• دوشنبه / ۸ دی ۱۳۹۳ / ۱۷:۵۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93100804162
  • خبرنگار : 71503

معاون میراث فرهنگی استان تهران خبر داد

ثبت ملی حریم خانه «علیزاده» و 11 اثر دیگر

ثبت ملی حریم خانه «علیزاده» و 11 اثر دیگر

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از تصویب بررسی حریم پیشنهادی 3 اثر ملی و ثبت 11 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی در دومین جلسه شورای ثبت و حرائم اثار ملی استان تهران خبر داد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از تصویب بررسی حریم پیشنهادی 3 اثر ملی و ثبت 11 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی در دومین جلسه شورای ثبت و حرائم اثار ملی استان تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، سپیده سیروس‌نیا گفت: حریم پیشنهادی خانه مهندس "علیزاده" به عنوان یکی از اولویت‌های معاونت میراث فرهنگی تهران در جلسه مطرح شد که پس از بررسی، مورد تعیین و پذیرش تمامی اعضا قرار گرفت.

او با بیان اینکه تعیین حریم جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف و ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده آثار تاریخی و فرهنگی است، افزود : تعیین حریم و ضوابط ساخت و ساز برای آثار تاریخی می‌تواند صیانت از میراث فرهنگی را در مجامع قضایی قانونی کند.

این مقام مسئول حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی را ضرورت توسعه پایدار کلان شهر تهران بیان کرد و ادامه داد: حفظ هویت فرهنگی و تاریخی تهران، بخشی از وظیفه ذاتی معاونت میراث فرهنگی تهران است که برای تحقق این امر مهم نیازمند یاری مجموعه مدیریت شهری در خریداری ، مرمت و احیای خانه‌های تاریخی نیز هستیم.

در ادامه معاون میراث فرهنگی استان تهران اضافه کرد: گزارش ثبتی مجموعه تاریخی "دولاب" شامل مسجد "زیر بازارچه"، آب‌انبار و تکیه "چال" که به تازگی کار کاوش‌های باستانشناسی آن تمام شده است از دیگر مصوبات مهم پیشنهادی از سوی شورای ثبت استان تهران است و کاوش‌های محله دولاب که حاصل مصوبات بازدیدهای تهرانگردی رئیس سابق شورای اسلامی شهر و مدیر کل میراث فرهنگی از مناطق 22 گانه شهر تهران بوده، توانسته تاریخ یکی از محلات قدیمی تهران را دگرگون کند.

گزارش ثبتی خانه تاریخی "شیخ فضل‌الله نوری"، خانه "شهید مدرس"، خانه "استاد نفیسی"، کوشک تاریخی "عمارت الهیه"، حمام و خانه تاریخی "رکن‌الدوله"، گرمابه "دولاب"، حمام تاریخی "شهر قدس"، کاروانسرای "مسیح تهرانی"، کاروانسرای "شاه عباسی ری" و یخچال‌های تاریخی بازارک "رباط کریم" از دیگر مصوبات دومین جلسه شورای ثبت و حرائم آثار ملی استان تهران بود که سیروس‌نیا از آنها یاد کرد و گفت: کلیه موارد فوق برای تایید نهایی و صدور شماره ثبت ملی به شورای ثبت و حرائم کشور ارسال می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha