• چهارشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۳ / ۰۸:۱۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 93101709169
  • خبرنگار : 71474

عدم توجه به جلو اصلی‌ترین عامل تصادفات جاده‌ای ایران

عدم توجه به جلو اصلی‌ترین عامل تصادفات جاده‌ای ایران

هر چند نتیجه جلسه اخیر کمیسیون ایمنی راه‌ها نشان می‌دهد همچنان روند کاهشی تصادفات ایران ادامه دارد اما مشکلات فنی و عدم توجه رانندگان همچنان جان هزاران ایرانی را در جاده‌های کشور می‌گیرد.

هر چند نتیجه جلسه اخیر کمیسیون ایمنی راه‌ها نشان می‌دهد همچنان روند کاهشی تصادفات ایران ادامه دارد اما مشکلات فنی و عدم توجه رانندگان همچنان جان هزاران ایرانی را در جاده‌های کشور می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در طول هشت ماهه نخست امسال 12 هزار و 198 ایرانی در جاده های مختلف ایران به دلیل تصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند.

این آمار که نسبت به زمان مشابه خود در سال گذشته کاهشی 7.1 درصدی را نشان می‌دهد هر چند ادامه روند کاهش تلفات جاده‌های ایران در طول سال‌های گذشته به حساب می‌آید اما هنوز تا رسیدن به استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد.

این آمار تلفات که در کشورهای پیشرفته با وجود آمار بالای خودروهای فعال در جاده‌هایشان حتی به هزار نفر در سال نیز نمی‌رسد نشان از آن دارد که برای بهبود وضعیت جاده‌های ایران باید چندین عامل مختلف را در کنار یکدیگر جمع کرد.

هر چند طرح استانداردسازی جاده‌های ایران از سال‌ها پیش آغاز شده و همچنان با تکمیل و آغاز به کار آزادراه‌ها و بزرگراه‌های استاندارد ادامه دارد و در کنار آن سازمان راهداری نیز با همکاری پلیس راهور تلاش کرده وضعیت نظارتی بر جاده‌ها را با افزایش دوربین‌های موجود برای ثبت تخلفات بالا ببرد اما همچنان نقش رانندگان ایرانی به عنوان اصلی ترین عامل در تصادفات و تلفات جاده ای ایران شناخته می‌شود.

طبق اعلام کمیسیون ایمنی راه‌ها عدم توجه به جلو عامل 36 درصد از تصادفات و تلفات جاده‌ای کشور بوده و پس از آن تخطی از سرعت مطمئن و همچنین انحراف به چپ دو عامل اصلی دیگر در این حوزه شناخته می‌شود.

با توجه به این عوامل می‌توان به این نتیجه رسید که در کنار بهبود وضعیت فنی و ایمنی جاده‌های کشور شاید بالا بردن اهرم‌های نظارتی از یک سو و تغییر فرهنگ رانندگی در ایران از سوی دیگر اصلی‌ترین حلقه‌های گمشده برای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای ایران باشد.

به گزارش ایسنا، بر مبنای قوانین بالادستی نظام باید دولت‌ها و تمام سازمان‌های ذیربط با یک برنامه ریزی همه جانبه آمار تلفات جاده‌ای در ایران را به شکل متمادی و دائمی به سمت کاهش ببرند.

در طول سال‌های گذشته با برنامه ریزی‌های انجام شده روند تصادفات جاده‌ای در ایران رو به کاهش گذاشته و از سال 1384 منفی شده است.

با این وجود هنوز در آمار سالانه بیشتر از 13 هزار ایرانی به دلیل مشکلات رانندگی بحث ایمنی و فنی ماشین‌ها و جاده‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha