وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: 99 درصد منابع وزارت آموزش و پرورش صرف پرداخت هزینهی کارمندان میشود و وزارت آموزش و پرورش تنها بر یک درصد از منابع خود مدیریت میکند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فانی که برای پاسخ به سوال ملی نمایندهی ارومیه در جلسه علنی امروز مجلس حاضر شده بود گفت: در میان همه عوامل موثر در آموزش و پرورش نیروی انسانی و به ویژه معلمان اصلیترین عامل در پیشبرد اهداف آن است و فرهنگیان معزز و دلسوز که همواره با سیلی صورت خود را سرخ نگه میدارند، همواره نه از کمبود امکانات و حق الزحمه بلکه از تبعیض در شکوه بودند و اعتبارات آموزش و پرورش هیچگاه نتوانسته است آنگونه که باید از جبران زحمات و خدمات این قشر برآید.
وی گفت: از طرف دیگر اختلال در ساختار بودجه آموزش و پرورش به دلایلی که تشریح میشود هرگونه امکان افزایش سهم پرسنلی از بودجه کل آموزش و پرورش را سلب کرده است.
وی افزود: همه شما نمایندگان محترم می دانید که درصد سهم پرسنلی از کل بودجهی آموزش و پرورش بسیار بالاست و در سالهای اخیر این درصد به 99 درصد رسیده است و همه هزینههای دیگرآموزش و پرورش در مورد سرانه مدارس جذب نیرو آموزشهای ضمن خدمت تسهیلات و پرداخت مطالبات همه و همه با یک درصدباقیمانده انجام میشود و آموزش و پرورش برای اجرای فعالیتهای خود باید یک درصد کل بودجه را مدیریت کند و در شرایط این چنینی و با اولویت اجرای سند تحول نظام آموزش و پرورش استخدام نیروهای جدید امکان پذیر نیست.
فانی گفت: بر اساس آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش تعداد کارکنان شاغل در این دستگاه طی4 سال اخیر یعنی از سال 88 تا 92 بالغ بر 120 هزار نفر افزایش داشته و در دولت قبل در فاصلهی 88 تا 92 120 هزار نفر به پرسنل آموزش و پرورش افزوده شده و این در حالی است که تعداد دانش آموزان طی سالهای موصوف با سیر نزولی مواجه بوده است و تاکید میکنم افزایش نیروی انسانی بدون افزایش متناسب بودجه و امکانات بوده باعث اختلال در ساختار بودجه آموزش و پرورش شده و در نتیجه خدمات رفاهی و بهبود معیشت معلمان و فرهنگیان را مورد تهدید قرار داده است.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر مشکلات معیشتی و رفاهی و خدماتی معلمان و فرهنگیان آموزش و پرورش و همچنین اختلال در نظام پرداخت مطالبات فرهنگیان، گفت: هر چه تعداد پرسنل آموزش و پرورش افزایش یابد خدمات ما نسبت به فرهنگیان و معلمان نیز کاهش مییابد و بر این اساس تا زمانی که سازماندهی نیروی انسانی موجود سامان نیابد و ساختار بودجه اصلاح نشود ورود هرگونه نیروی جدید امکان تضعیف شرایط رفاهی و معیشتی فرهنگیان را بالا میبرد.
به گفته فانی، مجلس محترم بنا به شرایطی که ناخواسته ایجاد شده بود و معلمان و نیروهای جوان بخشی از وقت و عمر خویش را صرف تدریس در مراکز پیش دبستانی کرده بودند و توقع استخدام درآموزش و پرورش را داشتند در تاریخ 19 /7/ 91 قانونی را به تصویب رساند که آموزش و پرورش ظرف دو سال با رعایت قوانین خدمات کشوری و قانون برنامه پنجم توسعه با برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی را در اولویت استخدام قرار دهد.
فانی ادامه داد: از آنجا که آموزش و پرورش نیز خود را ملزم به اجرای قانون میدانست مقدمات کار را فراهم و پیشنویس برنامهای را تنظیم کرد و تاریخ برگزاری آزمون را نیز مشخص نمود که پیش نویس آن را همان زمان حضور نماینده محترم سوال کننده یعنی آقای قاضی پور تقدیم داشتیم و همزمان با آماده سازی فرآیند اجرای کار مرکز سنجش آموزش و پرورش با استفاده از تجربیات قبلی آماده شد تا نسبت به تعیین منافع و سرفصلهای آزمون اقدام نماید و از آنجا که در اجرای قوانین بالا دستی در مورد اخذ ردیف استخدامی بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و تصویب شورای توسعه باشد مقدمات اخذ مجوزها را از سازمانهای مربوط فراهم نمودیم و در تاریخ 7 /2/ 93 موضوع منعکس شد و درخواست ردیف استخدامی برای استخدام معلمان پیش دبستانی صادر شد.
ولیکن سازمان مرتبط آموزش و پرورش را مجاز به اخذ ردیف استخدامی جدید ندانست و استدلال نمود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه صحبتهای خود و در پاسخ به سوال نمایندهی ارومیه تصریح کرد: از آنجا که آموزش و پرورش در سالهای 90 و 91 با جذب 76 هزار نفر از نیروهای شرکتی و تبدیل آنها به استخدام قراردادی و پیمانی از اجرای طرح مهر آفرین دولت وقت اقدام کرده است بیش از تعداد نیروهای خروجی و سهمیه خود استخدام کرده و بر این اساس سازمان مدیریت ، آموزش و پرورش را مجاز به استخدام نیروهای جدید ندانسته و تخصیص ردیفهای استخدامی را منوط به خروج نیروهای بازنشسته کرده است.
وی افزود: آموزش و پرورش اولویت استخدام نیروهای پیش دبستانی را در اولویت خود دارد و موضوع را منتفی نمیداند وبا توجه به حساسیت نمایندگان و ضرورت احترام به نظرات آنها وزارت آموزش و پرورش به نوعی در جستجوی راهی برای پاسخگویی به خدمات نیروهای پیش دبستانی بوده است و مکاتبات با سازمان مدیریت انجام شده تا با اجرای بخشی از اساسنامهی دانشگاه فرهنگیان نیروی انسانی مورد نیاز با اولویت نیروهای پیش دبستانی پس از یک دوره مهارتی به استخدام درآورد و آخرین پیگیریهای وزارت آموزش و پرورش مبنی بر این است که با این درخواست آموزش و پرورش سازمان مدیریت موافقت کرده است.
فانی در پایان تاکید کرد که آموزش و پرورش به زودی و با مشارکت و کمک سازمانهای مختلف ذیربط شرایط را برای برگزاری آزمون استخدامی فراهم میکند و در صورت امکان نیز نیروهای پیش دبستانی را بر اساس ضوابط جذب مینماید و با این مهم نیازمند توسعه منابع مالی است.
انتهای پیام
نظرات