• دوشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 93071407838
  • خبرنگار : 71424

مولاوردی: در مسیر توسعه سیاست‌های دوستدار کودک مدنظر قرار گیرد

مولاوردی: در مسیر توسعه سیاست‌های دوستدار کودک مدنظر قرار گیرد

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن تاکید بر اینکه باید مسیر توسعه خود را با سیاست‌های دوستدار کودک تنظیم کنیم، گفت: باید با حساس‌سازی مسئولان، نهادهای حاکم و جامعه مدنی بتوانیم در اعتلای وضعیت کودکان بکوشیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن تاکید بر اینکه باید مسیر توسعه خود را با سیاست‌های دوستدار کودک تنظیم کنیم، گفت: باید با حساس‌سازی مسئولان، نهادهای حاکم و جامعه مدنی بتوانیم در اعتلای وضعیت کودکان بکوشیم.

به گزارش خبرنگار«زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شهیندخت مولاوردی در همایش روز جهانی کودک تاکید کرد: اگر بخواهیم به وضعیت مطلوبی برای کودکان که در آموزه‌های دینی ما و همچنین تعهدات بین‌المللی مورد اشاره قرار گرفته است، دست یابیم، باید مسیر توسعه خود را با سیاست‌های دوستار کودک تنظیم و منافع و حقوق عالیه کودکان و نوجوانان را مورد نظر قرار دهیم. همچنین باید با حساس‌سازی مسئولان، نهادهای حاکم و جامعه مدنی بتوانیم در اعتلای این وضعیت بکوشیم.

وی افزود: روز جهانی کودک یادآور حقوق کودک به همه ماست. کودکی کردن، تجربه کودک بودن حق طبیعی همه کودکان جهان است. اینکه کودکان به یکباره و ناگهانی سر از آوارگی، جنگ، یتیمی، حبس، خشونت، محرومیت، وحشت، بردگی و دنیای کار در نیاورند، خانواده‌ای داشته باشند که سرپناه آنها باشد، آرامش و صلح و برخورداری از بهداشت کامل، تغذیه مناسب، شادی، امید به آینده و حق برخورداری از آموزش، همگی جزو حقوق اولیه و ضروری کودکان هستند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به چهار اصل پایه‌ای در پیمان‌نامه حقوق کودک که امروز سالروز تصویب آن است، گفت: اصل اول این پیمان‌نامه می‌گوید که هیچ‌کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد. اصل دوم به این موضوع اشاره دارد که وقتی درباره حقوق کودک صحبت می‌شود باید منافع او به عنوان یک اصل در رأس قرار بگیرد. اصل سوم تاکید دارد که کودک حق حیات داشته و باید رشد کند. همچنین اصل چهارم به ضرورت توجه به عقاید و نظرات کودک در تمام اموری که به آنها مربوط می‌شود، اشاره دارد.

مولاوردی افزود: همچنین براساس مقدمه این پیمان‌نامه کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی بزرگ شود.

وی با بیان اینکه کودکان می‌خواهند این تضاد را یادآور شوند که سالانه هزینه‌های بسیاری در دنیا صرف تولید سلاح می‌شود و بسیاری از کودکان در جهان براثر گرسنگی و سوءتغذیه جان خود را از دست می‌دهند، گفت: آنچه امروز می‌تواند به ما یادآوری کند آن است که برای پیشرفت کودکان و دسترسی به اهداف توسعه هزاره سوم، بسیاری از کشورها علی‌رغم تلاش برای کاهش مرگ و میر کودکان، شاهد نابرابری میان طبقات بالا و پایین‌ دستشان هستند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن تاکید بر اینکه باید تصمیم‌گیری‌ها در جوامع باید کودک محور باشند، گفت: یونیسف تاکید کرده است که با تخصیص پنج دلار برای هر کودک، جان بیش از 90 درصد از این کودکان که سالانه جان خود را از دست می‌دهند نجات خواهد یافت.

مولاوردی با تاکید بر اینکه روز جهانی کودک روز مهمی است که باید در آن کودکی کردن‌ها را یادآوری کنیم، گفت: یادمان نرود که امروز تنها کودکانی که روپوش‌های رنگی پوشیده‌اند و شادمانه به مدرسه می‌روند، همه کودکان سرزمین ما نیستند. یادمان نرود که کودک پابرهنه‌ای که کفش بزرگترها را واکس می‌زند. کودک گرسنه‌ای که در کنار ترازو نشسته و سیری بزرگترها را وزن می‌کند. یادمان نرود که این کودکان دغدغه نان دارند و شاید آرزوهایشان و آرزو کردن را فراموش کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha