• دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۸:۱۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 93120402517
  • خبرنگار : 71526

نشست بررسی زوایای نامه رهبری به جوانان غربی

فواد ایزدی: هدف اصلی نامه رهبری جلوگیری از تقابل میان اسلام و غرب بود

تنها هدف نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی دعوت از آنان به اسلام نیست بلکه شناساندن اسلام واقعی به جوانان اروپایی برای جلوگیری از بروز تقابل بیش‌تر میان اسلام و غرب است.

تنها هدف نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی دعوت از آنان به اسلام نیست بلکه شناساندن اسلام واقعی به جوانان اروپایی برای جلوگیری از بروز تقابل بیش‌تر میان اسلام و غرب است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فواد ایزدی، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان عصر دوشنبه در نشست بررسی زوایای نامه رهبری به جوانان غربی که در دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: مخاطب این نامه، کسانی هستند که از کودکی به دلیل تبلیغات به شدت منفی علیه اسلام، دیدگاه منفی نسبت به اسلام دارند. اما به هر حال چون فطرت همه انسان‌ها یکسان است، باید از این ظرفیت استفاده کرد. شما می‌توانید با خواندن کتاب مالکوم ایکس بفهمید که دیدگاه کسانی که تازه مسلمان می‌شوند چیست.

او ادامه داد: این نامه به شکل هدفمند برای جوانان نوشته شده است، چرا که هم اکنون به سیاسیون فعلی غرب امیدی نیست و این جوانان هستند که آینده هر کشور را می‌سازند. درست است که این نامه خطاب به جوانان اروپایی است اما این دلیل نمی‌شود که جوانان ایرانی و دیگر کشورها به سوالاتی که در این نامه مطرح شده است، توجه نکنند. برخی از مردم و روشنفکران نیز باید به این سوالات مطرح شده در این نامه توجه کنند.

ایزدی گفت: تفکر انجام کارهای فرهنگی در خارج از کشور از اوایل انقلاب ایجاد شد و حوزه‌های مختلفی نیز به وجود آمد که البته تاکنون مفید نبوده است. متاسفانه ترجمه نامه‌های مهمی مثل نامه مقام معظم رهبری نیز ترجمه روان و صحیحی نیست‌، البته این مسائل به دلیل سوء مدیریت پیش می‌آید. در این نامه، در سوالی مطرح شده است که آیا شما جوانان کتاب‌های مربوط به پیامبر و بزرگان اسلام را خوانده‌اید؟ این در حالی است که اگر بخواهیم کتاب‌های اسلامی را با ترجمه خوب به جوانان اروپایی معرفی کنیم شاید تعداد آن از چند عدد تجاوز نکند.

این عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان اظهار کرد: تقابلی که میان اسلام و غرب به وجود آمده است به اسلام ضربه خواهد زد، هدف نامه مقام معظم رهبری تنها دعوت از جوانان اروپایی به اسلام نیست بلکه شناخت اسلام واقعی به جوانان غربی برای از بین بردن و جلوگیری از بروز تقابل بیش‌تر میان اسلام و غرب است.

او افزود: روش صحیح انجام کارهای فرهنگی در غرب ایجاد شبکه‌ای از افراد مناسب و عالم در کشورهای هدف برای تبیین بیش‌تر و صحیح‌تر از اسلام است که از اوایل انقلاب تاکنون این امر انجام نشده است. ما هم اکنون وارث تمدن اسلام اصیل هستیم چرا که کشورهای مسلمان دیگر با مشکلات مذهبی گوناگونی روبه‌رو هستند و هم اکنون این وظیفه ماست تا اسلام واقعی را به جهان بشناسانیم.

هم‌چنین در این نشست بازرگان، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان بریتانیا و دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد آمریکا نیز در مورد نامه‌ی مقام معظم رهبری به جوانان غربی گفت: نامه رهبری به دلیل غفلت و بی‌توجهی مسوولان در تبلیغ مناسب، آن طور که باید، به جهان شناسانده نشده است. در وبسایت‌های خارجی، تنها گاردین نامه رهبری را به صورت کامل منتشر کرده است، این در حالی است که برخی از نهادهای داخلی که برای انجام چنین کارهایی بودجه می‌گیرند هیچ گونه اقدامی در این باره انجام نداده‌اند.

او گفت: انجمن اسلامی مستقر در انگلیس و آلمان نیز تلاش‌هایی در مورد تبلیغ این نامه انجام دادند و پس از ترجمه،‌ آن را میان مردم پخش کردند. تنها حرکتی که برای تبلیغ این نامه انجام شد همین اقدام بود و برای مثال سازمان تبلیغات اسلامی هیچ‌گونه اقدام مناسبی در خارج از کشور در این باره انجام نداده است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان بریتانیا اظهار کرد: ما ابتدا باید فضای تبلیغاتی خارج از کشور را بشناسیم. تنها شانس ما برای تاثیرگذاری در فضای تبلیغاتی خارج از کشور استفاده از فضای مجازی است. مهم‌ترین خاصیت نامه رهبری، به روز بودن آن است. رهبری از ادبیاتی در نامه خود استفاده کردند که حس تحمیلی بودن در آن وجود نداشته باشد، بلکه رهبری در این نامه تنها از جوانان برای تلاش در جهت شناخت صحیح اسلام دعوت کرده‌اند. هدف این نامه آن بود که حداقل برخی از جوانان غربی به مطالعه قرآن تشویق شوند که البته این امر بدون استفاده از فضای مجازی بعید است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha