• سه‌شنبه / ۴ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 93090402709
  • خبرنگار : 71474

آخوندی از بخشی از طرح ترانزیتی دولت رونمایی کرد

ایران چهارراه ترانزیتی منطقه

ایران چهارراه ترانزیتی منطقه

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ریزی برای توسعه دو بندر چابهار و رجایی خبر داده و اتصال این دو بندر به دریای خزر به آسیای میانه را از اولویت‌های این وزارتخانه برشمرده است. اولویتی که در صورت تکمیل شدن ایران به چهارراه ترانزیتی منطقه تبدیل می کند.

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ریزی برای توسعه دو بندر چابهار و رجایی خبر داده و اتصال این دو بندر به دریای خزر به آسیای میانه را از اولویت‌های این وزارتخانه برشمرده است. اولویتی که در صورت تکمیل شدن ایران به چهارراه ترانزیتی منطقه تبدیل می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس آخوندی روز گذشته از مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی خبر داده و اعلام کرده است وزارت راه و شهرسازی با یک برنامه ریزی بلند مدت قصد دارد از موقعیت جغرافیایی کشور بیشترین بهره را برده و ایران را چهارراه ترانزیتی منطقه تبدیل کند.

در این نقشه که مرزهای غربی ایران که به اروپا ختم می‌شود از یک سو و مرزهای شرقی به عنوان پل ارتباطی به آسیای میانه از سوی دیگر قرار دارند بنا است با محوریت دو دریای خلیج فارس و عمان در جنوب و خزر در شمال امکان تبادل ترانزیتی کالاهای کشورهای مختلف منطقه را به وجود آورند.

طبق اعلام وزیر راه طرح‌های توسعه‌ای دو بندر مهم چابهار و رجایی به عنوان اولویت اصلی این وزارتخانه در دستور کار قرار دارد تا با اتصال آن‌ها به بنادر مهم شمالی از جمله امیرآباد در شرق خزر و انزلی در غرب راه را بر ترانزیت دریایی باز کند.

به گفته آخوندی، برای توسعه بندر چابهار نزدیک به 350 میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت تا ارتباط ایران با دریای عمان و آب‌های آزاد اقیانوس هند گسترش یابد.

از این مبلغ بخش عمده‌ای را دولت هند در قالب طرح‌های اقتصادی مشترک بر عهده می گیرد که البته هنوز طرح‌های نهایی اجرایی آن مشخص نشده‌اند.

از سوی دیگر بندر رجایی به عنوان بزرگترین بندر اقتصادی که سالانه حجم زیادی از سفرهای ترانزیتی را به خود می بیند قرار رگفته که پس از لغو تحریم‌ها در تابستان امسال بار دیگر برنامه دریایی بسیاری از شرکت‌های حمل ونقل بین المللی بازگشته است.

طبق اعلام وزیر با توجه به اهمیت موقعیت جغرافیایی ایران برای کشورهای منطقه در اتصال بخش‌های مختلفی از آسیا به آب‌های آزاد و البته دروازه‌های اروپا می توان با گسترش امکانات زیربنایی نقش مهمی را برای ایران در ترانزیت منطقه قائل شد.

آخوندی روز گذشته در نشست خبری راه آهن گرگان – اینچه برون نیز بار دیگر به اهداف بلند مدت ترانزیتی دولت یازدهم اشاره کرد و نقش آفرینی در ترانزیت کالاهای چینی را از اولویت‌های اجرایی دولت اعلام کرد.

با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته و البته اقداماتی که دولت در طول ماه های گذشته داشته به نظر می رسد یکی از اصلی ترین راه حل‌ها برای کاهش درآمدهای نفتی و البته روی آوردن به درآمدهای متنوع اقتصادی افزایش سهم ترانزیتی راه‌ها است که با اولویت قرار دادن توسعه بنادر و گسترش نفوذ خطوط ریلی انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha