• چهارشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۸:۱۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 93112916561
  • منبع : نمایندگی زنجان

مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‎ای آموزش و پرورش:

استعداد دانش‎آموزان فقط در رشته‏‌های نظری تعریف نشود

استعداد دانش‎آموزان فقط در رشته‏‌های نظری تعریف نشود

مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‎ای وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: استعداد دانش‎آموزان فقط در رشته‏‌های نظری تعریف نشود.

مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‎ای وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: استعداد دانش‎آموزان فقط در رشته‏‌های نظری تعریف نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، سیدمحسن حسینی‌مقدم در نشستی خبری گفت: آموزش و پرورش متولی رسمی آموزش‎های فنی و حرفه‎ای در کشور است که 41 درصد دانش‎آموزان مقطع متوسطه دوم در پایه تحصیلی دوم و سوم در هنرستان‎ها تحصیل می‎کنند که باید بر اساس سیاست‎گذاری‎های کلان برنامه پنجم توسعه 46.2 درصد از دانش‎آموزان به آموزش‎های فنی و حرفه‎ای مشغول باشند که این پیش‎بینی باید تا سال آینده محقق شود.

وی افزود: هدف آموزش‎های هنرستانی، آشنایی دانش‎آموزان با یک حرفه است تا بتوان استعداد مهارتی آن‌ها را پرورش داد. از طرفی به دنبال این موضوع هستیم که ارتباط و توانایی مغز و دست هنرجویان شکوفا شود. همچنین باید به سمت ایجاد اشتغال حرکت کنیم و با توجه به اینکه هنرستان‎ها زمینه‎ساز اشتغال هستند باید به این آموزش‎ها توجه شود تا دانش‎آموزان به ‌عنوان نیروی ماهر وارد جامعه شوند.

مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‎ای وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هم‎اکنون به ازای یک تکنسین چهار مهندس در جامعه وجود دارد، در حالی که این موضوع باید برعکس باشد گفت: دانش‎آموزان فنی و حرفه‎ای در 43 رشته مشغول به تحصیل هستند که چهار رشته کشاورزی، 19 رشته خدماتی و مابقی در زمینه صنعت است. همچنین در کارودانش نیز 266 رشته فعال است، این در حالیست که امکان ادامه تحصیل در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای، آزاد و علمی‌-کاربردی برای این دانش‌آموزان وجود دارد.

وی اظهار کرد: از سال 95 که سند تحول بنیادین به سطح آموزش‎های مقطع دبیرستان می‌رسد آموزش‎های این مقطع از دو سال به سه سال افزایش می‌یابد. همچنین دفتر آموزش‎های فنی و حرفه‎ای در راستای ارتقای کیفیت آموزش‎های خود برنامه‎های مختلفی دارد که برگزاری مسابقات علمی، عملی و جشنواره هنرهای تجسمی نمونه‎های آن است که جشنواره هنرهای تجسمی مردادماه سال آینده در زنجان برگزار خواهد شد که شناساندن رشته‎های هنری به جامعه مخاطب، اولیا و دانش‎آموزان از اهداف این جشنواره است.

حسینی‌مقدم تصریح کرد: در این جشنواره شرایطی فراهم می‌شود که استعداد و خلاقیت دانش‌آموزان در حال تحصیل و معلمان آن‌ها مشخص شود. همچنین پویایی هنرآموزان، ارزیابی کیفی آموزش‎های فنی و حرفه‌ای و فضای رقابتی سازنده برای هنرجویان از دیگر اهداف این جشنواره است.

جشنواره هنرهای تجسمی در شش رشته گرافیک، نقشه‎کشی معماری، صنایع‌دستی، نقاشی، انیمیشن و طراحی دوخت با موضوعات مختلف دینی، فرهنگی اجتماعی، اقتصادی، موضوعات روز جامعه، مناسبت‎های ملی، حفظ میراث‌فرهنگی، هفته مشاغل، پوشاک ملی، بحران آب و ... برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: در مورد آموزش‎های هنرستانی نیازمند جریان‎سازی فرهنگی هستیم که نقش رسانه‎ها در یاری رساندن در این زمینه بسیار اهمیت دارد؛ چرا که به کمک رسانه‎ها می‌توان این موضوع را تبیین کرد که استعداد دانش‎آموزان در آموزش‎های نظری تعریف نشود. هم‎اکنون عمده افراد بیکار جامعه کسانی هستند که پس از اخذ مدرک لیسانس یا فوق‎لیسانس به ادارات آموزش فنی و حرفه‎ای مراجعه می‎کنند تا یادگیری مهارت شغلی را آغاز کنند. در طول آموزش‎های این افراد هزینه‎های بسیار صرف شده و از آن استفاده نشده است.

مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‎ای وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار و افق 1404 نیازمند ایجاد اشتغال هستیم. آموزش‎های اولیه اشتغال در هنرستان‎ها انجام می‌شود و بر اساس شاخص‎های ارزشیابی آموزش و پرورش برای پنج سال آینده باید 48.26 درصد دانش‌آموزان در هنرستان‎ها تحصیل کنند که نشان‌دهنده ضرورت و نیاز کشور به اشتغال است.

وی در خصوص فرهنگ‌سازی تحصیلات فنی و حرفه‎ای در جامعه تاکید کرد: برنامه‎های متنوعی برای دفتر فنی و حرفه‌ای پیش‌بینی شده است که مهم‏ترین فعالیت، فرهنگ‎سازی این رشته‎ها در جامعه است. این کار با فعالیت‎هایی همچون حضور در استان‎ها، حضور در بین اصحاب رسانه، حضور در بین خانواده‎ها و حضور هنرآموزان در بین دانش‎آموزان متوسط دور اول انجام می‌شود؛ چرا که توسعه متوازن رشته‎ها اهمیت بالایی دارد. این در حالیست که تب رشته تجربی در بین خانواده‎ها همه‌گیر شده و نیازمند فرهنگ‎سازی و معرفی توان خود در این زمینه هستیم.

وی در خصوص آمار اشتغال هنرجویان هنرستان‎های فنی و حرفه‎ای و کارودانش گفت: بر اساس سرشماری سال 90 از بین سه میلیون فارغ‌التحصیل فنی و حرفه‎ای، یک میلیون و 500 هزار نفر شاغل و 700 هزار نفر جویای کار بوده‌اند که این آمار نشان می‌دهد بیش از 50 درصد فارغ‎التحصیلان به طور مستقیم وارد بازار کار شده‎اند. 74 درصد مشاغل با دست انجام می‌شود، لذا فارغ‌التحصیلانی که توانایی بهره‎برداری از دست و مغز خود را دارند می‎توانند به راحتی شاغل شوند، چرا که آمار نشان می‎دهد هرچه مدارج علمی بالاتر رفته باشد میزان اشتغال کاهش می‎یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha