• دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 93090302025
  • خبرنگار : 71443

رویترز: دیپلمات‌های فرانسوی نمی‌خواهند مسوولیت شکست مذاکرات را بپذیرند

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: به نظر می‌آید ایران و گروه 1+5 ضرب‌الاجل 24 نوامبر را برای پایان دادن به بیش از یک دهه اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای تهران از دست بدهند و خود را برای تمدید احتمالی مذاکرات آماده کنند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: به نظر می‌آید ایران و گروه 1+5 ضرب‌الاجل 24 نوامبر را برای پایان دادن به بیش از یک دهه اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای تهران از دست بدهند و خود را برای تمدید احتمالی مذاکرات آماده کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مذاکرات هسته‌ای در وین با هدف دستیابی به یک توافق جامع می‌تواند تغییرات زیادی در خاورمیانه ایجاد کند و منجر به بهبود وضعیت اقتصادی ایران و پایان خصومت میان این کشور و غرب شود.

هزینه شکست این مذاکرات می‌تواند زیاد باشد. دشمنان منطقه‌ای ایران شامل اسراییل و عربستان به دقت مذاکرات را پیگیری می‌کنند و هر دو از این که توافقی حاصل شود که محدودیت برنامه هسته‌ای تهران را در پی نداشته باشد در هراس هستند چون شکست این مذاکرات موجب خواهد شد ایران به فعالیت‌های هسته‌ای قبلی‌اش باز گردد چیزی که اسراییل تاکید دارد اجازه آن را نخواهد داد.

یک مقام اروپایی در این باره گفت: احتمال حصول یک توافق نهایی به لحاظ فیزیکی غیرممکن است.

هم‌چنین یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت که با توجه به فرصت کم باقیمانده تا پایان ضرب‌الاجل 24 نوامبر تمدید مذاکرات یکی از گزینه‌هایی بود که جان کری، وزیر امور خارجه در دیدارش با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش در روز یک‌شنبه مطرح کرد.

ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق تلاش می‌کنند که منجر به محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور و لغو تحریم‌های بین‌المللی شود.

خبرگزاری رویترز در جای دیگر نوشت: اکنون یک سال از زمانی که فرانسه در حصول یک توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران خلل ایجاد کرده بود گذشته و این کشور با توجه به رویکرد آمریکا و آگاهی از این که شکست این مذاکرات می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای در منطقه داشته باشد لحن نرم‌تری را اتخاذ کرده است.

فرانسه که یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به شمار می‌آید رویکرد سخت‌تری داشته و اعلام کرده است تنها در صورت اثبات حرف‌های ایران مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش تحریم‌ها علیه اقتصاد وابسته به نفت ایران را لغو خواهد کرد.

آغاز رایزنی‌های دوجانبه ایران و آمریکا به فرانسه این فرصت را داد تا در این مذاکرات نه بگوید و روابط اقتصادی جدیدی با کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) ایجاد کند.

شکست دور کنونی این مذاکرات نیز به دلیل نقش مهم ایران در میان قدرت‌های بین‌المللی که برای بیرون راندن داعش از عراق و سوریه تلاش می‌کنند و به دنبال برقراری ثبات در خاورمیانه هستند پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.

مساله‌ای که دیپلمات‌های فرانسوی نمی‌خواهند مسوولیت آن را بپذیرند.

هم‌چنین آمریکایی‌ها از سال گذشته درس گرفتند و از این رو جان کری، وزیر امور خارجه این کشور به منظور اطمینان یافتن از موضع برابر پاریس در مذاکرات ایران و آمریکا به پاریس رفت تا با مقامات فرانسوی دیدار و گفت‌وگو کند.

جان کری روز پنج‌شنبه در پاسخ به سوالی درباره موضع فرانسه در این مذاکرات، گفت که پاریس و واشنگتن موضع مشترکی دارند و فابیوس همتای فرانسوی‌اش در یک کاغذ چهار مساله نگران‌کننده خود را مشخص کرده است.

یک مقام غربی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها از توافق ژنو یک درس گرفتند این که آمریکایی‌ها باید با تمام اعضای گروه 3+3 رایزنی کنند و فرانسه نیز دریافت که بهتر است موارد مورد نگرانی خود را زودتر اعلام کند.

این مقام غربی افزود: من فکر می‌کنم مسائل در این دور از مذاکرات در شرایط بهتری هستند اگرچه همیشه اختلاف‌نظرهایی در میان آن‌ها (گروه 3+3) وجود داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha