• دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 93080502151

سه درصد کودکان 6 ساله دیرتر وارد مدارس می‌شوند

سه درصد کودکان 6 ساله دیرتر وارد مدارس می‌شوند

مدیر دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت مدیریت یکپارچه و همسو کردن اقدامات در حوزه پیش‌دبستانی و مهدکودک، بر اهمیت گذراندن این دوره‌ها و رفع تردید کودکان برای ورود به مدرسه، تاکید کرد.

مدیر دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت مدیریت یکپارچه و همسو کردن اقدامات در حوزه پیش‌دبستانی و مهدکودک، بر اهمیت گذراندن این دوره‌ها و رفع تردید کودکان برای ورود به مدرسه، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رخساره فضلی با حضور در همایش توسعه و عدالت آموزشی اصلی‌ترین نکته در عدالت آموزشی را توجه به زیربناها دانست و افزود: دو سال اول تولد از حیاتی‌ترین دوران عمر انسان است که حواس، توان و ظرفیت‌های فرد نیازمند توجه خاصی بوده و در شرایط متفاوتی نسبت به دیگر سال‌ها قرار دارد.

وی ضمن بیان اینکه فرصت رشد بعضی از توانمندی‌های کودک تا قبل از 7 سالگی تمام می‌شود، اظهار کرد: اگر فرصت و زمینه رشد و تقویت استعدادها در کودکی فراهم نشود، بدیهی است که در دوره‌های بعدی هم به نتیجه نمی‌رسیم.

سه درصد کودکان 6 ساله دیرتر وارد مدارس می‌شوند

مدیر دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نرخ جذب خالص دانش‌آموز در پایه اول مقطع ابتدایی در ایران 97 درصد است، بیان کرد: سه درصد کودکان شش ساله واجد شرایط که باید در مقطع اول ابتدایی ثبت‌نام کنند، دیر اقدام کرده و در زمان مقرر وارد مدرسه نمی‌شوند. طبق مصوبات آموزشی سقف سنی ثبت‌نام در پایه اول مقطع ابتدایی در شهرها، 9 سالگی و در روستا تا 11 سالگی است.

بیشترین میزان افت، در پایه اول مقطع ابتدایی

این کارشناس ارشد تربیتی با اشاره به اینکه در پایه اول مقطع ابتدایی بیشترین میزان افت را شاهد هستیم، افزود: وقتی درصدی از کودکان شش ساله در همان مقطع اول واژه نمی‌توانم در ذهن‌شان شکل می‌گیرد، بدیهی است که مدیریت این افراد در سال‌های بعدی بسیار دشوار شده و مبنای بی‌عدالتی از همین‌جا ایجاد می‌شود.

احکام قابل قبولی در زمینه توجه به آموزش دوره پیش‌دبستانی و مهدکودک وجود ندارد

فضلی با اشاره به اینکه در نگاه کلان کشور و در اسناد بالادستی احکام قابل قبولی در زمینه توجه به آموزش دوره پیش‌دبستانی و مهدکودک وجود ندارد، تاکید سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه آموزش و پرورش بر این مقاطع پشتوانه مهمی تلقی کرد و خاطرنشان کرد: تاکید مقام معظم رهبری به این دو مقطع نشان‌دهنده اهمیت بالای این رده سنی است، بنابراین باید در جهت عملی شدن این سیاست‌ها گام برداریم.

وی یکی از راهکارهای موجود در سند تحول بنیادین آموزش کشور درخصوص مقاطع مهدکودک و پیش‌دبستانی را تامین این دوره‌ها برای تمام کودکان کشور در مناطق محروم تا حد امکان و با مشارکت بخش غیردولتی عنوان و مقارن شدن زمان برگزاری این همایش با تدوین برنامه ششم توسعه را فرصت مغتنمی برای توجه بیشتر سیاستگذاران مسائل آموزشی کشور از جمله مشکلات موجود در حوزه پیش‌دبستانی دانست.

مدیر دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش ضرورت اجرای مدیریت یکپارچه بر آموزش مقاطع پیش‌دبستانی تاکید کرد و همسو شدن فعالیت‌ها و اقدامات در این حوزه را اقدامی موثر برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر این مقطع در پرورش استعداد کودکان توصیف کرد.

86.7 درصد، نرخ جذب خالص کودکان مقطع اول ابتدایی در سیستان و بلوچستان

فضلی در ادامه سخنانش نرخ جذب خالص مقطع اول ابتدایی در سیستان و بلوچستان را 86.7 درصد اعلام کرد و تصریح کرد: 10.3 درصد کودکان شش ساله در این استان به موقع وارد مدرسه نمی‌شوند این در حالی است که دو درصد دانش‌آموزان پایه اول مقطع ابتدایی در طی سال تحصیلی، ترک تحصیل می‌کنند و 13 درصد آنها نیز در این مقطع قبول نمی‌شوند.

وی در ادامه مشکلات موجود در این حوزه را به عنوان مشکلاتی که هنوز هم قابل مدیریت و قابل کنترل هستند یادآور و هشدار داد که با توجه به ادامه روند بی‌توجهی به این چالش‌ها شاید در آینده نتوانیم به راحتی مشکلات پیش‌رو را مدیریت کنیم.

مدیر دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش نرخ پوشش مقطع پیش‌دبستانی در استان سیستان و بلوچستان در سال 91 را 9.8 درصد اعلام کرد و افزود: وقتی اکثر کودکان این استان مقطع پیش‌دبستانی را تجربه نمی‌کنند، آماری که پیش از این درخصوص مقطع اول ابتدایی ذکر شد، بسیار طبیعی است.

فضلی در پایان لزوم توجه خاص به استان سیستان و بلوچستان در جریان تدوین برنامه ششم توسعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: همچنین ضرورت تمرکز بر پوشش کامل مقطع پیش‌دبستانی به خصوص در مناطق محروم احساس می‌شود که می‌تواند باعث بهبود مناسب شرایط نظام آموزشی کشور شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha