اند. مادر توله‌ها در آن زمان در محل حضور نداشت اما فردی که گزارش مربوطه را به اداره ارائه کرده بود مادر آنها را در کنار توله‌ها دیده بود.

حسین‌پور تصریح کرد: چون احتمال داشت بوی انسان در محیط و یا روی بدن توله‌ها باقی مانده و کاراکال مادر از قبول مجدد آنها خودداری کند، از دست زدن به کاراکال‌های کوچک و انجام هرگونه بیومتری و نمونه‌برداری خودداری کرده و پس از تهیه چند تصویر به سرعت محل را ترک کردیم.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ موردی از حضور کاراکال در مناطق چهارگانه(منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دنای شرقی و منطقه حفاظت شده سیوک) و آزاد شهرستان بویراحمد گزارش نشده و این برای نخستین بار است که حضور کاراکال در عرصه‌های طبیعی این شهرستان به ثبت می‌رسد.

سرپرست اداره‌ی محیط‌زیست شهرستان بویراحمد گفت: کاراکال یکی از هشت گربه‌سان وحشی ایران بوده و از گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض کشور بشمار می‌رود که کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.

حسین‌پور افزود: کاراکال عمدتاً در نواحی بیابانی و حاشیه بیابان‌های مرکزی ایران زندگی می‌کند اما در برخی مناطق کوهستانی نیز مشاهده شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ کاراکال به لحاظ جثه از گربه‌ی وحشی، گربه‌ی جنگلی و گربه‌ی شنی بزرگتر بوده و به‌علت مهارت بالا در شکار و جثه‌ی نسبتاً بزرگ، علاوه‌بر طعمه‌های کوچک و پرندگان، پستانداران بزرگتری نظیر آهو، جبیر، بره‌ها و بزغاله‌های وحشی و گوسفندان اهلی را نیز شکار می‌کند.

توله کاراکال

توله کاراکال

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha