• شنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93101306546
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

در نشست نقد «آنک آن یتیم نظرکرده» عنوان شد

کتابی که مطالعه‌اش برای شیعه و سنی مفید است

کتابی که مطالعه‌اش برای شیعه و سنی مفید است

نشست نقد کتاب «آنک آن یتیم نظرکرده» با حضور محمدرضا سرشار (رهگذر) و محسن پرویز در قم برگزار شد.

نشست نقد کتاب «آنک آن یتیم نظرکرده» با حضور محمدرضا سرشار (رهگذر) و محسن پرویز در قم برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نشست نقد و بررسی کتاب «آنک آن یتیم نظرکرده» محمدرضا سرشار (رهگذر) درباره زندگی رسول اکرم (ص) که به چند زبان ترجمه شده است، با حضور اهل فرهنگ و هنر قم و جمعی از فعالان فرهنگی روشندل قمی در سالن اجتماعات الغدیر کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای واقع در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و با همکاری مؤسسه جهاد فرهنگی حکمت برگزار شد.

عطاءالله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم در این نشست ضمن خیرمقدم به میهمانان و حاضران پس از معرفی فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم اظهار کرد: با توجه به اینکه در ماه مبارک ربیع الاول قرار داریم و به میلاد باسعادت پیامبر اکرم (ص) نزدیک می‌شویم، جلسه نقد کتاب «آنک آن یتیم نظرکرده» را برگزار کردیم تا موجب خیر و برکت برای سایر نشست‌های نقد کتاب نیز باشد.

در ادامه این نشست، محمدرضا سرشار با اشاره به شکل‌گیری ایده نوشتن این کتاب از سال 1359در ذهن خود گفت: از مدت‌ها قبل می‌خواستم کتابی درباره پیامبر اکرم(ص) بنویسم و بعد از 20 سال گردآوری مطالب و مطالعه بسیار زیاد در مورد منابع تاریخی در سال 1376 به صورت جدی این کار را شروع کردم که مدت نوشتن این کتاب سه سال طول کشید، در ضمن نوشتن کتاب سفری به مکه مکرمه داشتم که خیلی در نوشتن کتاب به من کمک کرد و همچنین برنامه نمایش رادیویی سرزمین نور که در 77 قسمت 30 دقیقه ای صبح های جمعه پخش می شد حاصل همین دو مجلد کتاب بوده است.

او همچنین عنوان کرد: این اثر در ابتدا دو جلد بود و در تجدید چاپ های بعدی به یک جلد تبدیل شد و تا سال هشت بعثت را در بر می گیرد. علت ادامه ندادن آن کمی منابع و بعضا در برخی موارد گره های تاریخی بوده است و سعی کردم در نوشتن این کتاب داستان روایی نباشد بلکه به صورت تصویری برای مخاطبان باشد که بر جذابیت‌ها و تأثیرگذاری‌های کتاب بیافزاید و آرزو دارم بتوانم در آینده نوشتن آن را ادامه دهم تا به سرانجام برسد.

در ادامه این نشست محسن پرویز منتقد این نشست ضمن بررسی نقد آثار ادبی از دو دیدگاه با تاکید به ویژگی‌های کتاب بیان کرد: این رمان علاوه بر سرگرم‌کننده بودن آن مخاطب را با مقطعی از تاریخ اسلام آشنا می‌کند. ایجاد جذابیت برای داستان‌های تاریخی که مخاطب از قبل از وقایع اطلاع دارد کار سختی است اما این اثر به خوبی توانسته با نثر شیوا و روان و مسجع خود جذابیت ایجاد کرده و مخاطب را با خود همراه سازد که برگرفته از درک و فهم بالای نویسنده در شناخت کامل از وقایع تاریخی مذهبی آن زمان و مطالعه کامل منابع مورد تأیید است به گونه ای که مطالعه آن برای همه اقشار مسلمان (شیعه و سنی) بسیار مفید است و روایت آن حساسیت برانگیز نیست.

پرویز همچنین بیان کرد: زاویه دید در این اثر تلفیقی است که همین امر بر جذابیت های اثر افزوده است و این برگرفته از هوشمندی نویسنده در خلق اثرش است و نکته قابل توجه آن واقع نما بودن و پایبندی به وقایع تاریخی و دوری از قضاوت در مورد شخصیت هاست که در کمتر اثر ادبی تاریخی می توان آن را یافت.

در پایان این نشست حاضران در جلسه به پرسش از نویسنده کتاب پرداختند.

این نشست اولین نشست از سلسله نشست های نقد آثار ادبی بود که قرار است از این پس به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم برگزار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha