• یکشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 93080401680
  • خبرنگار : 71505

طی تفاهم‌نامه‌ ستاد سوخت با سایپا انجام می‌شود

اسقاط و جایگزینی 60 هزار خودروی فرسوده + جزییات

اسقاط و جایگزینی 60 هزار خودروی فرسوده + جزییات

امروز (یکشنبه) ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و گروه خودروسازی سایپا با امضای تفاهمنامه‌ای طرح جایگزینی 60 هزار خودروی فرسوده در مرحله اول را آغاز کردند.

امروز (یکشنبه) ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و گروه خودروسازی سایپا با امضای تفاهمنامه‌ای طرح جایگزینی 60 هزار خودروی فرسوده در مرحله اول را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار "شهری" خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا فیض‌بخش، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در این مراسم با اشاره به حساسیت دولت یازدهم به موضوع محیط زیست، گفت: دولت یازدهم در خصوص بحث محیط زیست حساسیت‌های بسیار زیادی دارد به طوری که رئیس‌جمهور به عنوان اولین همیار محیط زیست ثبت نام کرده‌اند و در سخنرانی‌های مختلف نیز به بحث محیط زیست توجه بسیاری داشته‌اند.

وی ادامه داد: یکی از جنبه‌های محیط زیست بحث آلایندگی خودروهای تولیدی است. از سالیان گذشته با گذاشتن استانداردهای مختلف به سمت تولیدات با آلایندگی کمتر در کشور حرکت شده است اما خودروهایی با عمر زیاد و استانداردهای قدیمی در کشور وجود دارد که علاوه بر آلایندگی باعث هدر رفتن منابع انرژی کشور می‌شوند. بر همین اساس در این دولت با توجه به مصوبات قبلی ستاد مدیریت سوخت وظیفه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و نظارت عالی بر این روند بر عهده ستاد سوخت قرار گرفته است.

وی با تأکید بر وظیفه نظارت به عنوان اصلی‌ترین وظیفه ستاد سوخت، گفت: قریب سه سال است که در خودروهای عمومی و شخصی فرایند جایگزینی نداشتیم. در قبال واردات هم بحث جایگزینی اجرایی نشده، به همین دلیل تدبیری انجام شده که ستاد کار اجرایی را کنار گذاشته و بحث نظارت را پیگیری نماید.

فیض‌بخش ادامه داد: در مهرماه سال گذشته 70 هزار خودرو واردات داشته‌ایم و به همین میزان نیز خودرو از رده خارج کرده‌ایم که باید در بحث خارج کردن خودروهای فرسوده این میزان افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: قریب 170 هزار خودروی فرسوده از چرخه ترافیکی کشور خارج شده که از این میزان 134 هزار خودرو اسقاط شده‌اند که در هفته‌های اخیر این روند شدت بیشتری پیدا کرده است.

وی از همکاری مراکز اسقاط و پلیس راهور در خصوص این جایگزینی تشکر و قدردانی کرد و گفت: در تفاهم‌نامه جدید با گروه خودروسازی سایپا برخلاف سالیان گذشته که باید برای جایگزینی از منابع دولتی استفاده می‌شد، در طرح جدید خود شرکت سایپا از منابع شرکت استفاده می‌کند و فرایند اسقاط و جایگزینی به طور کامل توسط شرکت انجام می‌شود به‌طوری که این شرکت خودروی فرسوده را تحویل می‌گیرد و خودروهای جایگزین را تحویل مشتری می‌دهد.

فیض‌بخش با اشاره به جایگزینی 60 هزار خودرو در این طرح گفت: 30 هزار خودرو تا پایان امسال جایگزین می‌شود و مابقی نیز در سال آینده جایگزین می‌شوند.

وی در خصوص جزئیات این طرح نیز گفت: وامی که برای جایگزینی خودروها در این طرح در نظر گرفته شده است با سود 19.5 درصد می‌باشد. 50 درصد وجه از متقاضیان گرفته می‌شود و مابقی به صورت وام و تسهیلات به متقاضیان ارائه می‌شود. خودروی فرسوده با قیمت 2.5 میلیون تومان که مصوب دولت است از متقاضی دریافت می‌شود و ظرف یک هفته خودروی جایگزین با قیمت مصوب سایپا به متقاضیان داده خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این طرح خودروهای تیپا، 131 و انواع وانت‌بار برای جایگزینی به متقاضیان ارائه می‌شود. اولویت این طرح با متقاضیانی است که از سال‌های گذشته ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند.

فیض‌بخش تأکید کرد: تاکسی‌ها شامل این طرح نیستند. برای تاکسی‌های شهرهای کوچک خودروی تیبا را پیشنهاد کردیم اما باید در این زمینه شورای عالی ترافیک نظر خود را ارائه بدهد و هنوز این خودرو توسط این شورا تأیید نشده است.

وی در خصوص تضمین اجرایی شدن این تفاهم‌نامه نیز گفت: پیش از این ستاد سوخت برای جایگزینی به سراغ خودروسازان می‌رفت اما این بار خودروساز برای اجرای طرح پیش‌قدم شده است و این تضمین اجرایی شدن طرح می‌باشد.

سعید مدنی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در این مراسم با اشاره به افزایش تولید این گروه خودروسازی گفت: به طور میانگین 37 درصد افزایش تولید در نیمه دوم سال گذشته داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا انتهای سال جاری این افزایش به رقم 60 درصد برسد.

وی ادامه داد: پروژه‌های وسیعی در دست تولید داریم و ظرف سه سال آینده حداقل 13 محصول جدید به بازار عرضه خواهیم کرد. در سال جاری تمام محصولاتمان با استاندارد یورو 4 تولید شده و برای تولیدات آتی نیز استاندارد یورو 5 را در نظر داریم.

وی تأکید کرد: ظرف چند سال گذشته خودروسازان در رعایت استانداردها قصور کرده‌اند به همین دلیل با دستورات تکلیفی دولت مواجه شده‌اند. در نظر داریم یک رصد کلی از صنعت خودروسازی در دنیا داشته باشیم و بتوانیم همپای آن‌ها جلو برویم. باید استانداردها را رعایت کنیم تا بتوانیم در بازار صادرات که از اهمیت فراوانی برخوردار است جایگاه مناسبی پیدا کنیم.

مدنی با اشاره به سهم 80 درصدی صادرات خودرو در کشور در سال گذشته برای گروه خودروسازی سایپا، گفت: برای ادامه روند صادرات مناسب باید استانداردها را همپای بازار جهانی رعایت کنیم. قطعاً کاهش تولید و فروش، لطمه‌های زیادی به صنعت خودروسازی کشور می‌زند. یکی از بسترهای مناسب برای جلوگیری از این امر طرح جایگزینی خودروهای فرسوده می‌باشد که به حمل مشکل آلایندگی و محیط زیست نیز کمک می‌کند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تأکید بر لزوم توجه به مشکل آلودگی هوا گفت: باید این طرح را سرعت دهیم و جایگزینی خودروهای فرسوده با همت گروه‌های خودروساز و دولت هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

وی ابراز امیدواری کرد تفاهم‌نامه جدید زمینه همکاری‌های بیشتر را فراهم کنم تا در سال‌های آینده ظرفیت این جایگزینی به دو تا سه برابر افزایش پیدا کند تا بتوان کلیه خودروهای کاربراتوری را هرچه سریع‌تر از چرخه حمل و نقل کشور خارج کرد.

در پایان این مراسم عموزاده، قائم‌مقام مدیرعامل گروه‌ خودروسازی سایپا نیز در خصوص نحوه واگذاری تسهیلات به متقاضیان گفت: اقساط این تسهیلات حدود 340 هزار تومان در ماه است که بسته به مدل خودرو کمی تغییر خواهد کرد.

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های گروه سایپا و پس از معرفی به مراکز اسقاط ظرف یک هفته خودروهای جایگزین خود را دریافت کنند. تلاش می‌کنیم حداقل زمان ممکن برای واگذاری خودروها را داشته باشیم. گروه سایپا از منابع خود برای این طرح استفاده می‌کند و از هیچ منبع دولتی استفاده نمی‌شود. اگر فرد مشکل اعتباری نداشته باشد بدون ضامن می‌تواند این تسهیلات را دریافت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۵ ۰۱:۰۳

سلام! دولت اين طرح طاقت‌فرسا و طولاني‌مدت را کنار بگذارد و بجاي آن به دارندگان خودروي فرسوده که اقشار ضعيف جامعه هستند، اين امکان را بدهد از تحويل خودروي فرسوده اجازه يک واردات يک خودرو کم مصرف را بدهد. با اين کار هم دست دولت بازتر است و هم دست دلالان کوتاه و هم در عرض کمتر از 3 ماه هيچ خودروي فرسوده‌اي در ايران باقي نمي‌ماند. اما اگر دولت به خودروسازان و وعده هاي آنان گوش دهد دهها سال طول مي‌کشد تا خودرو فرسوده و آلاينده جمع‌آوري شود. دولت اگر براي محيط زيست ارزش قائل است اين بهترين روش و پيشنهاد و کمترين بار مالي را دارد.

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۵ ۰۹:۲۹

به اميد سايپا و دولت بايد براي يک خودروي کذايي 10 سال انتظار کشيد.