• دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93081909082
  • خبرنگار : 71186

اکبر ترکان مطرح کرد

بدون تعرفه نمی‌توانیم با خارجی‌ها رقابت کنیم

بدون تعرفه نمی‌توانیم با خارجی‌ها رقابت کنیم

مشاور عالی رییس جمهوری با بیان این‌که در یک سال اخیر کوشش‌های مدیران نتیجه داده و ظرفیت تولید صنعت خودرو در حال بازیابی است تصریح کرد:‌ البته صنعت خودرو درگیر مشکلاتی است که باید این مشکلات نیز برطرف شود.

مشاور عالی رییس جمهوری با بیان این‌که در یک سال اخیر کوشش‌های مدیران نتیجه داده و ظرفیت تولید صنعت خودرو در حال بازیابی است تصریح کرد:‌ البته صنعت خودرو درگیر مشکلاتی است که باید این مشکلات نیز برطرف شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اکبر ترکان در دومین نشست تخصصی صنعت خودرو اظهار کرد:‌ در کوشش‌های 30 سال اخیر خود در صنایع سیمان، فولاد، پتروشیمی، برق و خودرو رتبه مناسبی در جهان به دست آورده‌ایم و موفق بوده‌ایم.

وی با بیان این‌که در خودرو خیلی چیزها به دست آورده‌ایم و صنعت خودرو برای کشور خیلی چیزها بوده و هست، خاطرنشان کرد: اما اگر قرار بشود وارد دنیای بدون تعرفه شویم ما به جز آبگوشت بزباش و قرمه سبزی در هیچ تکنولوژی دیگری برتری نداریم و بدون تعرفه نمی‌توانیم با خارجی‌ها رقابت کنیم.

مشاور عالی رییس جمهوری با طرح این سوال که آیا در صورت حذف تعرفه‌ها محصولات صنعتی دیگر قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را دارند؟ ادامه داد: البته در دوره‌ای ناشی‌گری‌ها (در صنعت خودرو) آسیب‌های بزرگی به ما زده است اما هم اکنون مدیران کاربلد آمده‌اند و باید کوشش کنیم گرفتاری‌ها برطرف شود زیرا مدیران فعلی می‌توانند.

ترکان با بیان این‌که صنعت خودرو هم اکنون اولین صنعت کشور است افزود: در زمان مدیریت غروی در صنعت خودرو می‌گفتند به ازای هر خودروی تولیدی درکشور 1.1 نفر شاغل می‌شود، بنابراین ظرفیت اشتغال صنعت خودرو قابل اغماض نیست.

مشاور عالی رییس جمهوری درباره دلایل شکست خوردن توسعه صنعتی در ایران گفت: نوسازی در ایران از دوره عباس میرزا‌ آغاز شد. البته اصلاحات عباس میرزا پس از شکست بزرگ نظامی و از دست دادن سرزمین‌های شمالی متوقف شد و پس از آن این سوال شکل گرفت که چرا به این روز افتادیم و مکتب تبریز تاسیس شد.

ترکان ادامه داد:‌ میرزا تقی خان ادامه دهنده تفکر عباس میرزا بود که در ابتدای دوران ناصری برای نوسازی ایران تلاش کرد اما در نهایت با آن سرنوشت دچار شد.

وی افزود: حدود 60 سال پس از آن دوران فرمان مشروطیت امضا شد که گام بزرگ مردم ایران برای پیشرفت و نوسازی بود که البته به نتیجه نرسید و پس از آن در هم ریختگی، بلبشو و عدم بلوغ اجتماعی برای مدیریت مشروطیت به استقبال از رضا خان انجامید.

او با بیان این‌که رضا خان نیز در دوره‌ای به سبک خود نوسازی را آغاز کرد خاطرنشان کرد:‌ البته آن کارها نیز به نتیجه نرسید، ولی در دوران محمدرضا از سال 1341 تا 1351 یک دهه موفق برنامه ریزی داشتیم که البته برنامه پنجم توسعه زمان وی تمام دستاوردهایش را بر باد داد.

ترکان ادامه داد:‌ پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تمام کوشش‌ها دستاوردهایی داشته است اما نتایج نهایی آن این است که هم اکنون اینجا هستیم و باید دید چه ویژگی‌هایی باعث این وضعیت شده و چرا در توسعه صنعتی موفق نبوده‌ایم.

وی تصریح کرد: در این زمینه مسوول سازمان مدیریت صنعتی قول داده که در این زمینه تحقیق کند که چه ویژگی باعث شده که توسعه صنعتی تاکنون در ایران موفق نشود.

مشاور عالی رییس جمهور از آغاز عملیات اجرایی ساخت قطب سوم خودروسازی کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این زمینه با شرکت‌های مختلف بخش خصوصی که متقاضی سرمایه‌گذاری‌ در این پروژه هستند در حال مذاکره‌ایم و به زودی نام سرمایه‌گذاران نهایی اعلام خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حاشیه این نشست نیز اظهار کرد: پیشنهادات مختلفی برای سرمایه‌گذاری در قطب سوم خودروسازی به دست ما رسیده و در حال بررسی پیشنهادات هستیم.

وی با بیان این‌که 51 درصد محصولات قطب سوم باید ساخت داخل باشد و 30 درصد محصولات آن نیز صادر شود، خاطرنشان کرد: با توجه به این که یکی از اهداف اصلی از ایجاد قطب سوم صادرات است، این شرکت بر تولید خودروهای با کیفیت تمرکز خواهد داشت.

مشاور عالی رییس جمهور با بیان این‌که پس از تعیین سرمایه‌گذاران عملیات اجرایی ساخت قطب سوم خودروسازی کشور به سرعت آغاز می‌شود، تصریح کرد: هدف از ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور افزایش رقابت در صنعت خودرو با هدف ارتقای کیفیت و افزایش صادرات این محصول استراتژیک به خارج از کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۹ ۱۴:۲۵

حاج اقا کباب کوبيده رو فراموش کردي :)))))))))))))))

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۹ ۱۶:۳۶

بله درست ميفرماييد صنعت خودرو براي کشور خيلي دستاورد داشته مثلا کشته شدن دهها هزار نفر در تصادفات خودروي پرايد يکي از مهم ترين دستاورهاي صنعت عظيم خودروسازي بوده است. واقعا دست مريزاد

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۹ ۲۲:۳۰

واقعا درسته تعرفه بشه 1000 درصد که مردم خودرو داخلي سوار شوند دست شما درد نکنه

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۲۰ ۰۹:۱۸

اين خوبه که آقاي ترکان تاريخ خوانده ولي بررسي ايشون از چي مي خواد باشه نظريه هاي نوسازي اصلا براي پيشرفت کشورهاي توسعه نيافته درست شدند که باعث عقب ماندگي مي شوند اين نظريات در علوم اجتماعي جز عوامل عقب ماندگي به حساب مي آيند و بديهي هستند