• یکشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93081808376

کارت اعتباری انرژی به جای یارانه نقدی؟

کارت اعتباری انرژی به جای یارانه نقدی؟

بررسی و امکان‌سنجی اجرای طرح کارت انرژی با هدف اختصاص اعتبار انرژی به هر ایرانی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته و در صورت اجرایی شدن کارت اعتباری جای پرداخت نقدی یارانه را خواهد گرفت.

بررسی و امکان‌سنجی اجرای طرح کارت انرژی با هدف اختصاص اعتبار انرژی به هر ایرانی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته و در صورت اجرایی شدن کارت اعتباری جای پرداخت نقدی یارانه را خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، طرح مطالعاتی کارت انرژی با هدف ایجاد ساز و کاری جدید برای پیشبرد بهتر اهداف قانون هدفمندی یارانه ها و زمینه سازی برای اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف توسط شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در دست بررسی است.

با اجرای این طرح که بررسی آن با هدف جلوگیری از افزایش حجم نقدینگی به دلیل پرداخت یارانه به صورت نقدی در دستور کار قرار گرفته و اصلاح الگوی مصرف را دنبال می‌کند، سهم انرژی هر ایرانی را به صورت اعتباری جهت پرداخت هزینه های مصرف انرژی اختصاص می‌یابد.

نصرت‌الله سیفی،مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت،با بیان این‌که در طرح کارت انرژی، اعتبار انرژی به هر ایرانی مطابق با استانداردهای معیار مصرف اختصاص می یابد و پرداخت قبوض آب، برق، گاز یا خرید بنزین، گازوییل، نفت، گاز و ... از محل کارت اعتباری انجام می شود،‌ گفت: اگر فرد به میزانی کمتر از آنچه که در کارت اعتباری به وی اختصاص یافته است هزینه کند، علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، امکان ذخیره سازی یا انتقال اعتبار به کارت دیگری را خواهد داشت و اگر به اعتباری بیش از آنچه در کارت اعتباری برای وی درنظر گرفته شده است نیاز پیدا کند، هزینه مازاد را به صورت نقدی و با قیمت آزاد پرداخت می کند.

سیفی با تاکید بر این که بر مبنای این طرح، مردم با تبدیل اعتبار کارت خود، هزینه های انرژی را پرداخت می کنند اظهار کرد: با اجرای این طرح، علاوه بر این که هر سال میزان معیارهای مصرف ارتقا می یابد، می توان قیمت حاملهای انرژی را نیز مطابق با قانون افزایش داد.

به گفته او، به این ترتیب هرسال میزان ریالی ارزش اعتبار نیز بالاتر می رود و گیرندگان اعتبار، خود به دنبال آزادسازی قیمت حاملهای انرژی خواهند بود؛ همچنین این طرح را می توان به اشخاص حقوقی اعم از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انرژی نیز گسترش داد.

سیفی در تشریح مزیتهای اجرای این طرح گفت: مزیتهای اجرای این طرح را می توان در چهار جنبه اقتصادی، فنی، اجتماعی و زیست محیطی و سیاستی و امنیتی برشمرد که کنترل تورم، جلوگیری از توزیع بی رویه نقدینگی، واقعی شدن قیمت انرژی، ارتقای توان صادراتی، ارتقای بهره وری انرژی و کمک به توزیع صحیح یارانه انرژی از جمله مزیتهای طرح از بعد اقتصادی است.

وی همچنین ایجاد کسب و کارهای جدید، توزیع عادلانه سهم انرژی از ثروت ملی، تقویت فرهنگ بهینه سازی، توسعه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و کاهش انتشار آلاینده ها را از مزیتهای اجتماعی و زیست محیطی طرح برشمرد و گفت: از جنبه مزایای فنی نیز می توان به مواردی مانند کمک به ارتقا و روزآمدکردن استانداردهای معیار مصرف، ارتقای فناوریهای مرتبط با بهره وری انرژی، استانداردسازی قیمت سوخت، هدفمند کردن مصرف انرژی و اختصاص سهمیه انرژی به افراد به جای خودروها اشاره کرد.

سیفی خاطرنشان کرد: از بعد سیاسی و امنیتی، اجرای این طرح می تواند به تحقق اهداف کلان اصلاح الگوی مصرف و کاهش قاچاق انرژی کمک کند و ایجاد ابزار اندازه گیری و پایش مصرف انرژی و ارتقای پدافند غیرعامل نیز از دستاوردهای غیرمستقیم اجرای این طرح خواهد بود.

بر اساس این گزارش، تاکنون دو جلسه هم‌ اندیشی طرح مطالعاتی کارت انرژی در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برگزار شده و طی آن برنامه ریزی شده است این طرح ابتدا به صورت پایلوت در منطقه قشم اجرایی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۸ ۱۵:۲۳

خيلي بد

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۸ ۱۶:۴۰

خيلي بد ميشه خيلي ها با همين پول دارند قسط هاشون رو ميدن

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۸ ۱۷:۴۹

بهترين روش براي جلوگيري از تزريق نقدينگي به جامعه پرداخت يارانه از طريق کارت انرژي است طرح بسيارخوبي است حتما اجرائي شود

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۸ ۱۸:۰۲

خيلي بده .. يعني پول نفت و صادرات معادن و کلا هرچه در اين ديار و کشور ميفروشيد من هم سهم دارم من هم فرزند اين خانه ام ...پول نفت و گاز و معادن و غيره رو به من بديد من در فقر زندگي کنم

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۸ ۱۸:۱۸

با سلام و خسته نباشيد به عزيزان ايسنا به نظر من اين طرحها همه از بي کاري بگيد مي خواهيم يارانه رو قطع کنيم و وسلام

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۸ ۱۸:۲۱

همش دنبال يه راه باشيد تا مردم بدبختو بدبخت تر کنيد. خداقوت

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۸ ۲۰:۵۳

بسيار عالي نقدينگي کاهش محسوسي خواهد داشت.

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۸ ۲۱:۱۹

پرداخت نقدي يارانه اثري جز بالا بردن حجم نقدينگي و افزايش تورم نداشته، اي كاش از ابتدا هدفمندي يارانه ها كمي فكر شده تر اعمال مي شد

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۸ ۲۱:۳۸

طرح مناسبي نيست

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۹ ۰۰:۳۲

باز هم فشار بر قشر آسيب پذير و تهيدست مگر تبعات باصطلاح هدفمندي يارانه ها فقط بر حاملهاي انرژي اثرگذاشته که کارت اعتباري صادر کنيد آخه ما گناه داريم تا کي بايد جور سياستهاي ناکارآمد مسئولين اقتصادي را به جان بخريم

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۹ ۰۸:۱۴

زماني که نان و لبنيات و... را گران مي کردند مي گفتند به دليل گرفتن يارانه نقدي قيمت اقلام بالا مي رود اما حالا چه شده که کارت اعتباري فقط به نفت و بنزين تعلق مي گيرد و ربطي به اقلام خوراکي ملت پيدا نمي کند؟

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۹ ۰۹:۱۳

حقوق پايه اداره کار بسيار ناچيزه و قسمتي از سبد خوراک خانوار به يارانه وابسته است ،اگه اونم در اين وضعيت قطع بشه و حقوق پايه اضافه نشه يعني وضع تغذيه از اين که هست بدتر ميشه و اگه سال آينده 100 تومان به حقوق پايه اضافه بشه يعني سال آينده با تورم جديدتر بايد با در آمد امسال مردم با در به دري زندگي رو بچرخونن.

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۹ ۱۸:۳۰

هيچ کس منکرکارهاي بزرگ وحياتي انجام شده توسط دولت نهم ودهم نيست که انصافا باشجاعت تمام وگروگذاشتن آبرووحيثيتشان انجام شدوبازکسي منکرمشکلات ونواقصات اين کارهانيست (البته اين کارهابايد توسط دولتهاي خاتمي وهاشمي انجام ميشد که متاسفانه نشد)وجورهمه رامهرورزان کشيدند واکنون اگردولت تدبير به فکرازدست دادن راي مردم نيست وشکي دردرست بودن طرح وبرنامه اش ندارد بسم الله شجاعت داشته باشد و انجام دهد !!درضمن خانم سحر خيلي منطقي گفتن .خب ديگه اونموقع راي لازم داشتن ديگه !!!!

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۲۰ ۱۰:۵۳

آقاي احمدي نژاد خيلي راحت نقدينگي رو افزايش ميدادند و حالا آقاي روحاني ميخواهند همه نقدينگي رو کلا بردارند. هيچ رويه ميانه اي در اين بين وجود نداره. همش افراط و تفريط هستش.

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۲۱ ۱۴:۲۵

اصلاً طرح خوبي نيست، چون خيلي ها مشكلاتشون را بوسيله اين يارانه نقدي حل مي كنند آنهايي كه اين طرح ها را مي ريزند مرفهين بي درد جامعه هستند كه درد دردمندان را حس نمي كنند

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۲۱ ۱۵:۲۱

مانمي خواهيم

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۰۹:۵۰

باز هم فشار به قشرآسيب پذير، لطفا خواب نبينيد، بدنبال افزايش يارانه فازدوم باشيد

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۳:۰۵

کار بسيار درستي است چراکه بنده که فاقد اتومبيل شخصي هستم چرا بايد هزينه ي آنهايي را که چند ماشين دارند را بپردازم؟ يارانه نقدي وقتيکه تورم قيمت ها را به چندبرابر رسانده ديگر کارکرد خودش را ازدست داده . فقط نکته اي هست که ميزان مصرف بر اساس الگوي مصرف را دولت با کارشناسي تعيين کند تا روستايي و شهري مصارف انرژي خود را بتواند جوابگو باشد!

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۳:۱۸

پس بي زحمت لطف كنند . عينا مبلغي كه بابت انرژي در حال حاضر داريم پرداخت مي كنيم كارت اعتباري را شارژ كنند .بنده براي يكماه سوخت گازوئيل منزل 437000 تومان به مقدار 1500 ليتر پرداخت نمودم . بعبارتي مي شود 10 ماه يارانه بنده . موافقم لطفا سريعا اقدام شود. با تشكر

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۱۳:۱۷

يارانه پيشکش، نرخ اب برق تلفن سوخت غذا همه را ازاد کنيد به شرطي که تورم يک رقمي بشه بحران بيکاري حل بشه درامدها واقعي بشه بحران فقر درهمه موارد حل بشه مسکن بهداشت و درمان.اموزش و غذا كه از حقوق طبيعي هر انسانيست براورده بشه.

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۱۶:۵۵

قشر فقير جامعه مگه چقدر از انرژي استفاده مي کنه؟ که حالا مي خواييد بعد از افزايش چند برابري قيمت ها سيستم کوپني را پياده کنيد؟ قشر فقير بدون انرژي هم ميتونه زندگي کنه!!!

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۲۶ ۱۲:۴۹

تنها از قيمت تايد200توماني که 2000تومان شد خيلي ها ميلياردر شدند

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۲۷ ۱۰:۱۵

همه مردم که وضع ماليشون مثل شماها توپ نيست که دارين همچين قانون هايي ميسازيد اصلا ميدونيد که خوانواده هايي تو ايران دارن زندگي ميکنن که نون شب آنها به همين يارانه وابسته هست؟ اصلا ميدونيد خوانواده‌هاي هستند که که قسط وام هايي ناچيزي که از بانک گرفته اند اونم با سود زياد دارن پرداخت ميکنند؟ و خيلي چيز هايي ديگه.....