• دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 93080502170

پیامد فقر آموزشی، تشدید فاصله اجتماعی و اقتصادی

36 درصد افراد 25 سال به بالا بی‌سواد هستند

36 درصد افراد 25 سال به بالا بی‌سواد هستند

یک پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه رتبه ایران در شاخص توسعه انسانی 75 است، افزود: فاصله فاحشی بین ایران و دیگر کشورهای منطقه در این زمینه وجود دارد.

یک پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه رتبه ایران در شاخص توسعه انسانی 75 است، افزود: فاصله فاحشی بین ایران و دیگر کشورهای منطقه در این زمینه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد عطرفروش با حضور در همایش توسعه و عدالت آموزشی از وجود 36.9 درصد بی‌سواد در گروه سنی 25 سال به بالا خبر داد و افزود: مهم‌ترین نیروی انسانی کشور ما جوانان این گروه سنی هستند، به همین دلیل این میزان بی‌سوادی برای این گروه بسیار بالاست.

وی با اشاره به آخرین گزارش سازمان ملل و رتبه 75 ایران در جهان در سنجش شاخص توسعه انسانی اظهار کرد: این در حالی است که طبق سند چشم‌انداز ما باید تا سال 1404 رتبه نخست توسعه انسانی در منطقه را کسب کنیم، اما در حال حاضر تمام کشورهای منطقه از ایران رتبه بسیار بالاتری دارند.

این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت پیامد فقر آموزشی و سوءمدیریت را تشدید فاصله اجتماعی و اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد: گروه ثروتمندی که از تحصیلات و مناصب با اهمیت بهره‌مند شدند، در مدیریت منابع جامعه طوری اقدام می‌کنند که منافع خودشان تداوم یابد، بنابراین حتی به شرط بهره‌مندی از شرایط برابر اقتصادی و آموزشی، تنها با وجود سوءمدیریت نمی‌توان انتظار داشت به عدالت آموزشی و توسعه دست یابیم.

عطرفروش با اشاره به تصمیم عجولانه‌ای که در سال‌های 85 و 86 در خصوص جدایی مقطع پیش‌دبستانی از مدارس دولتی گرفته شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فراگیری این مقطع از 90 به 36.9 درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه تا 4 سالگی 80 درصد رشد مغزی کودک تکمیل می‌شود، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در سطوح پایین‌تر بهره‌وری بالاتری را به دنبال دارد، بنابراین هرچه در این مقطع بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم، بازده بیشتری خواهد داشت.

از 20 سال پیش وضعیت مناطق محروم تغییری نکرده است

این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت در ادامه سخنانش با طرح این نکته که از 20 سال پیش وضعیت مناطق محروم تغییری نکرده است، اظهار کرد: طبق تحقیقی که چند سال پیش در سه استان کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و کردستان با همکاری سازمان یونیسف انجام دادیم، دلیل بازماندن دختران از تحصیل، مشکلات اقتصادی و فرهنگی بود.

عطرفروش در همین خصوص ادامه داد: با وجود اینکه در دوران بعد از انقلاب اقدامات فراوانی انجام شده، اما نهضت محرومیت‌زدایی فقط در دهه اول بعد از انقلاب بسیار قوی فعالیت کرد و بعد از آن به این مساله کم توجهی شد.

این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت در پایان تیم کاری وزارت آموزش و پرورش را یکی از بهترین تیم‌های کاری این دوره در سال‌های اخیر توصیف کرد و پیشنهاد کرد که برای اجرای هر پروژه در سطح ملی ابتدا نیروهای انسانی دخیل در اجرای پروژه دوره‌های آموزشی لازم را بگذرانند تا از دوباره‌کاری جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha